Ģimenes studija

Jaunais mācību saturs: Kordziedāšanas un tautas dejas vieta tajā

Ģimenes studija

Mežaparks - īpaša vieta Dziesmu un deju svētku laikā

Negulētas naktis un piepildītas dienas - kā izturēt svētku slodzi

Kā nezaudēt spēku un enerģiju - ieteikumi svētku dalībniekiem

Svētki no dejotājiem un dziedātājiem visas nedēļas garumā prasa daudz spēka. Pareizs uzturs, pietiekami daudz ūdens un katram sava spēka atgūšanas recepte – to par svarīgāko spēku taupīšanai uzskata speciālisti.

Saruna par spēka taupīšanas un uzkrāšanas receptēm Latvijas Radio raidījumā “Ģimenes studija”.

Speciālisti saka, ka emocionāls nogurums ir grūtāk pārvarams nekā fiziskais. Emocionāli stiprs cilvēks var atrast daudz vairāk fiziska spēka. Parasti fiziskas aktivitātes labi var palīdzēt emocionāla noguruma mazināšanai, bet emocionāls pacēlums palīdz pārvarēt fizisku nogurumu.

“Ja dara to, kas patīk, tad nogurums tik ātri nepanāk,'' skaidro ciguna trenere Kadrija Beirote.

Dziesmu un deju svētku laikā tieši emocionālais pacēlums ir vislielākais palīgs fiziska noguruma mazināšanai.

Uztura speciāliste Alise Kindzule iesaka spēku uzturēšanas pamatbaušļus -

izgulēties, dzert ūdeni pietiekamā daudzumā, ēst regulāri un pietiekami.

Speciāliste uzsver, ka fiziskā un emocionālā pacēlumā esošs cilvēks var nepamanīt, ka ķermenis prasa ūdeni, ka nepieciešams padzerties un paēst.

Ieteicamā dienas ūdens deva ir viegli aprēķināma -  35 ml ūdens uz vienu ķermeņa kilogramu dienā. Jāatceras, ka tas ir tad, ja ķermenim ir normāla slodze. Ja ir liela fiziska slodze, tad jādzer vairāk.

Alise Kindzule iesaka izvēlēties enerģiju vairojošu, dabīgu pārtiku – ogas, augļus, dārzeņus. Jo vairāk krāsu uz ēdiena šķīvja, jo labāk, tā uzņems vairāk vitamīnus un minerālvielas. Ieteicams izvēlēties vērtīgus graudaugus, kas dod ilgo enerģiju. Iesaka ēst riekstus, žāvētus augļus, sukādes. Ņemot vērā lielo enerģijas patēriņu, arī pēc dejošanas un dziedāšanas naktī ieteicams paēst, bet tad ēst ko vieglāku – augļus, piena produktus. Jāatceras, ka ar tik lielu slodzi nepietiek ar trim ēdienreizēm, nepieciešams vairāk. Speciāliste iesaka nelielas uzkodas starp ēdienreizēm. 

Pēc lielas fiziskas slodzes ir laba ēstgriba, bet jāatceras, ka izsalkuma sajūtu vairo arī nepietiekams miegs.

Pats grūtākais – atrast, kā emocionāli nomierināties, nomierināšanās ceļš katram ir savs. Viens no nopietnākajiem ieteikumiem – nebaidīties palūgt palīdzību, ja tā ir nepieciešama, ja ir nogurums, ar kuru nespēj tikt galā.

Izturība ir ļoti individuāls faktors, Alise Kindzule iesaka jau pašā sākumā apņemties izturēt, ticēt, ka viss izdosies un būs kārtībā.

Lielas fiziskas un emocionālas spriedzes situācijā var saprast un izvērtēt, “vai esi īstajā vietā, ar īstajiem cilvēkiem un dari to, ko gribi”, tad ir iespējams ļoti ilgstoši izturēt spriedzi un fiziskas aktivitātes, skaidro Kadrija Beirote.

Pēc lielajiem koncertiem, pēc emocionālas un fiziski smagas dienas ciguna speciāliste iesaka nogulties uz muguras un mierīgi ieklausīties savā elpā.

Dziesmu un deju svētki
Kultūra
Jaunākie
Interesanti