Dzirdot Kārļa Padega vārdu, daudzu acu priekšā, visdrīzāk, vispirms uznirst viņa tik daudz apcerētais vizuālais tēls - ekstravagants slaids vīrietis garā mētelī ar platmali un plīvojošu sarkanu šalli, kurš ar cigareti zobos promenē pa Rīgas bulvāriem. Viņa māksla savukārt saistās ar ko izsmalcināti estētisku un ekspresīvi deformētu vienlaicīgi.
Aizrakties dziļāk par šiem bieži vien virspusējiem priekšstatiem un romantisko oreolu bijis viens no Vara Piņķa veidotās izrādes mērķiem.
"Es uzskatu, ka šī personība ir drusku varbūt pat netaisni romantizēta, jo visi, tiklīdz pasaka - Padegs, iedomājas kaut kādu 30., 40.gadu Rīgu, bohēmu. Tas viss tur neapšaubāmi ir, bet tam apakšā ir daudz sarežģītāka, vitālāka un, varētu arī teikt, asinīm slacītāka pasaule, kas nav tik viennozīmīga. Mēs arī savā izrādē cenšamies kliedēt šo virspusējo romantisko mītu un parakties dziļāk," stāsta izrādes režisors Varis Piņķis.
Dramaturģisko materiālu izrādei veidojis Ivo Briedis, kurš visvairāk iedvesmojies no Jāņa Kalnača grāmatas par Padegu, kā arī 20. un 30.gadu periodikas. Izrādē būs divi personāži - Padegs, ko atveidos viņam vizuāli līdzīgais Valmieras drāmas teātra aktieris Mārtiņš Upenieks, un mākslinieka iekšējā balss, ko personificēs Inga Tropa no Jaunā Rīgas teātra.
Izrādes nosaukums "Padegs un Padegs" ietver sevī mākslinieka dialogu pašam ar sevi, bet reizē tā ir arī vārdu spēle.
"Tā būs kā mākslinieka saruna ar sevi, drusku arī vārdu spēle. Skaidrs, ka tur ir saistība ar degšanu, ar padegšanu. Diemžēl, kā mēs zinām, mākslinieks aizgāja no dzīves 28 gadu vecumā. Un tāpēc - padegšana, padegs, jo tas nav liels laika posms, tāpēc arī šāds nosaukums," norāda Varis Piņķis.
Spļāviens sejā tā sauktajai labajai sabiedrībai - arī tā mēdz raksturot Kārļa Padega mākslu. Viņš ļoti skarbi atainoja kara nežēlības sekas cilvēku izkropļotajās miesās un dvēselēs, arī savos pilsētas motīvos viņš akcentēja galvenokārt tieši negatīvās parādības. Kāpēc viņa izjūta par dzīvi bija tik traģiska, tieši šo par vienu no izrādes atslēgas jautājumiem uzskata izrādes producente Laila Baumane.
"Man interesants šķiet šis - kāpēc? Kāpēc viņš bija tāds, kāpēc savos salīdzinoši jaunajos gados savu daiļradi veidoja tieši tādu, kāpēc bija šī izvēle nevis gleznot gulbīšus, bet "Sarkanos smieklus"?" teic Laila Baumane.
Kā jebkurš ģēnijs, Kārlis Padegs bija ārkārtas cilvēks, bet tikai ārkārtas cilvēki spēj radīt lielas lietas, ir pārliecināts Varis Piņķis, piebilstot, ka tas nav tas vieglākais un laimīgākais cilvēka dzīves ceļš.
"Es nesaku, ka tas ir kaut kas skaists, bet mani aizkustina un man interesē viņa dekadentiskā pašiznīcināšanās kaut kādu savu dēmonu vārdā. Tā nav viegla nasta būt par Kārli Padegu, par to arī būs šī izrāde, ka tas nav rožu dārzs. Nezinu, vai es personiski gribētu tādu likteni piedzīvot," saka Varis Piņķis.
Izrādes "Padegs un Padegs" īpašā pievienotā vērtība būs scenogrāfiskais risinājums, jo tajā lielā skaitā klātesošas būs Padega darbu reprodukcijas.
Vara Piņķa veidotā iestudējuma pirmizrāde izstāžu zālē "Arsenāls" Rīgā būs skatāma svētdien, 1.februārī.