Gulbe uzsvēra, ka šobrīd produktu cenas gan kāpj, gan krītas. Piemēram, saulespuķu eļļai cena ir par 47% zemāka nekā pirms gada. Arī diezgan daudziem piena produktiem cenas ir kritušās, piemēram, sviestam. Savukārt jaunie dārzeņi vienmēr ir bijuši dārgāki par iepriekšējās sezonas dārzeņiem.
Tiesa, pārtikas cenu kāpums salīdzinājumā ar gadu iepriekš ir par gandrīz 18%.
Eksperte arī akcentēja, ka cenas Latvijā ietekmē pasaules tirgus, piemēram, kafijai un cukuram cenas pasaules tirgū nav mazinājušās, tās ir stabilas. Savukārt graudiem ir vērojams cenas kritums, tādēļ arī maize ir kļuvusi nedaudz lētāka.
"Jautājums, vai tas ir maksimālais ātrums, ar kādu varētu cenas samazināties, jo katrs, kas grib pārdot, skatās – vai pērk par šādu cenu vai nepērk.
Ja pērk, kāds ir iemesls [cenu] samazināt?"
retoriski vaicāja Gulbe.
Vērtējot cenu atšķirības Baltijas valstīs, Gulbe atzina, ka Latvijā daudziem dārzeņiem un augļiem, kā arī rīsiem, kafijai, cukuram un sviestam cenas ir augstākas nekā kaimiņvalstīs. Piemēram, vairāki pamata jeb "Basic" produkti "Rimi" veikalā Igaunijā maksā trīs reizes mazāk nekā Latvijā.
"Kāpēc? Mums ir lielākas šķēres starp cilvēku ienākumiem.
Daudziem ir algu pieaugums, bet ir otra daļa, kas nevar nopirkt pat lētākos rīsus, bet tā daļa, kas var, tā pērk, un tas var būt iemesls, kādēļ [cena] nesamazinās,"
vērtēja Gulbe.
Viņa uzsvēra, ka pirktspēja nepalielinās.
"Naudas ziņā ir pārdots tikpat vai pat vairāk pārtikas produktu, bet apjomi kilogramos vai litros ir mazāki. Iedzīvotāju maciņš vairs netur tādu pirkšanu," atzina eksperte.
Iemesls meklējams arī konkurences trūkumā tirdzniecībā.
"Mums ir tikai divas lielas ķēdes – "Maxima" un "Rimi". "LIDL" ir cita veida tirdzniecība. Latvijā pietrūkst riktīgas konkurences, šīm abām ķēdēm cenas ir vienādas, pārējos veikalos pat nevaru atrast tādu sortimentu," skaidroja Gulbe.
Viņasprāt, cenu samazinājumam ir jābūt straujākam un plašākam, nekā tas ir pašlaik, taču tas notiks, jo spiediens no pircējiem ir. Gulbe pauda cerību, ka Latvijā nenonāks pie cenu regulēšanas no valsts puses.
"Mums ir iespējas kaut ko darīt ar burkāna un pātagas metodi.
Veicināt konkurenci, [..] vai mazajiem veikaliņiem jāpiedāvā iespējas, lai viņi veido nopietnāku konkurenci," iespējamos scenārijus ieskicēja Gulbe.
Savukārt iedzīvotājus eksperte aicināja neuzķerties uz mārketinga trikiem un pirkt lētākos produktus, jo starp tiem nav tik būtisku atšķirību.
"Produkti neatšķiras, tie ir kvalitatīvi. Nav atšķirības, kuru pienu vai cukuru nopērc," sacīja Gulbe.