“Pie bagātās kundzes” ir filma, kuru latvieši ir saskaldījuši pa citātiem. Pirms 50 gadiem režisors Leonīds Leimanis to veidoja pēc Andreja Upīša romāna motīviem, un tas ir tikai viens no četriem ekranizētajiem rakstnieka romāniem. Upītis pats to neesot vēlējies.
Filma ir viens no spožākajiem 1930. gadu Latvijas portretiem. Tajā atainota ne tikai tā laika sadzīve, bet arī sociālā un politiskā vide.
Izstādē aplūkojami materiāli par filmas scenārija avotiem, filmēšanu un varoņiem. Arī par filmas galvenā varoņa, strādnieka Oļģerta Kurmja tēlu, kuru filmā atveido Eduards Pāvuls.
Ilze Puķe, Andreja Upīša memoriālā muzeja vadītāja un izstādes autore, atklāj, ka filma “Pie bagātās kundzes” jau kopš bērnības viņai ir viena no visu laiku mīļākajām latviešu kinofilmām. Izstāde tagad ir gluži likumsakarīgs viņas aizrautības rezultāts. Patiešām pārsteidzoša ir viņas zināšanu bagāža gan par filmu, gan par tās pirmavotu, kas allaž paliek filmas ēnā – Andreja Upīša romānu novelēs „Smaidoša lapa”.
Puķe stāsta, ka viens no jautājumiem, uz kuru izstādē varot gūt atbildes, ir:
kas īsti bija filmas galvenais varonis Oļģerts Kurmis – vai fantāzijas auglis vai varbūt reāls personāžs. Oļģertā Kurmī esot daudz kas no paša Andreja Upīša.
Rakstnieks vārdu pat izmantojis kā pseidonīmu, bet Kurmja personāžā ielicis arī savu attieksmi pret tā laika politiskajām norisēm.
Varētu domāt, ka arī izteikti kreisais uzslāņojums nācis no Andrejs Upīša, taču izrādās, tas vairāk ir tieši režisora Leonīda Leimaņa ienests akcents. Puķe stāsta, ka Oļģerta Kurmja tēlā savas personiskās tā laika izjūtas ielicis arī Leimanis:
“Kas filmā saglabāts no pirmavota, kas nācis klāt filmēšanas procesā – to izstādē palīdzēs saprast filmas fotogrāfijas, ko papildina citāti no Andreja Upīša romāna. Tie liecina, ka dažkārt Leimanis pirmavotu izmantojis ļoti precīzi, bet citkārt pavērsis stipri atšķirīgā virzienā.”
Līdzās fotogrāfijām izstādē apskatāms arī romāna „Smaidoša lapa” manuskripts, Leonīda Leimaņa rakstītais scenārijs gan rokrakstā, gan drukātā variantā, aktieru mēģinājumi filmai, filmas afišas un bukleti.
Izstādes centrā reālā lielumā skatāmi arī Oļģerta Kurmja un Emmas Kārkls tēli, kā arī slavenais Ievas Kalnkājas kiosks.
Izstādē iekļauta vēl viena filmas neatņemama sastāvdaļa – grīdu sedz reklāmas lapiņas ar aicinājumu balsot par Mazmājnieku partiju.
Kā stāsta Ilze Puķe, ar filmas uzņemšanu ir saistīti vairāki kuriozi, un viens no tiem – tieši ar šīm reklāmas lapiņām, uz kurām bija rakstīts „tikai Mazmājnieku partija gādās par bagātiem un nabagiem” un kas, filmējot pēdējos kadrus, tika izkaisītas pa visu Rīgu:
Izstāde „Pie bagātās kundzes – 50” Andreja Upīša memoriālajā muzejā būs apskatāma līdz gada nogalei, un to papildinās arī vairāki pasākumi. 25. septembrī notiks tikšanās ar galvenās sieviešu lomas atveidotāju Līgu Liepiņu, kā arī Pēteri Krilovu un Ilzi Krūkli Līci, kas bija režisora Leonīda Leimaņa asistenti.
Izstādē izmantoti Andreja Upīša memoriālā muzeja, Rakstniecības un mūzikas muzeja un Rīgas Kinomuzeja materiāli.