Apvienība: Riteņbraucēju skaits Rīgā četros gados pieaudzis par 40%

Riteņbraucēju skaits Rīgā četru gadu laikā pieaudzis par 40%, liecina apvienības "Pilsēta cilvēkiem" septembra vidū veiktā velosipēdistu skaitīšana uz Rīgas tiltiem. Riteņbraucēju skaita rekordists arvien ir Vanšu tilts, kuru stundā šķērso gandrīz 600 riteņbraucēju — tas ir teju piecas reizes vairāk nekā pirms 10 gadiem, informē apvienībā "Pilsēta cilvēkiem".

Pēc apvienības teiktā, minētais riteņbraucēju skaita pieaugums ir "pārsteidzoši labs rādītājs", ņemot vērā, ka ne uz viena no Rīgas tiltiem joprojām nav ierīkota veloinfrastruktūra. "Velosipēdistu skaita pieaugums nozīmē arvien bīstamāku un nedrošāku situāciju uz tiltu ietvēm, pa kurām velosipēdisti lielākoties pārvietojas — 97,9% velobraucēju bija izvēlējušies braukt tieši pa tiltu ietvēm," norāda apvienībā.

Vislielākais riteņbraucēju skaits stundas laikā tradicionāli fiksēts uz Vanšu tilta, par kuru pieejami dati kopš 2008.gada. Desmit gadu laikā velosipēdistu skaits uz Vanšu tilta ir gandrīz pieckāršojies un pietuvojies 600 cilvēku atzīmei stundā.

"Tas nozīmē, ka plānotās Vanšu tilta rekonstrukcijas projektētājiem būs jāparedz Latvijas valsts standartiem atbilstoša platuma veloceļu ierīkošana, jo šāda satiksmes intensitāte pieprasa platākus veloceļus, nekā līdz šim Rīgā veidoti," norāda apvienībā.

Vanšu tilts joprojām ir riteņbraucēju skaita rekordists,  taču velosatiksmes intensitāte daudz straujāk augusi uz citiem tiltiem un pārvadiem

— Salu tiltam 46%, Gaisa tiltam par 49%, Brasas dzelzceļa pārbrauktuvē 50%, Zemitānu tiltā 89%.

Apvienībā atzīmē: ja uz tiltiem ļoti maz velosipēdistu izvēlas brauktuvi, tad pilsētas centrā situācija atšķiras. Vietās, kur uz brauktuves ir riteņbraukšanai drošāki apstākļi, piemēram, iezīmētas velojoslas, pa ietvi pārvietojas pavisam neliela daļa riteņbraucēju. Piemēram, Krišjāņa Barona un Lāčplēša ielas krustojumā brauktuvi izvēlas 95% velosipēdistu.

Iegūtie dati apstiprina vispārzināmo — jo nedrošāka brauktuve, jo vairāk velosipēdistu izvēlas ietvi, norāda "Pilsēta cilvēkiem".

Četru gadu laikā sieviešu velobraucēju skaits palielinājies par 48,9%, savukārt vīriešu skaits audzis par 35,1%. Lai gan sieviešu skaita pieaugums ir straujāks, vīriešu īpatsvars kopējā riteņbraucēju satiksmē joprojām veido gandrīz divas trešdaļas. 

"Šāda disproporcija ir indikators tam, ka Rīgas ielas vēl arvien nav gana drošas braukšanai ar velosipēdu. To pašu pierāda arī nelielais skaits bērnu, ko pārvadā ar velosipēdiem," norāda apvienībā.

2014.gadā skaitīšanas punktos saskaitīti 28 velosipēdi ar bērnu sēdeklīšiem, savukārt šogad tajos pašos punktos saskaitīts divas reizes vairāk jeb 57 velosipēdi ar bērnu sēdeklīšiem. No kopējā fiksētā velosipēdistu skaita tikai 2,6% ar velosipēdu pārvadā bērnus, tikai daži bērni bija novērojami paši braucam ar velosipēdu.

Salīdzinājumam — Nīderlandē, vienā no pasaulē drošākajām valstīm braukšanai ar velosipēdu, sieviešu īpatsvars velosatiksmē ir ap 55%, bērnu pārvadāšana ar divriteņiem un bērnu pašu piedalīšanās velosatiksmē ir pavisam parasta parādība, piebilst apvienībā.

 

 

Organizēta  velobraucēju skaitīšana Rīgā notika pēc trīs gadu pārtraukuma — agrāk to regulāri veica Latvijas Riteņbraucēju apvienība. Lai dati būtu salīdzināmi, arī "Pilsēta cilvēkiem" skaitīšanu veica piektdienas rītā no plkst. 8 līdz 9. Riteņbraucēji tika skaitīti 26 punktos Rīgas ielās, uz tiltiem un pārvadiem. Gaisa temperatūra skaitīšanas laikā bija ap +9 grādiem pēc Celsija, nokrišņu nebija.

Izvērsts pārskats par skaitīšanas rezultātiem pieejams apvienības "Pilsēta cilvēkiem" mājaslapā.

"Regulāri dati par velobraucēju plūsmām ir ļoti svarīgi, lai konstatētu izmaiņas iedzīvotāju pārvietošanās paradumos, kā arī plānotu un īstenotu nepieciešamās izmaiņas infrastruktūrā.

Skaitīšanas datu analīze parāda, kur ir vislielākais pieprasījums pēc drošas veloinfrastruktūras. Lai sabiedrībai un pilsētas atbildīgajiem dienestiem sniegtu priekšstatu par velobraukšanas intensitāti, nolēmām pārņemt stafeti no Latvijas Riteņbraucēju apvienības un atjaunot regulāru velobraucēju skaitīšanu," skaidro apvienības “Pilsēta cilvēkiem” valdes priekšsēdētājs Kaspars Zandbergs.

Citi veloplūsmu mērījumi ar publiski pieejamiem datiem Rīgā pēdējos gados nav veikti, norāda apvienībā.

Pilsētvide
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti