Kultūrdeva

Ieskats Daces Rukšānes provokatīvajā romānā Krieva āda

Kultūrdeva

«Kultūrdeva»

Ciemos pie mēbeļu dizaina avangardista Jāņa Straupes

Mēbeļu dizaina avangardists Straupe pievērsies darbiem, kas «nepieskaras zemei»

Jānis Straupe ar koku strādā jau vairāk nekā 35 gadus. Viņš veido gan skulptūras un dizaina priekšmetus, gan arī pilnībā funkcionālās mēbeles. Pēdējā laikā gan pievērsies gaiša koka dizaina priekšmetiem, kas gandrīz nemaz nepieskaras zemei. 

Mākslinieka sarežģītākais darbs ir skapis ''Vabole''. Tas tapis jau pirms 15 gadiem, atrodas viņa mājās un aizvien veroties kā pūka. “Šādu darbu var vienu uztaisīt savas dzīves laikā. Viņš bija daudz sarežģītāks, nekā es sākumā iedomājos,” stāsta koktēlnieks.

Viņam patīk eksperimentēt ar optiskajām ilūzijām un gravitāti. Sirdij tuvākie mākslinieki ir Dalī un Ešers.

Jānim idejas rodoties kopā ar vietu. “Parasti skatu torņos cilvēks uzkāpj pa konstrukciju un viņš skatās tālumā un redz apkārt. Bet, ja es uztaisītu Mēnesi, kuram uz raga būtu platforma, uz kuras uzkāptu iemīlējušies jaunieši vai kāds vientuļnieks, un tas stāvētu uz AB dambja, Daugavā atspīdētu debesis. Un zem tevis nav konstrukcijas vai torņa. Zem tevis ir tukšums. Tu esi viens pats gaisā..” fantazē mākslinieks.

Darbi netop arī uzreiz. "Tad, kad es skicēju, tas nenozīmē, kas viņu tūlīt taisīšu. Parasti tam nav laika. Tajā brīdī, kad ierodas kāda ideja, tu taisi kādu pasūtījumu objektu un iedomājies – jā, šitais baigi labais – jāpiefiksē. Tad tu tās skices krāj, krāj. Tad pēkšņi – čaļi, davai taisām izstādi. Es eju, skatos savas skices un domāju, ko būtu vērts uztaisīt. Tad es skatos, turpinu zīmēt, maketēt. Tas citreiz notiek pēc gada, pēc pieciem gadiem."

Taujāts, kā atšķiras viņa darbs no galdnieka darba, Straupe saka: "Dizains ir kaut kas tāds, ko tu izdomā - prototipu, tehnoloģiju, kā to visu darīt, un palaiž rūpniecībā uz ražošanu. Izdomā, ja tā ir mēbele, krēsls, lai tā būtu ergonomisks, mūsdienīgs, tam laikmetam atbilstošs. Katrs dizains dzīvo savā laikā. Kas pirms 200 gadiem bija antīks krēsls, bija moderns tajā laikā. Tas ir tas, kas tagad ir vajadzīgs. Tas, ko es taisu."

Viņa darbiem gan funkcionālais nav noteicošais. "Ikdienā jau es tāpat strādāju un taisu lietas, kas ir vajadzīgas cilvēkiem, lietojamas. Izstādēm es taisu savas idejas. Man gribas cilvēku pārsteigt un provocēt. Ja tu taisi marsiešus vai kādu fantastiku, neviens jau [tos] nezina. Nekāda brīnuma nav. Varbūt tas tā arī izskatās, bet, ja izvēlies priekšmetu, pie kā esi pieradis, ka brilles ir tādas, ka nevar būt viena brille pa vidu. Ka krēsls ir uz četrām kājām. Galds ir ar taisnu virsmu, un tu pēkšņi uztaisi to savādāk. Cilvēks saka – kāpēc tas ir savādāks?! Viņš noreaģē uz to. Man tas ir interesanti. Tādus priekšmetus, pie kā esam pieraduši, tos izmainīt."

Straupe savu darbu kvalitātes līmeni turot augstu. Viņam nereti prasot, kāpēc tik ļoti nostrādājot mēbeles, kuras pat nevar lietot. Uz to viņš atbild, ka viņam ir svarīgi, lai amata brāļi un pats saviem darbiem nevar piesieties nekur.

Pēdējā laikā viņam darbos patīk izmantot liepas koku, jo tas esot gaišs. Tagad viņš pamatā veido darbus, kas minimāli pieskaras zemei. "Pēdējos daudzus gadus es taisu darbus, kas nepieskaras zemei.

Man ir tādas saliektas lietas un visādi darbi, kas it kā optiski ar vienu punktu pieskaras zemei un ir gatavi pacelties [gaisās kā putni]. Tāpēc labāk, ka viņi ir gaiši. Vēl vieglāki paliek."

​Jānis Straupe ir piedalījies vairāk nekā 50 mākslas izstādēs, no kurām 12 bijušas monoizstādes. Viņa darbi iekļauti pastāvīgajās Latvijas Nacionālās bibliotēkas un Lietišķās mākslas muzeja ekspozīcijās. Pirmā izstāde māksliniekam bija 30 gadu vecumā.

Viena no izstādēm, kas viņam palikusi labā atmiņā ir vēl no 1985. gada. "Šī bija pirmā izstāde – koktēlniecības izstāde, kas bija tēlnieku namā 85. gadā. Tad es radīju savu aso krēslu, kas bija veltīs birokrātam. Birokrāti bija tad un ir tagad, tā ka tas nav zaudējis savu aktualitāti."

Otra, kas bijusi būtiska, bija 1995. gadā "Mosties, nemosties". "Biju izlicis 25 dažādus zārkus, par dažādām tēmām. Tādu mazliet jautru pasākumu. Izstāde bija slavena ar to, ka to aizliedza. Pirms manis bija viens mākslinieks no kapiem izracis un bija krimināllietas, un man bija paredzēts pie Aivara Zvirbuļa galerijā taisīt, bet, tā kā man to aizliedza, es uztaisīju vienas dienas izstādi savā darba vietā Satekles ielā 11. Tas baigi nostrādāja. Tā bija baigā reklāma. Tas bija 1995. gads, kad viss jau bija atļauts un visi gribēja saprast, kas ir tāds, ko mākslinieks ir uztaisījis 95. gadā un ko neatļauj izlikt izstādē." Toreiz atbraukusi arī televīzija un radio, kas veicinājis tās atpazīstamību. 

​2008. gadā Straupes skulpturālais darbs saņēma Dizaina gada balvu no Latvijas Dizaina asociācijas, bet 2007. gadā viņš saņēma gada balvu no specializētā žurnāla “Deko”.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Dizains un arhitektūra
Kultūra
Jaunākie
Interesanti