Unikāla F-1 sezona vai garlaicības kalngals? Atbildi «Red Bull» komanda atstāj līdzjutēju ziņā

Līdz ar panākumu Beļģijas "Grand Prix" (GP) posmā Spā trasē "Red Bull" komanda ir izcīnījusi jau 13 uzvaras pēc kārtas, ieskaitot pagājušā gada Abū Dabī GP. Tas ir jauns Pirmās formulas (F-1) rekords un "Red Bull" komandas dominantes uzskatāms apliecinājums.

ĪSUMĀ:

Iepriekšējais rekords bija 11 uzvaras 1988. gadā, kad "McLaren" ar Airtonu Sennu un Alenu Prostu visas sezonas uzvaras sadalīja savā starpā, konkurentiem atstājot tikai posmu Moncā, kur Prosts izstājās pēc "Honda" dzinēja defekta, bet Senna – pēc sadursmes ar atpalicēju Žanu Luī Šlesēru. 1988. gada sezona ir iegājusi vēsturē kā leģendāra, un tā ir daļa no F-1 folkloras spilgtākajām nodaļām. Vai uz Maksa Verstapena dominējošo pārākumu pēc desmit gadiem skatīsimies līdzīgi?

Kur slēpjas "Red Bull" pārsvars?

2023. gada F-1 sezonas pirmā puse ir noslēgusies ar Beļģijas GP posmu, kas risinājās leģendārajā Spā Frankošamps trasē. Tieši šī trase ir uzskatāms piemērs tam, kur tehniski rodas "Red Bull" pārsvars pār visiem pārējiem konkurentiem. Lai to saprastu, gan nākas nedaudz iedziļināties un atcerēties fizikas stundas.

Spā trase, kas ir garākā visā F-1 kalendārā, sastāv no trim ļoti atšķirīgiem un piespiedējspēka ziņā pat pretējiem sektoriem. Pirmajā un trešajā sektorā ir garas taisnes, kur maksimālā ātruma sasniegšanai neder agresīvi antispārni, kas nes līdzi aerodinamisko pretestību. Savukārt otrajā sektorā ir liela rādiusa ātrie līkumi, kur tieši ļoti noder augsts piespiedējspēka līmenis un tātad agresīvi antispārni. Visas pārējās komandas lauza galvu, meklējot zelta vidusceļu un parasti izvēlas vienu vai otru risinājumu: ātri taisnēs un lēnāki līkumos vai otrādi. Tikmēr "Red Bull" paņem visu labāko no abām pasaulēm. Kā tas ir iespējams?

Neieslīgstot niansēs, noslēpums ir zem "Red Bull" formulas grīdas, kas ir komplicētāka un efektīvāka nekā konkurentiem.

Turklāt, lai zem grīdas esošie "Venturi" tuneļi nevainojami pildītu savu uzdevumu, talkā nāk "Red Bull" izstrādātā priekšējā un aizmugurējā balstiekārta, kas nodrošina konstantu grīdas augstumu visa ātruma līkumos un pagriezienu fāzēs. Līdz ar to, ņemot vērā, ka lielāko daļu kopējā piespiedējspēka "Red Bull" ģenerē ar zemgrīdas aerodinamikas elementiem, kurus aerodinamiskā pretestība gandrīz neietekmē, komanda var atļauties startēt ar mazāk agresīviem antispārniem, saglabājot lielāku ātrumu arī taisnēs.

Var droši apgalvot, ka

"Red Bull" ir atraduši F-1 Svēto Grālu un komandas rīcībā ir šobrīd efektīvākā formula, kas pie attiecīgiem regulējumiem var būt ātrākā jebkurā trasē no ātrās Moncas līdz šaurajai un lēnajai Monako.

Tostarp konkurentu tehniskie risinājumi ir ar izteiktām īpatnībām, kas labi strādā viena tipa trasēs, bet attiecīgi nestrādā cita tipa trasēs. Tāpēc "Red Bull" komandai sīvākais konkurents katrā posmā ir cits – "Aston Martin" sezonas sākumā, tad parādās "Mercedes" karstos laika apstākļos ar labu saķeri, pēc tam atdzimst "McLaren", kas cenšas kopēt līderu risinājumu, un epizodiski uzplaiksnī "Ferrari", kas vairāk mokās ar komandas darba efektivitātes problēmām.

Kā līdzjutēji saglabā interesi par čempionātu?

No kopējās čempionāta titula cīņas viedokļa šāds smacējošs Verstapena un "Red Bull" pārspēks līdzjutējiem nav iedvesmojošs. Jo īpaši laikā, kad F-1 piedzīvo neredzētu intereses uzplaukumu un jaunu līdzjutēju masveida pieplūdumu, pastāv bažas par izredzēm jauno skatītāju paaudzi noturēt ilgtermiņā, jo faktiski vēl pirms starta ir zināms uzvarētājs. Tomēr aptaujas liecina, ka nedaudz ir mainījušies arī jauno skatītāju līdzjušanas paradumi. Šobrīd jaunais skatītājs "Drive to Survive" dokumentālā seriāla ietekmē vairāk ir pieķēries konkrētam pilotam un komandai, kas rada emocionālo saikni, kuru nevar tik viegli saraut arī "Red Bull" dominante. Jūtot līdzi un pārdzīvojot par savu favorītu un cītīgi sekojot viņa gaitām sociālos medijos un, protams, trasē, sacīkšu nedēļas nogale ir tik piesātināta, ka citi notikumi un kopējā čempionāta intriga paliek otrajā plānā. Turklāt

F-1 īpašnieku pirms pāris gadiem ieviestie jaunie noteikumi noteikti strādā un ir panākuši ļoti līdzvērtīgu spēku samēru.

Piemēram, sezonas sākumā necerētu uzplaukumu piedzīvoja "Aston Martin" komanda ar Fernando Alonso sastāvā. Šis pārsteigums bija lieliska uzmanības novēršana no vienveidīgā uzvarētāja, jo līdzjutēji pieķērās stāstam par vecmeistara Alonso brīnumaino atgriešanos. Progress "Aston Martin" komandai bija iespējams, pateicoties krietni vairāk pavadītajam laikam aerodinamiskajā tunelī, salīdzinot ar pārējām vadošajām komandām. To paredz jaunie noteikumi – zema pozīcija Konstruktoru kausā iepriekšējā gadā, komandai dod iespēju pavadīt vairāk laika aerodinamiskā tunelī un datorsimulācijās, lai noķertu konkurentus. "Aston Martin" šo iespēju mācēja gudri izmantot, taču, sezonai ieskrienoties, redzam, ka arī citi konkurenti ir atguvušies un zaļajiem vēl daudz jāstrādā, lai noturētos elites grupā.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by McLaren (@mclaren)

Pāris posmus pirms vasaras brīvdienām visai brīnumainu renesansi piedzīvoja "McLaren", kas pirms sezonas veica tehnisko revolūciju komandā, reorganizējot savu tehnisko departamentu un nolīgstot jaunus augstākā līmeņa tehniskos vadītājus, kuri komandai gan vēl nav pievienojušies. Oranžā komanda, kas ir viena no līdzjutēju iecienītākajām vienībām arī Latvijā, nekautrējās noteikumu robežās nokopēt "Red Bull" risinājumus un Lando Norisa un Oskara Piastri rezultāti pēdējos posmos pirms vasaras brīvdienām ir pierādījums tam, ka "McLaren" ir uz pareizās takas.

Turklāt "McLaren" straujais progress bija kā auksta duša "Mercedes" komandai, kura ir "McLaren" dzinēju piegādātāja, tomēr šobrīd trasē visai apkaunojošā kārtā zaudē saviem klientiem.

