Kam «brauks pāri» dzelzceļš «Rail Baltica»? Ietekme uz Imantu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Daudziem Imantas iedzīvotājiem dzelzceļš – tas ir rīta sastrēgumu cēlonis. Apkaimē dzīvo gandrīz 50 tūkstoši cilvēku, un jautājumi par maģistrāli “Rail Baltica”, kā arī pārmaiņām, kuras tā daudziem nesīs, pagaidām paliek bez atbildes.

"Rail Baltica"

"Rail Baltica" ir dzelzceļa transporta projekts, kura mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā, un tas šobrīd aptver četras Eiropas Savienības valstis – Poliju, Lietuvu, Latviju un Igauniju. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, vairāk nekā 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā. 

Projektā tika plānots līdz 2019. gadam pabeigt gatavošanos darbus, lai varētu sākt priekšdarbus dzelzceļa līnijas būvprojektēšani un zemju atsavināšanai, 2020. gadā – būvniecības procesu, bet 2026. gadā jau atklāt savienojumu Tallina-Rīga-Kauņa, bet 2030. gadā – savienojumu ar Varšavu.

"Rail Baltica" dzelzceļa līnijas apstiprinātā trase šķērsos Latvijas teritoriju 263 kilometru garumā un stiepsies cauri Latvijai, skarot Salacgrīvas, Limbažu, Sējas, Inčukalna, Ropažu, Garkalnes, Stopiņu, Salaspils, Ķekavas, Baldones, Iecavas, Olaines, Mārupes, Bauskas novadu un Rīgas pilsētas pašvaldības teritoriju.

Dzelzceļš atdala Imantu un Zolitūdi, tas kalpo par abu apkaimju robežu. Vieniem šī robeža dzīvi atvieglo, piemēram, tiem, kuri ik dienu kā pārvietošanās līdzekli izmanto vilcienu, bet citiem tā dzīvi sarežģī, piemēram, autovadītājiem. Taču ar “Rail Baltica” parādīšanos robeža kļūs vēl jūtamāka.

Tagad dzelzceļu var šķērsot gandrīz jebkurā vietā. Žurnālisti saskaitījuši 15 bieži izmantotas pārejas – gan oficiālos ceļus, gan iemītas taciņas. Pēc jaunās līnijas uzbūvēšanas dzelzceļu varēs šķērsot vien piecās vietās un tikai pa gājēju tuneļiem vai tiltiem.

Gar dzelzceļu visā garumā būs augsts žogs. Vietējos iedzīvotājus apkaimes nākotne satrauc jau tagad.

“Domāju, ka daudzi cilvēki nesaprot, kā mainīsies viņu paradumi, jo iedzīvotāji – īpaši Zolitūdē – daudz izmanto vilcienu. Pat biežāk nekā autobusu. Ne pārāk saprotams, kā mēs iesim viens pie otra ciemos, kā tiksimies. Kā varēs nokļūt uz poliklīniku otrā pusē? Redzu arī, ka daudzi Zolitūdes iedzīvotāji iepērkas pie mums, Imantā. Tās ir lietas, ko darām ik dienas,” saka Imantas attīstības biedrības valdes priekšsēdētāja Rigonda Bērziņa.

Iedzīvotājus satrauc arī, kas notiks ar privātīpašumu.

“Kur var uzzināt par pārbūves vietām, kurās tiks skarts privātīpašums? Projektu plānošanu savā dzīvē esmu piedzīvojis vismaz trīs reizes. 80.gadā man paskaidroja vienkārši – mēs jums informāciju nesniegsim, lai jūs savu īpašumu nepadarītu par svešu,” stāsta Imantas iedzīvotājs Ivars Lācis.

Taču privātīpašumu pārvietot nevajadzēs.

Jaunais dzelzceļš atnāks uz Imantu tieši no Zasulauka un Šampētera, tas ies līdztekus jau esošajiem sliežu ceļiem. Traucē vienīgi Imantas stacija.

“Imantas gadījumā mums ir īpaša situācija. Šeit paredzēta “Rail Baltica” reģionālā stacija, jo tā ir tuvākā vieta, kur pasažieri no Jūrmalas var pārsēsties no Jūrmalas vilciena “Rail Baltica” vilcienā, lai dotos, piemēram, uz lidostu. Mēs saglabāsim esošās dzelzceļa pārejas vietas, tikai tās būs tunelī. Mēs arī pārcelsim tālāk staciju. Un pašlaik apspriežam iespēju šo staciju padarīt kopīgu gan “Latvijas dzelzceļam”, gan “Rail Baltica”,” skaidro “Rail Baltica” projektu īstenojošā Baltijas valstu kopuzņēmuma “RB Rail” reģionālais vadītājs Ģirts Bramans. 

Nedaudz tālāk no stacijas Zolitūdes ielā atrodas pārbrauktuve autotransportam. Pārmaiņas skars arī šo apkaimes daļu.

“Šī pārbrauktuve jau tagad ir galvaspilsētas artērija. Domāju, ka tie, kas dzīvo tuvumā, ļoti labi zina šo vietu – šķērsot pārbrauktuvi rītos un vakaros ir izaicinājums. Un atbilstoši “Rail Baltica” projektam, lai uzbūvētu jaunā dzelzceļa pagriezienu, šī pāreja jāslēdz. Bija vienošanās, ka Rīgas attīstības plāna ietvaros tiks savienots Anniņmuižas bulvāris ar Anniņmuižas ielu. Šai pārbrauktuvei jānomaina pašreizējā,” piebilst Ģirts Bramans.

Vienošanās ar Rīgas pašvaldību patiešām bija, taču pašlaik nav nekādas skaidrības par finansējumu. Tomēr bez pārbrauktuves apkaime nepaliks, taču jau tagad ne visi priecājas par tās gaidāmo parādīšanos.

“Šis tunelis ies mums taisni zem logiem. Satrauc trokšņa līmenis, vibrācija, cik tas viss vispār būs droši, jo ir mazliet bail. Mums apkaimē diemžēl jau ir bijusi bēdīga pieredze,” saka Zolitūdes iedzīvotāja Jeļena.

Sižets krievu valodā:

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti