Matīss: «Rīgas satiksmei» aprēķinātās dotācijas - mazākas par nepieciešamo

Starptautiskās auditoru kompānijas “Ernst & Young” ziņojums par situāciju galvaspilsētas uzņēmumā “Rīgas satiksme” atklāja, ka uzņēmumam aprēķinātās dotācijas bijušas  mazākas, nekā nepieciešams, intervijā Latvijas Radio atzina pašreizējais “Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētājs Anrijs Matīss  

ĪSUMĀ:

  • “Ernst & Young” atklāj uzņēmumā trūkumus ar finansiālām sekām miljonu eiro apmērā.
  • Trūkumi ir dotāciju aprēķināšanā, iepirkumos, sadarbības līgumos.
  • Pērn dotācijas aprēķinātas par 11,6 miljoniem eiro mazākas, nekā nepieciešams.
  • Pērn uzņēmuma zaudējumi bijuši aptuveni 3 miljoni eiro.
  • Lai mazinātu zaudējumus, uzņēmums pārskata līgumu par “mikriņu” satiksmi.

Matīss pastāstīja, ka auditori vērtēja trīs KNAB uzmanību pievērsušo iepirkumus no juridiskā viedokļa, “vai tika ievērotas procedūras, vai iepirkumu nosacījumi atbilda likuma prasībām, vai vērtēšana bija korekta”.

Tāpat izvērtēti citi uzņēmuma noslēgtie līgumi, “par kuriem ir jautājumi, kuri, iespējams, nodarījuši uzņēmumam zaudējumus”, stāstīja Matīss.

Viņš gan atturējās nosaukt konkrētus zaudējumu apjomus, vien atzīstot, ka tie ir vairāki miljoni eiro. 

Matīss: «Rīgas satiksmei» aprēķinātās dotācijas mazākas par nepieciešamoEdgars Kupčs

    Trūkumi kopumā konstatēti deviņās jomās, tai skaitā ar finansiālajām sekām, tie ir “gan dotāciju aprēķinu kārtība, gan iepirkumi, gan kredītlīnijas, gan parādu atgūšanas pasākumi autostāvvietām, gan sadarbības līgumi - “Rīgas mikroautobusu satiksme”, “Rīgas karte””, stāstīja Matīss.

    Viņš atzina, ka dotācijas bija aprēķinātas mazāk, nekā uzņēmumam pienāktos.

    Piemēram, pagājušajā gadā dotācijas bija aprēķinātas par 11,6 miljoniem mazāk, nekā pēc tā laika pašizmaksas un pārvadājumu apjomiem pienāktos.  

    Pagājušajā gadā uzņēmumam peļņas nebija, pēc neauditētajiem rezultātiem zaudējumi ir aptuveni 3 miljoni eiro, atklāja Matīss.

    Viņš arī norādīja, ka līgums ar “Rīgas mikroautobusu satiksmi”, kurš stājās spēkā decembrī, uzņēmumam ir neizdevīgs, un decembrī vien radīja 600 000 eiro zaudējumus.

    “Šobrīd mēs ļoti aktīvi strādājam pie izmaiņām, lai šis līgums būtu pēc iespējas izdevīgāks “Rīgas satiksmei”, un konkrēti tā būtu atteikšanās no tiem maršrutiem, kuri dublējas, [..] šis maršrutu tīkls, kuru apkalpo “Rīgas mikroautobusu satiksme” tiks pārskatīts,” sacīja Matīss.

    “Savukārt tur, kur neatmaksājas izmantot lielos “Rīgas satiksmes” īpašumā esošos autobusus, tur tie reisi varētu tikt pārdalīti par labu “Rīgas mikroautobusu satiksmei”,” pastāstīja Matīss.

    “Rīgas satiksme”, pārskatot šo līgumu un maršrutu tīklu, plāno vismaz uz pusi samazināt šī līguma rādītos zaudējumus, kuri šogad plānoti aptuveni 6 miljonu eiro apmērā, atklāja Matīss. 

    Matīss vēl tikai vērtē līdzšinējo administrācijas cilvēku, piemēram, juristu, atbildību. Par auditoru atklātajiem finanšu pārkāpumiem un vainīgo meklēšanu dome solījusi sasaukt atsevišķu sēdi martā.

     KONTEKSTS:

    Rīgas pašvaldības uzņēmums "Rīgas satiksme" pastiprinātā sabiedrības uzmanības lokā nonāca saistībā ar tā saukto "Rīgas satiksmes" korupcijas lietu. Saistībā ar šo lietu pērn decembra vidū atkāpās "Rīgas satiksmes" valde, bet tās bijušais ilggadējais vadītājs Leons Bemhens nedaudz vēlāk tika apcietināts.  Lietas ietvaros apcietinātas piecas personas un veikti vairāki desmiti kratīšanu, tajā skaitā  arī Rīgas mēra kabinetā un dzīvesvietā.  

    Iepriekš uzmanību pievērsa arī 96 miljonu eiro līgums par «mikriņiem» Rīgā, kurš pēc teju divus gadus ilgas sarunu procedūras uz astoņiem gadiem noslēgts ar  SIA "Rīgas mikroautobusu satiksme". 

    Tāpat katru gadu apspriestas arī miljonus lielas dotācijas uzņēmumam, piemēram, pērn novembrī uzņēmumam piešķirti vēl  22,5 miljoni eiro, līdz ar to 2018.gadā kopumā “Rīgas satiksme” no rīdzinieku naudas saņēma vairāk nekā 120 miljonus eiro. Uzņēmumā skaidroja, ka tam pieaugušas izmaksas gan nodokļu izmaiņu, gan degvielas cenas dēļ.

    Saistītie raksti
    Latvijā
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti