Rīta Panorāma

Armēņu tautas dižgars komponists Tigrans Mansurjans. Rekviēms

Rīta Panorāma

Intervija ar dziedātāju Aiju Vītoliņu un grupu «Tango Sin Quinto»

Intervija ar Mārīti Balodi,LTV režisori

Mārīte Balode: Olgas Dreģes vertikāles

Ar Olgu Dreģi esmu strādājusi ne vienreiz vien, aicinot viņu uz raidījumiem, veidojot arī pirms 20 gadiem viņas 60 gadu jubilejas raidījumu ciklā „Spēlmaņu cilts”, kurā iesēdināju viņu dažādu puķu: liliju, rožu, saulespuķu, eksotisko un sausziežu lokā kā vienu no tām. Kura ir Olga?

VIDEO: Olga Dreģe ciklā „Spēlmaņu cilts” 1998. gada martā

 

Viņa man pārdomāti un būtiski runājusi Dailes teātra vēstures ciklā.

Man šķita, ka zinu, uz ko profesionāli jābūt gatavai. Un tomēr - tik daudz kas mani pārsteidza un lika arī pārdomāt mūžīgo mīklu par aktiera mainīgo dabu.

Dokumentālā filma. «Olga Dreģe. Mirkļu pieskārieni»

1.martā Olga Dreģe svin 80.gadskārtu. Dreģe ir leģendārā Dailes teātra dibinātāja Eduarda Smiļģa principu – Skaidrība, Kaislība, Vienkāršība - absolūtā aktrise.

Filmas veidotāja Mārīte Balode, kura mākslinieci pazīst jau daudzus gadus.

Filmas pirmizrāde 1.martā plkst. 21.30 LTV1 un replay.lv

Vai šīs profesijas cilvēkos vispār ir kādas vērtības, kas nav pakļautas necilvēcīgajiem skatuves likumiem un aktiera atkarībai? Olgai ir! Un tās var nesakrist ar šodienas vērtības prioritātēm. Tās viņa nes no savas daudzbērnu ģimenes, no katoļticības, kam palikusi uzticīga visu mūžu, pēdējos gados arī mērojot ceļu uz Aglonu. Un Dailes teātra dibinātāja Smiļģa vertikālei ar devīzi par skaidrību, kaislību un vienkāršību. Tie ir Olgas personības un dzīves atslēgas vārdi. Dzīves, kas pārtapusi par skatuvi, un skatuve, kas ir viņas dzīve, it īpaši pēdējos gados, kad viņa pārsteidz ar savu enerģiju gan vasaras izrādēs, gan seriālos, par kuriem Olga smej un saka, ka jādodas atkal pacelt reitingus.

Kāpēc? Žēlo taču sevi... bet nē! „Es nesmādēju nevienu skatītāju. Viņi grib mani redzēt”, atsaka Olga, bet desmitgadīgais, ļoti attapīgais

mazdēls Justs teiks, ka viņš ir slavenība klasē, jo ome spēlē kārtējā seriālā, ko skatās visa klase. Tā šī paaudze atcerēsies mums zināmo leģendārā Smiļģa leģendāro aktrisi.

Olgas Dreģes svainis un mazdēls

Es uzdrošinos teikt, ka Olga ir pēdējā liesma vai dzīvā elpa no Meistara. Arī filmā un atkārtoti privāti Olga man apgalvoja, ka, ja Smiļģis nebūtu jau mūža norietā, uzņemot trešo Dailes studiju - Olgas studiju, viņas skatuves mūžs būtu bijis citāds. Pārdomājot jāpiekrīt, jo aktrises radošajā biogrāfijā nav Džuljetas, Spīdolas, Zanes, Arkadinas un citu klasisko varoņu. Viņas jaunībā modē nāca t.s. ”domājošais aktieris”, kad Smiļģa patētika, objektīvi skatoties, arī neizturēja laika spiedienu

Dejās un dziesmās izpaudās Olgas piesātinātais temperaments, jo viņa nekad nepadodas un citus nevaino, bet pati no sevis kā no citrona izspiež pēdējo pilienu. Cik tas ir patiesi teikts, bez uzspēles vai patētikas, kas bieži stereotipos dzirdams par Olgu, es sapratu, kad mēs iegājām nu jau slēgtajā Jaunajā Rīgas teātrī jeb bijušajā Dailes teātrī. Ar kādu spēku šīs atmiņas līst no Olgas!!! To vajag redzēt.

Filmējot Olgu nesamēģinātās un provokatīvās dzīves situācijās viņas skolā Sarkaņos un Madonā vai Mākslas muzejā, Olgai vienmēr bija, ko teikt un labi pateikt, un patiesi vai organiski iekļauties dotajos apstākļos. Es minēju šo mīklu, kā var sagatavoties tam, kam nevar sagatavoties? Līdz meita Zane intervijā pateica, ka viņai mamma vienmēr teikusi: ” Ja tu ej cilvēku priekšā, tev vienmēr jāzina, ko pateikt un kā sevi pasniegt”. Tas ir treniņš mūža garumā, kas prasa zināt ne tikai teātra dzīvi, bet arī interesēties par sabiedrībā notiekošo.

Olga ir no tām aktrisēm, kuru var redzēt arī citu teātru pirmizrādēs. Viņa pārdzīvo sabiedrībā notiekošo, bet viņa arī zina, ka spēj skatītājiem iedot spēku un uzmundrināt, atjaunot ticību katra spējām un arī valstij. Olga arī apzinās, ka viņas skatītājs viņu mīl. No tā viņa dzīvo un tam pilnībā atdodas. Dieva dotā enerģija pateicībā Viņam atjaunojas dodot. Jā, izklausās pēc frāzēm. Kāpēc? Šodienas negāciju pasaulē, ja cilvēkam nav savas vērtību prioritātes, tā var šķist. Diemžēl aizvien mazāk teātra izrādes, kuras šodien top neiedomājamā ātrumā, apmierina skatītāju alkas pēc vertikālajām vērtībām. Tā vertikāle, nākdama no zemes, no kājām, bieži iestrēgst jostas vietas līmenī vai pat zemāk. Skaistums neglītajā vai atklāsmes nepatīkamajā, nekomforta joslā ir vairāk, nekā cerība un aicinājums dzīvot pilnvērtīgi un skatīties pāri horizontam. Aizvien vairāk skatītāju aiziet no izrādēm, līdz galam tās nenoskatījušies. Problēma aktuāla!

Olga Dreģe un Mārīte Balode

Es ceru, ka Olga manis veidotajā filmā iedos skatītājiem tik vajadzīgo spēku. Es viņu apbrīnoju gan par ārējo, gan iekšējo skaistumu. Melnos plankumus vienmēr var atrast pat saulei, bet runa taču ir par lielām lietām.

Viņa ir absolūtā aktrise un punkts.

Gribēju - neatkarīgi no Olgas spilgtuma - filmā runāt vai ļaut saskatīt un pārdomāt Laika vērtību mainīgo un nemainīgo dabu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ārpus ētera
Ārpus ētera
Jaunākie
Interesanti