"Katrā lidojumā mēs saskaramies ar turbulenci, bet tā vienmēr ir vieglā turbulence. Tāpat kā, braucot pa ceļiem, ir bedres uz ceļiem – tas pats! [Tā nav] nav bīstama parādība," skaidroja SIA "Smartlynx Airlines" lidmašīnas kapteinis Oļegs Bezsmertnijs.
Visbiežāk lidojumos sastopas ar vieglu un vidēju turbulenci, stipra notiek retāk. Aviokompānijā "airBaltic" pagājušajā gadā reģistrēti 65 turbulences gadījumi.
"Tie ir atgadījumi, kuri ir vienkārši reģistrēti, tā nav bijusi kā ļoti stipra turbulence. Tas ir bijis, piemēram, atgadījums, kad stjuarte pasaka "Mēs tagad nevarēsim iedot kafiju, nevarēsim iedot tēju, jo nedaudz pakratīs"," stāstīja uzņēmuma "airBaltic" drošības menedžeris, lidmašīnas kapteinis Jānis Krištops.
Lai mazinātu iespēju gūt traumas, galvenais ir lidojuma sākumā piesprādzēties un bez īpašas vajadzības jostu vaļā netaisīt.
Mantas jānoliek tām paredzētajās vietās, jo turbulences laikā tās var lidot pa gaisu un satraumēt cilvēkus. Tāpat turbulences laikā nedrīkst stāvēt kājās.
"Ja iespējams sasniegt savu sēdvietu – [vajag] apsēsties un piesprādzēties. Ja turbulence ir izteikti spēcīga, ieņemam pēc iespējas tuvāko sēdvietu. Ja gadījumā ir tik traki, ka nav brīvu sēdvietu, tad [vajag] apsēsties kādam pasažierim klēpī vai starp pasažieriem pieturēties," ieteica SIA "Smartlynx Airlines" stjuarte Dace Straupmane.
Latvija atrodas reģionā, kurā turbulence bieži nemēdz veidoties. Pie mums tās izteikti daudz ir negaisa mākoņu tuvumā. Pirms dažām dienām "airBaltic" lidmašīna, izvairoties no negaisa, ielidoja agresorvalsts Baltkrievijas gaisa telpā. Pretējā gadījumā gaisa kuģis varēja nopietni ciest.
"Mums ir jāziņo par tiem atgadījumiem, kur ir cietušas kādas personas, vai pēc šī lidojuma ir jāveic papildu pārbaudes arī gaisa kuģim. Tādu gadījumu nav daudz, šogad tie ir pieci gadījumi pusgada laikā, citus gadus tie bijuši skaitā zem desmit gadījumiem. Šī statistika ir vienmērīga," skaidroja Civilās aviācijas aģentūras operatīvo situāciju vadītājs Aivis Vincevs.
Turbulences var paredzēt. Gaisa kuģu kapteiņi pirms lidojuma īpaši gatavojas un plāno, lai pa ceļam izvairītos no negaisiem, turbulencēm un citiem šķēršļiem.