Arī pilots Luiss Hamiltons nekautrējās pēc Silverstonas mājas posma vēlreiz kritizēt savu komandu, mudinot iet to pašu ceļu, ko izvēlējušies "McLaren", proti, likt inženierijas lepnumu pie malas un kopēt šī brīža veiksmīgāko tehnisko risinājumu no saviem principiālajiem sāncenšiem "Red Bull".

Noliekot malā Verstapena un "Red Bull" pārliecinošo maršu pretim kārtējiem tituliem, tieši tuvāko sekotāju cīņas par atlikušajām pjedestāla pozīcijām saglabā līdzjutējiem intrigu un interesi par sacīkstēm. Tai pašā laikā šis faktors ir arī veicinājis Verstapena milzīgo pārsvaru kopvērtējumā, jo līdzšinējā sezonas daļā viņa sīvākie konkurenti ir nomainījuši viens otru, atņemot punktus viens otram un paklūpot viens aiz otra.

Intrigas atlikušajai sezonas daļai

Divus posmus pirms vasaras brīvdienām, laikā, kad čempionāta galvenā intriga jau bija pilnībā apdzisusi, F-1 pasauli satricināja "Red Bull" ziņa par Nika de Vrīsa nomaiņu ar Danielu Rikjardo. Šāds notikumu pavērsiens F-1 līdzjutējiem bija kā pirmais lietus pēc ilgstoša pavasara sausuma Latvijas zemniekiem. Līdz ar to jau Ungārijā un Beļģijā visa F-1 sabiedrība ļoti skrupulozi sekoja Rikjardo ik solim katrā treniņu un kvalifikācijas sesijā un, protams, katrā sacīkstē. Ja jāizdara pirmie secinājumi, tad Rikjardo atgriešanās ir bijusi ļoti solīda un noteikti neredzam to pilotu ar samīdīto pašpārliecību, kāds viņš bija pēc diviem mocību gadiem "McLaren" komandā.

Beļģijas GP Juki Cunoda iebrauca punktos trešo reizi sezonā, un tieši uz tādiem rezultātiem būs jātēmē arī Rikjardo atlikušajā sezonas daļā, ja viņš cer, lai "Red Bull" komanda rēķinās ar austrālieti kā ar reālu kandidātu uz Maksa Verstapena komandas biedra vietu 2025. gadā pēc Serhio Peresa līguma beigām vai jau 2024. gadā, ja meksikānis nespēj turēt nepieciešamo līmeni.

Sezonā atlikušajos 10 posmos noteikti sekosim līdzi "McLaren" un "Aston Martin" komandu progresam vai tieši otrādi – stagnācijai.

Šīs abas komandas šogad jau ir pieteikušās kā solīds papildinājums vadošo vienību kliķei, tomēr ar epizodisku progresu un vienu soli uz priekšu nepietiek. Abām šīm komandām ir visi priekšnoteikumi, moderna bāze, instrumenti un cilvēki, lai tuvākajos gados kļūtu par pastāvīgiem goda pjedestāla apmeklētājiem, tomēr atlikušajā sezonas daļā jāsaglabā pozitīva attīstības līkne un jāsāk likt pamats nākamās sezonas modeļa attīstībai. Tieši ar to jau pāris nedēļas pirms vasaras brīvdienām ir sākusi nodarboties "Red Bull" komanda, kas ir pārliecināta, ka ar iegūto punktu pārsvaru un pārspēka inerci pietiks līdz sezonas izskaņai.

Nevar aizmirst, ka saistībā ar titula izcīnīšanu un budžeta griestu pārkāpumu aizpērn "Red Bull" šajā sezonā ir atvēlēts pārliecinoši vismazākais laiks aerodinamiskajā tunelī. Tam vismaz teorētiski ir jāietekmē šī gada modeļa RB19 attīstība un arī nākamā gada modeļa RB20 pirmie projektēšanas mēneši.

Ja par budžeta griestu tēmu, tad nedrīkst aizmirst, ka rudenī tuvojas termiņš pagājušās sezonas F-1 komandu budžetu bilances izvērtēšanai. Jau šobrīd ir parādījušās neapstiprinātas baumas, ka

vismaz trīs komandas lielākā vai mazākā mērā ir pārkāpušas budžeta griestus un tas nozīmē, ka sezonas atlikusī daļa būs ļoti politiski uzlādēta.

Pagājušā gada notikumi ar "Red Bull" (pārtērēts budžets) un "Aston Martin" (procedūras pārkāpumi) parādīja, cik eksplodēt bīstama ir šī tēma. Ja pērn Starptautiskā Automobiļu federācija (FIA) vēl atrunājās, ka pirmajā nopietnajā budžeta tēriņu vērtēšanas gadā netiks piemēroti bargākie sodi, lai komandas kaujas apstākļos izprastu spēles noteikumus, tad šāda atruna vairs nederēs šogad.

FIA ļoti bargi jānovelk svītra un ar darbiem jāparāda, ka budžeta griestu ievērošana turpmāk būs svēta lieta, jo pretējā gadījumā nāksies atzīt, ka lieliski domātais, labi iesāktais un čempionātam tik ļoti vajadzīgais finanšu kontroles mehānisms nestrādā. Tāpēc nav šaubu, ka

sezonas noslēguma daļā daudz runāsim arī par pavērsieniem un skandāliem, kuriem varbūt nav tieša sakara ar notikumiem trasē.

Tieši pirms vasaras brīvlaika un Beļģijas GP nedēļas nogalē "Alpine" F-1 komanda piedzīvoja smagu satricinājumu – abi vadošie komandas cilvēki Otmārs Safnauers un Alans Premā tika ar vieglu roku atlaisti. Īsi pirms tam komandu pēc paša vēlēšanās pameta tehniskais izpilddirektors Pats Frajs, bet paralēli "Renault" kompānijas vadība nomainīja F-1 projekta vadītāju Lorānu Rossi. Vienvārdsakot "Alpine" komandai tika nocirstas visas galvas, kas ne tikai atstāja pašu sacīkšu komandu neziņā par tuvāko nākotni, bet nenoliedzami apturēja jebkādu iesākto attīstības procesu un atmeta to pāris soļus atpakaļ. Franču kompānijas vadības nepacietība un nespēja līdz galam izprast F-1 čempionāta specifiku kārtējo reizi ir apdraudējusi šī projekta izdošanos vidējā termiņā. Tostarp Pjēra Gaslī trešā vieta Spa trasē sprinta sacīkstē bija vismaz pozitīvs lādiņš pašai komandai, kas vasaras brīvdienas sagaida ļoti bažīgi. Tas, kā no šīs asins nolaišanas atkopsies franču vienība sezonas atlikušajā daļā, lielā mērā arī noteiks tās tālāko kursu tuvākajos pāris gados, jo

F-1 ir ilgtermiņa sports – lai gūtu panākumus pēc 3–4 gadiem, jau šodien ir jāsāk likt pamati.

Līdz ar to atlikušajā 2023. gada sezonas daļā līdzjutējiem būs pietiekami daudz laika diskutēt, strīdēties un filozofēt, vai vienas komandas un pilota dominante ir degradējoša čempionātam vai tomēr mēs piedzīvojam unikālu sezonu, ko pēc 10 gadiem atminēsimies kā neatkārtojamu panākumu. Gluži kā 2003./2004. gada futbola Premjerlīgas sezona, kad "Arsenal" – jeb kā toreiz tā tika saukta Neievainojamie  – nezaudēja nevienu spēli. Ir arī daudz citu piemēru, kad izcilākie panākumi sportā, mākslā un zinātnē tiek novērtēti tikai pēc zināma laika. Vai šis būs viens no tādiem gadījumiem? Lai diskusija sākas!

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti