Agneška Holanda: Eiropas Kinoakadēmija dara Sīzifa darbu

Tuvojoties Eiropas kino gada lielākajam notikumam, Rīgā ieradusies arī Eiropas Kinoakadēmijas galvenā amatpersona - valdes priekšsēdētāja, poļu režisore Agneška Holanda. Lepnajam titulam seko vienkārša un jauka dāma, kura veidojusi asi politiskas un sociālkritiskas filmas, taču uzskata, ka amerikāņu seriāli pašlaik ir interesantāki par šīs valsts filmām.

Eiropas Kinoakadēmiju pirms 25 gadiem izveidoja kino profesionāļi un domubiedri, lai veicinātu Eiropas kino atpazīstamību citur pasaulē, tādējādi ieinteresējot vairāk skatītājus.

„Mēs neizlemjam, kādas filmas Eiropā tiks veidotas, mēs tikai cenšamies novietot starmešu gaismā filmas, kuras uzskatām par interesantām. Un cenšamies pārliecināt Eiropas skatītājus, lai viņi skatās ne tikai filmas no Holivudas un paši savas valsts, bet arī no citām Eiropas valstīm,” stāsta Eiropas Kinoakadēmijas vadītāja, režisore Agneška Holanda. „Šis process notiek viļņveidīgi. Ir gadi, kad Eiropas kino ir spēcīgāks un ir periodi, kad interese pazūd. Tas nav atkarīgs no mums. Tas ir Sīzifa darbs, bet bez šī darba situācija būtu daudz sliktāka.”

Eiropas kino vakaru ietvaros Latvijas Televīzija rādīja Agneškas Holandas filmu “Degošais krūms” par nežēlīgu un traumatisku lappusi Čehijas vēsturē, kad students JansPalahs sadedzinājās, protestējot pret padomju režīmu. Arī citas Holandas filmas var uzskatīt par politiski asām, tomēr viņas uzmanības centrā ir cilvēks.

„Mani neinteresē politikas teorētiskais mehānisms. Mani interesē politikas, vēstures notikumu ietekme uz cilvēku dzīvi. Cik cilvēki vispār spēj ietekmēt to, kas notiek,” turpina režisore. „[Šajā kontekstā] lielākajai daļai notikumu ap mums ir kāda politiska nozīme. Mani neinteresē tēmas, kas ir pilnīgi atrautas no realitātes, abstraktas vai liriskas. Mani interesē dzīves bagātīgais audekls.”

Tomēr izcilā režisore augstprātīgi nerauc degunu par televīzijas seriāliem, kuru veidošanā arī pati piedalās. Viņa pirms dažām dienām Losandželosā beigusi populārā seriāla “Kāršu nams” trešās sezonas sēriju montāžu.

„Tas nav kaut kas mazvērtīgāks. Bet, protams, režisoram ir grūtāk atstāt savu iespaidu, jo tas nenoliedzami vairāk ir rakstnieku medijs. Tagad scenāristi var atriebties, jo seriālos viņi ir svarīgāki nekā lielā ekrāna filmās,” skaidro Holanda.

Seriālus ir interesanti veidot, jo tie ir sarežģīti un reizēm drosmīgi. Ne vienmēr, bet reizēm. Man tas ir interesants žanrs, kurā es reizēm varu darboties," uzsver Holanda. "Pašlaik daudzi kinorežisori, kas agrāk uzņēma spēles kino, ir pievērsušies seriāliem, piemēram, Deivids Finčers vai Mārtins Skorsēze.”

12. decembrī pulksten 13 kinoteātra “Splendid Palace” Mazajā zālē notiks Agneškas Holandas publiskā lekcija.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt