Ja Covid-19 saslimstība nemazināsies, tad «airBaltic» nauda varētu beigties nākamā gada septembrī

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Par spīti pandēmijai, kas nacionālajai aviokompānijai “airBaltic” ik nedēļu nes zaudējumus vidēji 3,5 miljonu eiro apmērā, uzņēmums vismaz pagaidām vēl vienu valsts finansiālu atbalstu nelūdz. Bet ja Covid-19 saslimstība nemazināsies, tad “airBaltic” nauda varētu beigties nākamā gada septembrī.

Ja Covid-19 saslimstība nemazināsies, tad «airBaltic» nauda varētu beigties nākamā gada septembrī
00:00 / 03:24
Lejuplādēt

Covid-19 pandēmija “zem sitiena” nolikusi visu aviācijas nozari. Šajā gadā tās darbības apjoms iepretim 2019. gadam saruks par 75–80%, ar starptautiskās reitingu aģentūra "Standard & Poor's" aplēsēm Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēdes deputātus iepazīstināja “airBaltic” valdes loceklis Vitolds Jakovļevs.

Viņš norādīja, ka Latvijas aviokompānija šim rādītājam ir “kaut kur pa vidu”. Kompānija prognozē, ka šogad pasažieru skaits un ieņēmumi saruks par 73%. 2019. gada pirmajos deviņos mēnešos “airBaltic” ieņēmumi bija 390 miljoni eiro, bet šogad – tikai 120 miljoni eiro. “airBaltic” izpilddirektors Martins Gauss uzsvēra, ka aviokompānijas rīcībā pašlaik ir 184 miljoni eiro, un “airBaltic” strādā ar vidēji 3,5 miljonu eiro zaudējumiem nedēļā.

“Ja situācija pavasarī uzlabosies, vasarā "airBaltic" varētu atsākt lidojumus līdzīgā apjomā, kā tas tika darīts 2019. gadā. Gadījumā, ja tas nenotiks, tad ir iespējami divi scenāriji lidsabiedrības glābšanai. Pirmais no tiem ir vēl plašāka darbinieku atlaišana, ko pašlaik nevar īstenot, jo darbiniekiem ir jābūt sagatavotiem darbam gadījumā, ja epidemioloģiskā situācija uzlabotos.

Otrs iespējamais scenārijs ir papildu finansējuma lūgšana valstij, kas atkārtoti kā opcija būtu jāvērtē pavasarī, jau prognozējot potenciālos ieņēmumus vasaras periodam un tā brīža Covid-19 izplatību Eiropas valstīs,” stāstīja Gauss.

Tomēr, neskatoties uz sarežģīto 2020. gadu, kompānijas biznesa plāns nav mainījies. Uzņēmumam ir ambiciozs mērķis līdz 2025. gadam sasniegt 50 lidmašīnu floti, 10 miljonu pasažieru skaitu un teju vienu miljarda eiro apgrozījumu. 

“Saskaņā gan ar Eiropas Komisijas prasībām, gan arī akcionāru un lidsabiedrības mērķiem mēs plānojam darīt visu, lai nākamajos divos trīs gados būtu iespējams sākotnējais publiskais piedāvājums. Un teorētiski šāda piedāvājuma procesa gaitā valsts varētu atgūt 250 miljonu eiro investīciju. Vai uzreiz vai pakāpeniski,” stāstīja Jakovļevs.

Savukārt Valsts kontrole veic pārbaudi “airBaltic” par piešķirtajiem 250 miljoniem eiro no valsts maka – cik šī prasība bija pamatota un kā finanšu līdzekļi tiek izlietoti.

“Savā pārbaužu darbā mēs esam izdarījuši pusi vai pat, es varētu teikt, 75% no plānotā darbu apjoma. Mums šobrīd vēl ir jāvērtē tas jautājumu kopums, kas ir saistīts ar līdzekļu izlietojumu. Revīzija vēl nav noslēgusies, līdz ar to komisiju par secinājumiem informēt nevaram. Vien pateikšu to, ka revīziju plānojam pabeigt nākamā gada martā, un tad arī detalizēti informēsim par valsts kontrolē secināto,” sacīja Valsts kontroles pārstāve Inese Kalvāne.

Šādu pārbaudi Valsts kontrole par Covid-19 pandēmijas laikā piešķirtajiem valsts atbalsta līdzekļiem veic arī par uzņēmumiem “Latvijas Gaisa satiksme” un “Starptautiskā lidosta “Rīga””.

KONTEKSTS:

Gauss izteicies, ka lūgs valdības atbalstu, ja pavasarī situācija neuzlabosies. Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija) gan pauda, ka “airBaltic” arī pie pašreizējā minimālā pasažieru skaita varēs “pārziemot” nākamo gadu bez papildu valsts atbalsta, bet, ja  situācija aviācijas nozarē Covid-19 dēļ neuzlabosies, nākamā gada beigās valdībai varētu nākties atgriezties pie jautājuma par atbalstu “airBaltic”.

Šī gada pavasarī Covid-19 pandēmija paralizēja aviosatiksmi, un starptautiskie lidojumi atsākās tikai 18. maijā. Krīzes laikā "airBaltic" ziņoja par 700 darbinieku kolektīvo atlaišanu, solot gada laikā darbiniekus atkal atjaunot amatā. Tāpēc valdība 14. jūlijā pēc atļaujas saņemšanas no EK atbalstīja 250 miljonu eiro ieguldīšanu "airBaltic" pamatkapitālā, līdzdalību uzņēmumā palielinot līdz 91%.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti