Pasaules panorāma

Pasaules panorāma. Raidījums par ārpolitiku

Pasaules panorāma

Pasaules panorāma

Parīzes dievmātes katedrāles atjaunošana ar spēli

Parīzes Dievmātes katedrāles atjaunošanā palīdzēs arī datorspēle

Drīz būs apritējis teju mēnesis kopš ugunsgrēka Parīzes Dievmātes katedrālē. Negadījuma laikā sabruka jumts un tornis, bet atbalsta konstrukcijas un galvenie mākslas darbi saglabājās. Šajā laikā saziedots vairāk par miljardu eiro katedrāles atjaunošanai.  Un to rekonstruēt plāno arī ar populāras datorspēles – virtuālās katedrāles kopijas – modeļa palīdzību. 

Katedrāles būvdarbi ilga vairāk nekā divus gadsimtus – no 1163. līdz 1345. gadam. Lielās Franču revolūcijas laikā katedrāli izmantoja par pārtikas glabātavu. Daudzi no tās dārgumiem tika izlaupīti. Ilgajā mūžā katedrāle piedzīvoja virkni vēsturisku satricinājumu, bet neizturēja 21. gadsimta remontdarbus.

"Restaurācija ir salīdzinoši sarežģīts process būvniecībā un jo lielāka restaurācija, jo sarežģītāks process un lielāki riski," uzsvēra arhitekts Reinis Liepiņš. Viņš uzskata, ka galvenais iemesls varētu būt pārāk ilgi novilcināta restaurācija. "Gandrīz 150 gadus nekas nebija darīts no iepriekšējās restaurācijas pabeigšanas 19. gadsimta otrajā pusē, un ēkām jau sakrājās problēmas. Par pieminekļiem ir jārūpējas."

Atjaunošanas darbos talkā nācis kāds negaidīts sabiedrotais no 21. gadsimta – 3D tehnoloģijas no datorspēles "Assassin's Creed Unity". Tajā tapusi Parīzes Dievmātes katedrāles virtuālā kopija, pateicoties pieredzējušajai datordizainerei Karolīnai Musai, kurai savukārt palīdzēja franču vēsturnieki. Spēlē iekļautā katedrāles trīsdimensiju modeļa izveide aizņēma vairāk nekā divus gadus. Tomēr dažas ēkas sastāvdaļas nevarēja pilnībā atainot, jo tās ir aizsargātas ar autortiesībām.

"Procesā es izmantoju ļoti daudz fotogrāfiju. Tā ir kā milzīga puzle, tikai 3D formātā. Vispirms, es fokusējos tikai uz fasādi. Tas bija viens no vieglākajiem mirkļiem, jo viegli bija atrast avotus. Iekšā bija daudz grūtāk atrast ideālu leņķi un atbilstošu plānu," stāstīja Musa.

Liepiņš gan aicināja nepārspīlēt spēles nozīmi katedrāles restaurēšanā.

"Tās videospēles modelis ir veidots mākslinieciskā ceļā, viņš nav zinātnisks, un viņam precizitāte nav tāda, ko var izmantot restaurācijā, bet jebkurā gadījumā šī spēle un tas, kā viņa radīta, viņa, protams, raisa papildu interesi par šo ēku, un tas ir labi," norādīja arhitekts.

Franču uzņēmums "Ubisoft", kas datorspēli izveidoja, ziedojis pusmiljonu eiro katedrāles atjaunošanai.

Taču Parīzes Dievmātes katedrālei ir ne tikai mākslinieciskais, bet arī zinātniskais modelis, kuru ievēro arhitekti.

"Jau faktiski 20 gadus viens uzņēmums, kas ir viens no vadošajiem uzņēmumiem Francijā, [...]  kopš šīs iespējas parādījās, uzmēra katedrāli, un par laimi [...] šīs modelis ir pilnīgs 3D modelis, kas ir izstrādāts zinātniskā ceļā, izmantojot pareizās metodes, un faktiski tā ēka [...] bija uzmērīta pilnībā, tai skaitā jumta konstrukcijas," pastāstīja Liepiņš.

Saistītie raksti
0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Izklaide
Kultūra
Jaunākie
Interesanti