Panorāma

Panorāma

Panorāma

Panorāma

«Rīgas satiksmei» piešķir vēl 22,5 miljonus eiro

Dome tomēr piešķir vēl 22,5 miljonus eiro «Rīgas satiksmei»

Rīgas dome atbalstījusi 22,5 miljonu eiro piešķiršanu “Rīgas satiksmei” no pašvaldības budžeta. Līdz ar to šogad kopumā “Rīgas satiksme” no rīdzinieku naudas saņems vairāk nekā 120 miljonus eiro.  Uzņēmumā skaidro, ka tam pieaugušas izmaksas gan nodokļu izmaiņu, gan degvielas cenas dēļ.

Lēmumu kritizēja opozīcijas deputāti, jo dotācijas piešķiršana gada beigās parādot problēmas finanšu plānošanā, turklāt neesot skaidrs, kā nauda tiks tērēta. Kopumā līdz ar domes apstiprinātajiem budžeta grozījumiem, gada tēriņiem pārsniedz miljardu eiro. Līdz ar virkni tā dēvētajiem tehniskajiem grozījumiem lielāko izmaiņu summu veido "Rīgas satiksmei" piešķirtie 22,5 miljoni eiro.

Pašlaik aptuveni puse “Rīgas satiksmes” pasažieru brauc bez maksas, vēl ceturtā daļa – ar atlaidēm. Tas rīdziniekiem izmaksā aizvien dārgāk. Ieskaitot trešdien, 7.novembrī, piešķirto dotāciju, uzņēmums no pašvaldības budžeta šogad saņems rekordlielu summu.

Kaut dotācijas aug, pasažieru skaits mazliet samazinās.

“Rīgas satiksme” norāda – šogad pirmo reizi par bezmaksas braucieniem uzņēmums valstij maksā pievienotās vērtības nodokli (PVN), kas izmaksājis 12 miljonus eiro. Tāpat esot pieaugušas degvielas, amortizācijas un apdrošināšanas izmaksas, kā arī paplašināts atlaižu klāsts. Par papildu dotācijas piešķiršanu lemts tagad, jo gada sākumā neesot zināms, cik daudz naudas “Rīgas satiksmei” vajadzēs.

“Mēs varam izteikt ekspektācijas. Ieplānot pilnā apmērā [vajadzīgo finansējumu] nevar, jo mainās to pasažieru īpatsvars, kas izmanto sabiedrisko transportu ar atlaidēm vai bez maksas. Šajā situācijā katru reizi pēc fakta mēs redzam gada beigās kopējo nepieciešamo papildu dotāciju,” skaidro Rīgas mērs Nils Ušakovs (“Saskaņa”).

Ušakovs skaidroja, ka naudu vajag vairāk, jo tikai mazāk par piektdaļu no visiem pasažieriem brauc par pilnu cenu, turklāt jāatjauno autoparks.

Kamēr “Rīgas satiksmes” izmaksas aug, e-talonu sistēmas uzturētājs SIA “Rīgas karte”, kurā 51% pieder pašai “Rīgas satiksmei”, pērn palielinājis peļņu līdz vairāk nekā četriem miljoniem eiro.

Ušakovs uzskata – sistēmu mainīt izmaksātu vēl dārgāk: “Kad šī sistēma tik ilgi jau strādā, ņemot vērā 2008.gadā noslēgto līgumu, lauzt šo sistēmu pašreiz būtu neiespējami. Kā jūs varat iedomāties – [ja] mēs sāktu mainīt visiem rīdziniekiem e-talonus, validatorus, visu, kas saistīts ar ēdināšanu, mazturīgajiem, kas to izmanto, tas būtu grūti.”

Lēmumu par 22,5 miljonu piešķiršanu “Rīgas satiksmei” kritizēja opozīcijas deputāti.

Pretēji iepriekš izteiktajām prognozēm domes sēdē piedalījās arī visi desmit jaunie Rīgas domnieki, kas ieņēma krēslus uz Saeimu pārgājušo vietā.  

«Vienotības» deputāts Olafs Pulks sarēķinājis, ka atlaidēs aiziet tikai puse no nepilnu 130 miljonu eiro dotācijas pārvadātājam.  «Latvijas attīstībai» frakcijas vadītājs Viesturs Zeps pauda bažas par augošo budžeta deficītu.

Opozīcijas ieskatā – naudas piešķiršanai trūcis pamatojuma. “Es neticu, ka šajās 60 dienās šī dotācija ir vajadzīga kaut kam kapitālam, kaut kam ļoti jaunam. Tā ir kaut kādu caurumu aizbāšanai, kurus nevajadzēja pieļaut,” Rīgas domes deputāts Jānis Ozols (Jaunā konservatīvā partija).

“Būtu, pirmkārt, jātaisa audits, lai saprastu situāciju. Man ir aizdomas, ka “Rīgas satiksmei” ir gadiem krājušies nesaimnieciskie izdevumi – visādas “Rīgas kartes”, visādi bezjēdzīgi ūdeņraža projekti, visādi korupcijas gadījumi, “nanoūdeņi”,” pauda Rīgas domes deputāts Vilnis Ķirsis (“Vienotība”).

Rīgas mērs Ušakovs atteicās prognozēt, vai dotācijas “Rīgas satiksmei” augs arī turpmāk. Viņš uzsver – tas būs atkarīgs no tā, vai dome lems atlaides braucieniem piešķirt vēl kādai iedzīvotāju grupai.

Opozīcijas frakcijas budžeta grozījumus neatbalstīja. Savukārt koalīcija noraidīja visus 18 opozīcijas deputātu priekšlikumus.

0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālajiem profiliem
Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Populārākie
Interesanti