Kā mainījusies «Michelin» atzinību guvušo Latvijas restorānu dzīve?

Pagājuši nepilni četri mēneši, kopš pasaulē populārākajā restorānu ceļvedī "Michelin Guide" iekļauti vairāk nekā 20 Latvijas restorāni. Šī atzinība jau nes taustāmus augļus – prestižajā ceļvedī iekļautie restorāni kļuvuši ievērojami pieprasīti gan pašmāju, gan ārvalstu gardēžu vidū. Pieaug arī tūristu interese par Latviju.

"Michelin" restorānu Latvijā dzīve pēc zvaigznēm
00:00 / 10:06
Lejuplādēt

"Pieplūdums ir"

Šefpavārs Raimonds Zommers Latvijas Radio izrādīja liela izmēra grāmatu cietos vākos, kurā redzamas restorānā "Entresol" veiktās rezervācijas.

"Jo taukaināka lapa, jo vairāk sašvīkāts, jo ir bijuši vairāk tādi piedzīvojumi. Paskatieties, cik daudz šeit kaut kas ir atnācis, kaut kas ir izsvītrots, aizgājis, neaizgājis. Tā tas viss notiek. Un tad domājam, kā labāk sasēdināt, lai cilvēki būtu apmierināti."

Latvijas Radio viesošanās brīdī restorāns vēl bija ciet. Durvis aizslēgtas, bet virtuvē rosījās pavāri.

"Mēs plkst. 17 veramies vaļā, bet pirms tam ir sagatavošanās darbi. Kā nu kuru dienu, bet pavārs nāk daudz agrāk un izdara visus šos darbus, kurus jūs fonā dzirdat – blenderē pesto un dažādas mērces. To visu izdara līdz pieciem un tad jau sākas skaistais darbs. (smejas) Klusi, ar smaidu uzliekam zaļumiņus, uzberam sāli, apcepam gaļas. Esam iemācījušies strādāt tā, kā tajā lielajā, skaistajā Eiropā (smejas)."

Restorāns "Entresol" ir viens no tiem vairāk nekā 20 ēdināšanas uzņēmumiem, kas pirms teju četriem mēnešiem iekļuva pasaulē populārākajā restorānu ceļvedī "Michelin Guide."

Kā mainījusies restorāna ikdiena pēc prestižā ieteikuma saņemšanas?

"Pieplūdums ir" - tā kodolīgi Zommers raksturoja viesu skaita palielināšanos pēdējos mēnešos, bilstot, ka, lai gan viņa vadītais restorāns nav saņēmis "Michelin" zvaigzni, kā daži citi Latvijā esošie restorāni, tomēr ir iekļuvis gastronomijas ceļvedī kā ekspertu ieteiktais restorāns un līdz ar to arī nonācis cilvēku uzmanības lokā.

Šefpavārs Raimonds Zommers pie restorāna "Entresol"
Šefpavārs Raimonds Zommers pie restorāna "Entresol"

"Labi, mēs varbūt neesam tik atzīti, kā viņi, bet mums ir kur censties. Tas ir viens. Un otra lieta, ka ļoti daudzi izvēlas arī šos restorānus, kurus iesaka. Nav obligāti šī zvaigznīte. Mēs varbūt esam vienu soli zemāk, bet līdz ar to mēs iegūstam tos viesus, kuri nāk pie mums, jo te ir varbūt lētāk nekā citiem mūsu aroda brāļiem."

Zommers norādīja, ka vienlīdz daudz restorānu apmeklē vietējie un ārvalstu viesi, un, runājot ar cilvēkiem, viesmīļi uzzina, ka apmeklētāji "Michelin" zvaigzni ir pamanījuši.

Šefpavārs atzinīgi vērtēja to, ka valsts ieguldīja līdzekļus, lai "Michelin" eksperti uz Latviju atbrauktu un mūsu ēdināšanas uzņēmumus vispār vērtētu.

"Mēs, paši pavāri un uzņēmēji, nevarētu sanākt kopā un samesties (naudu). Tas ir diezgan nereāli. Valstij arī interesē, ka mums ir labas lietas. Tas ir tāds super labs žests no valsts mūsu nozarei. Vai tas matemātiski atspoguļosies, es domāju, ka to redzēs tikai nākamajā gadā, kad tas viss būs noslēdzies un kad kasē būs saripojis. Vēl ir pāragri teikt. Vēl visa vasaras sezona ir priekšā un vēl rudens."

Labums ne tikai restorānam, bet visai valstij

Arī pie Artūra Artjoma Lašenko vadītā restorāna "Shōyu" namdurvīm redzamā vietā novietota sarkana, samērā liela izmēra zīme, kas apliecina, ka šis restorāns ir iekļauts "Michelin" ceļvedī. "Es esmu šī restorāna īpašnieks. Mēs esam rāmen restorāns, mēs paši gatavojam tradicionālās nūdeles, zupas, Āzijas virtuvi. Galvenā mūsu lieta ir darīt to autentiski, tā, kā to dara Japānā," pastāstīja Lašenko.

Viņš norādīja, ka ir pirmais rāmen zupas koncepcijas restorāns Eiropā, kas saņēmis "Michelin" rekomendāciju: "Mēs esam pirmie, kuri to saņēma. Protams, tagad ir daudz svara uz pleciem."

Restorāna "Shōyu" vadītājs Artūrs Artjoms Lašenko
Restorāna "Shōyu" vadītājs Artūrs Artjoms Lašenko

Lašenko pastāstīja, ka apmeklētāju pieplūdums palielinājies aptuveni par 25%, un rezervācijas jāveic vismaz divas nedēļas pirms vēlamā apmeklējuma. Pēc "Michelin" zvaigznes saņemšanas jūtami pieaudzis arī ārvalstu viesu skaits.

Tomēr Lašenko uzsvēra, ka "Michelin" atzinība nes labumu ne tikai viņa restorānam, bet Latvijai kopumā:

""Michelin" dod lielas iespējas restorāniem un valstīm parādīt sevi pasaulē, un cilvēki ir ieinteresēti atnākt vai atbraukt jaunā virzienā un apskatīt – lūk, te ir Rīga, Latvija. Es pat nezināju, kur tas pasaulē atrodas, bet tagad tur ir "Michelin" un tur ir papildus iespēja kaut ko redzēt un baudīt."

Viņš ir pārliecināts, ka tūrisma pieplūdums būs jūtams, un ieguvēji būs ne tikai ēdināšanas uzņēmumi, bet arī tūrisma nozare un valsts ekonomika kopumā.

Uz lauriem gulēt nevar

Par ieguvumiem stāstīja arī Latvijas Restorānu biedrības prezidents Jānis Jenzis.

"Protams, ka šis "Michelin" novērtējums, šīs zvaigznes un arī rekomendētie restorāni piesaista gastronomijas tūristu uzmanību Eiropā, Skandināvijā un pasaulē. Ir ziņas no mūsu biedriem, kas arī ir novērtēti, ka interese no gastronomijas tūristiem ir palielinājusies.

Un arī "Max Cekot Kitchen", kas ieguva šo "Michelin" zvaigzni, ziņoja, ka pirmajā naktī pēc saraksta pasludināšanas rezervācijas sistēma netika galā ar visu interesentu pieprasījumu."

Novērtējums ir uz gadu, un nozare nebūt nevar gulēt uz lauriem, uzsvēra Jenzis.

"Protams, katra restorāna uzdevums ir noturēt šo savu zvaigzni vai dabūt kādu zvaigzni klāt. Katru gadu notiek novērtēšana, to vērtē slepenie eksperti, kuri nestādās priekšā. Ir jāstrādā katru dienu, katru stundu, katru minūti visaugstākajā līmenī, lai vai nu iegūtu šo novērtējumu, vai noturētu."

"Michelin" iegriezīs tūrisma asinsriti

Latvijas restorānu iekļūšana prestižajā "Michelin" gastronomijas ceļvedī sniedz pienesumu Latvijas tūrisma nozarei. Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas prezidents Ēriks Lingebērziņš pauda, ka pagaidām ir pāragri spriest par nestajiem augļiem, bet viņš ir pārliecināts, ka tie pavisam noteikti neizpaliks.

"Tas ir lielākoties stāsts par Latvijas kā tūrisma galamērķa mārketingu, par mūsu pozicionēšanu. Viena lieta ir iegūt šīs zvaigznes, bet daudz lielāka māksla jau ir spēt to izmantot tālāk, arī noturēt tās zvaigznes un piesaistīt jaunus restorānus. Tur parādās tā "Michelin" lieta, ka uz to ir jāskatās kā uz ilgtermiņa uzdevumu, kura mērķis ir parādīt, ka Latvija kā tūrisma galamērķis tiešām iekļaujas attīstīto valstu tūrisma galamērķu saimē."

Un tas iegriezīs Latvijas tūrisma asinsriti, kas šobrīd strādā ar nepilnu jaudu. Lingebērziņš skaidroja, ka patlaban tūristu skaits ir neatbilstošs tai infrastruktūrai, kāda Latvijā ir pieejama.

"Tā drosmīgi sakot, tā, lai sapurinātu, es teiktu, ka mēs kopumā Latvijas tūrisma nozare strādājam ar 40% jaudu no maksimālās, kādā mēs varētu strādāt. Bet tas nenozīmē, ka mums ir par 60% mazāk ārvalstu viesu. Tā tas nav."

LIAA: Ticam, ka restorāni gada laikā nodokļos atmaksās valsts ieguldīto

Lai pasaulē populārā restorānu ceļveža "Michelin Guide" eksperti atbrauktu uz Latviju un vērtētu mūsu valsts ēdināšanas uzņēmumus, Latvija ieguldījusi vairāk nekā miljonu eiro.

Latvijas investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) Tūrisma departamenta direktore Inese Šīrava pastāstīja, ka sadarbības līgums ir noslēgts līdz 2026. gadam.

"Mums šobrīd ir paredzētas vismaz trīs "Michelin" novērtēšanas. Finansiāli tas pagājušā gadā, kad bija pirmais gads, izmaksāja 530 000 eiro un nākamajos gados tie būs 370 000 eiro gadā."

LIAA ir veicis arī aprēķinus, par cik restorāniem jākāpina apgrozījums un līdz ar to arī valsts makā nomaksātie nodokļi, lai šie ieguldījumi atmaksātos.

"Ja mēs ņemtu tikai tos 26 restorānus, kas šobrīd ir iekļauti "Michelin" ceļvedī un, ja mēs matemātiski parēķinātu pilnīgi vienādi uz restorāniem šo summu, kas viņiem būtu jāatmaksā gadā, lai mēs nosegtu šos izdevumus, kas ir par dalību "Michelin Guide",

tad mums vajadzētu sagaidīt vismaz no katra restorāna 17 000 eiro papildus nodokļu nomaksās. Mēs šobrīd ticam, ka jau gada laikā viņi spēs atmaksāt šo valsts ieguldīto finansējumu šajā ceļvedī."

Šīrava akcentēja, ka citu valstu pieredze liecina, ka "Michelin" atzinību ieguvušie restorāni spēj kāpināt apgrozījumu no 20% līdz 50% gadā. Turklāt, ja analizē ēdināšanas sektora uzņēmumu nomaksātos nodokļus Latvijā, tad tie gadā ir ap 160 miljoniem eiro, un LIAA pārstāve ir pārliecināta, ka restorāni spēs ar uzviju atpelnīt valsts ieguldītos līdzekļus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti