Rīgas sabiedriskajā transportā jaunā biļešu tarifu sistēma darbojas jau kopš gada sākuma. Salīdzinājumā ar iepriekšējo, tā vairs nav tik sadrumstalota. 135 tarifu vietā tagad ir nedaudz virs 40.
Kā jauno sistēmu vērtē pasažieri – to Latvijas Radio jautāja pieturās:
"Pozitīvi vērtēju, jā. Pērku mēnešbiļeti. Nekādas problēmas. – Kļuva lētāk? – Sanāk lētāk."
"Mēnešbiļete kļuva izdevīgāka, bet, ja vienu pieturu jābrauc – cilvēki nepērk biļeti. Tādā ziņā ir ne tik izdevīgi. Man nepatīk maksāt, bet šī sistēma darbojas labāk, lai cilvēki tiešām pirktu biļeti."
"Biļetes kļuvušas dārgākas. Tas ir pašsaprotami. Kaut kas ir ērtāk, kaut kas nav. Bet vispār visā šajā laikā man ir šķitis, ka tiklīdz tarifi pieaug, tā pasažieru skaits sarūk. Ne visi varēja maksāt.
"Tagad es pērku vienreizējās biļetes. Mēnešbiļete man nav izdevīga. Es tik daudz nebraukāju."
"Vienīgais, ko es izmantoju ir "Mobilly" aplikācija. Tā tiešām ir ļoti laba inovācija. Man nav bijušas problēmas, bet es tviterī lasīju, ka sistēma nestrādāja, bet es neesmu ar to saskārusies."
Ar jaunām biļešu cenām nav apmierināti studenti. Līdz tarifu maiņai vienreizējā stundas biļete maksāja 30 centus, bet mēnešbiļete – 16 eiro. Tagad vienreizējam talonam studentiem atlaides vairs nav un biļetes maksā piecas reizes vairāk jeb pusotru eiro.
Dažu dienu laikā viņi veikuši aptauju, kurā piedalījās teju 7000 studentu.
Dati liecina, ka pirms cenu izmaiņām "Rīgas satiksmes" sabiedriskajam transportam 70% studējošo mēnesī tērēja līdz 10 eiro. Tagad teju puse tērē vismaz 11 eiro, bet vairāk nekā trešdaļa – vairāk nekā 15 eiro.
Par problēmu Latvijas Studentu apvienība vērsusies Rīgas domē, kas atlaides ieviest nav gatava.
"Līdz šīm izmaiņām mums dati parāda, ka lielākā daļa nepirka mēnešbiļeti, kas nozīmē to, ka viņi saprata, ka viņiem finansiāli izdevīgāk ir braukt par 30 centiem, jo, ja studijas notiek daļēji attālināti vai notiek nepilnā laikā, tad viņiem nav nepieciešams konkrētajā periodā regulāri izmantot sabiedrisko transportu, bet tikai ik pa brīdim, kas nozīmē, ka individuālo biļešu sistēma ir elastīgāka. Mēs esam neizpratnē, kādēļ Rīga nav gatava rūpēties par studentiem kā par sociāli ekonomisko grupu un saprast to, ka viņiem ir citādākas vajadzības sabiedriskā transporta izmantošanai un citi paradumi, nekā varbūt citām sabiedrības grupām," sacīja Studentu apvienības prezidente Liene Levada.
Latvijas Studentu apvienība jautājumu izrunājuši ar Rīgas vicemēru Vilnis Ķirsi no "Jaunās Vienotības", kura birojā Latvijas Radio norādīja, ka tas nav politisks jautājums. Dome balstījusies uz "Rīgas satiksmes" datiem, kas parādot, ka rīdzinieki labprāt pērk mēnešbiļetes, kas studentiem ir divreiz lētākas.