54 kilometrus garais Seikana zemūdens tunelis, kas savieno Japānas salas Honsju un Hokaido, jau pēc dažām nedēļām zaudēs pasaules garākā tuneļa statusu. Par lielāko un dziļāko pēc atklāšanas jūnija sākumā tiks uzskatīts 57 kilometrus garais Gotarda bāzes tunelis.
Tas savienos Eiropas ziemeļus un dienvidus, un, piemēram, ceļošanas laiku no Cīrihes līdz Milānai ļaus samazināt par pusotru stundu. Šveicieši arī cer, ka tas samazinās kravas automašīnu plūsmu, kas bojā Alpu kalnus un kaitē retiem augiem un dzīvniekiem.
Plānots, ka pa šo tuneli uz Eiropu kursēs līdz 300 vilcieniem dienā, mazinot satiksmes sastrēgumus un piesārņojumu Šveices Alpos. “Mēs, šveicieši, dzīvojam ļoti tuvu dabai, daba ir daļa no mums un arī tas, kas radīja Šveices tūrisma industriju. Tuneļa uzbūve ļaus mums novirzīt smagas kravas no ceļa uz dzelzceļu, izglābjot un pasargājot kalnus,” saka tūrisma nozares pārstāve Korinna.
Gotarda bāzes tuneļa iecere pirmo reizi parādījusies 1947. gadā. Kopējās projekta izmaksas sasniedza desmit miljardus eiro. Pēdējā klinšu siena tika izlauzta 2010.gadā, un pa šiem gadiem tunelī ierīkotas dzelzceļa sistēma, elektrolīnijas, drošības sistēmas un telekomunikācijas.
Teju 20 gadus tuneli būvēja divarpus tūkstoši strādnieku, astoņi no viņiem gājuši bojā.