Panorāma

Cēsu audzināšanas iestādē ieslodzīti 25 jaunieši no visas Latvijas

Panorāma

Panorāma

Telefonkrāpnieki turpina izkrāpt apjomīgas naudas summas

Pāris neuzmanīgas sekundes un apstākļu sakritība. Krāpnieku nagos kritušās Neldas stāsts

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada un 2 mēnešiem.

"Mammu, man saplīsis telefons. Lūdzu, ieskaiti naudu!", "Jūsu pasta sūtījumam ir piemērots muitas nodoklis" vai "Jums ir uzaicinājums uz tiesas sēdi" – šie ir tikai daži piemēri, kurus izmanto telefonkrāpnieki, lai izkrāptu naudu no Latvijas iedzīvotājiem. Šogad Valsts policija jau 558 personas ir atzinusi par kibernoziegumu upuriem. Kāda sieviete, kura krita krāpnieku nagos, savu stāstu uzticēja Latvijas Televīzijai, lai citiem atgādinātu vienmēr pārliecināties pirms naudas pārskaitīšanas.

Nelda Elsiņa sestdienas vakarā saņēma īsziņu ar uzaicinājumu uz it kā pirmdien notiekošu tiesas sēdi Zemgales apgabaltiesā. Apstākļi gan sakrituši tā, ka sieviete tiešām ir iesaistīta krimināllietā, un viņa ziņai noticēja.

"Bija jāievada bankas lietotāja numurs, bija jāievada mans personas kods. To es arī izdarīju. Aplītis griezās. Tajā brīdī es nesapratu, ka es esmu šīs reālās valsts mājaslapas klonā. Tajā brīdī es nesapratu, ka krāpnieki tajā brīdī bija manā kontā," stāstīja no krāpnieku shēmas cietusī sieviete.

Kamēr cietusī gaidīja, krāpnieki naudu – gandrīz 5000 eiro bankas noteikto limitu apmērā – pārskaitīja uz kāda Latvijā dzīvojoša SEB bankas klienta Daniela kontu. 

Sieviete atzinusi savu kļūdu, bet ir pārliecināta, ka šī ir izstrādāta krāpniecības shēma, jo krāpnieki zinot, ka atbildīgās iestādes brīvdienās palīdzēt pilnā apmērā nevarēs.

"Policija negribēja pieņemt svētdienā, viņi teica: "Nākam nākamnedēļ. Jūs taču saprotiet, ka šodien ir svētdiena?" Es uzstāju, ka es iešu šodien, es gribu iesniegt visus dokumentus šodien. Mani negribīgi pieņēma iecirknī. Pēc tam es nākamajā dienā zvanīju "Swedbank" kā zelta klients. Rakstīju sūdzību. Par bankas darbinieku attieksmi, ka, pirmkārt, viņu teksti un attieksme atšķīrās. Ka viņi man neko nepiedāvāja. Viņi man nepiedāvāja atsaukt šo darījumu. Man tika starp citu pateikts: "Nu, ja jūs vēlaties, "Swedbanka" var rakstīt iesniegumu "SEB" bankai par naudas atgūšanu," pastāstīja Elsiņa.

Iesniegums tika uzrakstīts, un turpmāk, sazinoties ar visām iesaistītajām pusēm, atbildes esot bijušas vienkāršas. 

"Mēs esam sazinājušies, mēs esam nosūtījuši informāciju. Policija uz manu jautājumu, kāda ir virzība manā krimināllietā, vai viņi ir sazinājušies ar "SEB" banku, viņi atbildēja – rakstiet iesniegumu, mēs 30 dienu laikā jums atbildēsim," sacīja Elsiņa.

Arī banku piedāvātās 15 minūšu pārskaitījuma atsaukuma iespējas ir limitētas, jo Latvijā darbojas zibmaksājumi, kas ļauj pārskaitījumus veikt sekunžu laikā. 

"Swedbank" pārstāvis Jānis Krops skaidroja: "Šajā brīdī tas ļoti nepatīkamais moments ir tas, ka kliente nav saņēmusi informāciju, jo bankas darbinieks nav varējis viņu identificēt bloķēta konta un "Smart-ID" dēļ. Šeit gan jāsaka, ka ir viena nepilnība – kliente domā, ka krāpnieki ir nobloķējuši, bet – nē, tā ir bankas sistēma, kas ir nobloķējusi, jo bankai ir dažnedažādi algoritmi jeb automatizētās sistēmas, kas bloķē aizdomīgus darījumus."

Savukārt SEB bankā skaidroja, ka kredītiestāde pēta netipiskākās naudas ienākšanas un izejas plūsmas. Konkrētais gadījums bankā ir izskatīts, un tā sadarbojas ar policiju. To, vai iespējamā krāpnieka konts ir slēgts, banka nekomentēja. 

"Protams, mēs kā uzņēmums neesam nekādā veidā ieinteresēts sadarboties ar klientiem, kuri kaut kādā veidā izmanto mūsu pakalpojumu noziedzīgos nolūkos. Ne mums ir finansiāla interese... Tur ir reputācijas riski, tur var būt līdzekļu legalizācijas riski un skaidrs, mēs ar šādiem klientiem nestrādājam," atzīmēja SEB bankas Drošības pārvaldes vadītājs Mārcis Pelcis.

Valsts policija par konkrēto gadījumu ir sākusi krimināllietu. Policijā uzsvēra, ka pārskaitīto naudu atgūt vairs nebūs iespējams.

"Šajā gadījumā nauda tika pārskaitīta un viņa ir aizgājusi. Nav bijusi iespēja to iesaldēt un atsaukt šo pārskaitījumu. Iesaistītās personas ne vienmēr ir pašas vainīgās personas. Var būt potenciālie cietušie, kuru dati un bankas konti var būt izmantoti. Sakarā ar ko, uz doto brīdi ir pirmstiesas izmeklēšana, viss būs redzams vēlāk pēc procesuālo darbību veikšanas," sacīja policijas pārstāvis.

Elsiņas gadījums tiek izmeklēts. Sieviete par šo gadījumu piekritusi runāt publiski, lai aicinātu citus vienmēr pārliecināties, pirms noticēt kādam, kurš prasa ievadīt bankas datus. Krāpnieki var mēģināt apmānīt jebkuru, un iznākums var būt gana sāpīgs.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti