No Liepājas caur Rīgu uz Daugavpili – nākamgad plāno atklāt garāko autobusa maršrutu Latvijā

Nākamā gada pavasarī starp lielākajām pilsētām – Liepāju, Rīgu un Daugavpili – plāno atklāt Latvijā garāko autobusu maršrutu. Jāatgādina, ka starp galvaspilsētu un Daugavpili ikdienas autobusu reisu nav jau kopš pavasara. Maršruts Liepāja–Daugavpils būtu komercreiss, cenu noteiks pārvadātājs, kas segs arī visas izmaksas. Tā plāno uzņēmums "Lux Express", kas Baltijā ir viens no lielākajiem autobusu pārvadātājiem. Uzņēmums gatavs veikt arī regulāros reisus starp Rīgu un Liepāju. Kā uz to raugās tiešie konkurenti – "Liepājas autobusu parks" –, un vai komercreisi Latvijā sāk atdzimt? 

No Liepājas caur Rīgu uz Daugavpili – nākamgad plāno atklāt garāko autobusa maršrutu Latvijā
00:00 / 03:44
Lejuplādēt

Biļetes no 10 līdz 20 eiro

Pasažieru pārvadātāju kompānija "Lux Express", kas veic arī starptautiskus pārvadājumus, plāno braukt arī maršrutā Rīga–Liepāja un Liepāja–Daugavpils. Tie būtu komercreisi, kas nozīmē, ka uzņēmums no valsts nesaņems ne centa.

Starp galvaspilsētu un Liepāju katru darbdienu gaidāmi seši reisi, bet brīvdienās septiņi. Biļetes, pērkot savlaicīgi, izmaksās ap 9–10 eiro, kas ir līdz eiro dārgāk, nekā tās ir šobrīd uz valsts dotētiem reisiem. Taču, ja pasažieri biļetes pirks īsi pirms izbraukšanas, cena būs līdz 15 eiro informēja uzņēmumā.

Savukārt reiss Liepāja–Daugavpils kursēs reizi dienā. Turklāt autobuss iebrauks arī Rīgā. Tātad starp galvaspilsētu un Latvijas otru lielāko pilsētu ik dienu atsāks kursēt autobusi.

No Liepājas uz Daugavpili biļete varētu izmaksāt divreiz vairāk, nekā līdz Rīgai – ap 20 eiro. Ja atsaucība būs liela, reisu skaitu uzņēmums būs gatavs palielināt.

Ilguma ziņā reiss starp Rīgu un Liepāju būs apmēram trīs stundas – tikpat ilgi, cik tagad, un pat ātrāk, jo tagad atsevišķi reisi ceļā pavada trīs ar pusi stundas un pat vairāk. 

Ieguvums – pasažieri brauks modernos un ērtos autobusos, kuros būs labierīcības, bezmaksas karstie dzērieni un katram pasažierim – ekrāns, kurā varēs skatīties, piemēram, filmas.

"Lux Express" Baltijas biznesa attīstības direktors Aldis Ķibēns atzīmēja, ka uzņēmums iemācījies strādāt bez valsts atbalsta: 

"Skatoties, it īpaši uz Rīga–Liepāja maršrutu, mēs redzam, ka kustība starp šīm divām pilsētām ir ļoti liela un tā ir ar augošu tendenci katru gadu. Tomēr mēs šo pieaugumu neredzam pasažieru skaitā, kas izmanto sabiedrisko transportu. Tas vienkārši parāda to, ka esošais pakalpojums nav tāds, ko cilvēki ir gatavi izmantot."

Uzņēmums ir noskaidrojis, ka potenciāls abiem maršrutiem ir liels, bet kādu pasažieru skaitu viņi prognozē, Ķibēns saukt nevēlējās.

Pieminētos komercpārvadājumus "Lux Express" paredz sākt maijā. Vispirms gan ir jāsaņem atļauja no Autotransporta direkcijas, kur norādīja, ka lēmums ir jāpieņem Sabiedriskā transporta padomei.

Konkurentu parādīšanos nekomentē

Valsts dotētos reisus starp Rīgu un Liepāju veic "Liepājas autobusu parks". Ik dienu ir vismaz 20 reisu, vien svētdienās to ir mazāk. Pēc Autotransporta direkcijas datiem pēdējo mēnešu laikā tie ir piepildīti vidēji uz pusi. Tas ir labs rādītājs, saka direkcijā.

Par iespējamo konkurentu parādīšanos "Liepājas autobusu parka" vadītāja Anna Valtere rakstiski atbildēja, ka par "Lux Ekspress" plānu uzzinājusi  no medijiem. Plašāk viņa nekomentēja.

Savukārt Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Ivo Ošenieks uz "Lux Express" iniciatīvu raugās pozitīvi:

"Mēs arvien biežāk redzam, ka "Liepājas autobusu parks" nav spējīgs izpildīt reisus un nespēj izpildīt uzņemtās saistības, ko viņš konkursā bija apsolījis. Līdz ar to šobrīd svarīgākais ir nodrošināt pasažieriem pieejamu un regulāru sabiedrisko transportu. Manā skatījumā pasūtītājam ir jāvērtē, kuri maršruti ir jānoņem no "Liepājas autobusu parka" līguma attiecībā uz Rīga–Liepāja, tādējādi viņiem atbrīvotos šoferi, kuri varētu izpildīt vietējos pārvadājumus, lai cilvēki ar vietējiem autobusiem tiktu no novada uz Liepāju vai pretējā virzienā."

Ošenieks norādīja, ka joprojām nav atrisināts jautājums par atlīdzību komercreisu pārvadātājiem, kuros brauc pasažieri ar atlaidēm. Tagad to nākas segt pašiem uzņēmumiem. Taču Ošenieks norādīja, ka plāns valstī attīstās pareizā virzienā.

Satiksmes ministrijā informēja, ka Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā ir sagatavoti grozījumi, lai noteiktu, kad sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējiem komerciālajos maršrutos ir pienākums ar atvieglotajiem nosacījumiem pārvadāt pasažierus, kuriem valsts piešķīrusi braukšanas maksas atvieglojumus. Pārvadātājs ir tiesīgs saņemt no valsts izdevumu, kas saistīti ar šo pasažieru pārvadāšanu, kompensāciju, kas nepārsniedz vidējo tarifu (braukšanas maksu) par reģionālās nozīmes autobusu maršrutos sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem vai mazāks, ja pakalpojuma sniedzējs būs noteicis zemāku tarifu (braukšanas maksu).

Pašreiz grozījumi likumā tiek precizēti atbilstoši iesaistīto pušu atzinumiem un iebildumiem, lai tos iesniegtu atkārtotai izskatīšanai Valsts sekretāru sanāksmē novembra beigās.

 Atjaunotos regulāra satiksme ar Rīgu

Latvijā tagad ir tikai viens komercreiss – Rīga–Salaspils, ko veic SIA "Galss Buss". Vēl pavasarī bija komercreiss Rīga–Daugavpils, taču uzņēmums "Daugavpils autobusu parks" tos pārtrauca, jo neesot bijis izdevīgi. Tagad autobuss starp Latvijas lielākajām pilsētām reizi dienā kursē vien piektdien un svētdien. Tāpēc pasažieriem pamatā nākas izmantot vilcienus.

Ko par regulāro autobusu satiksmes iespējamo atjaunošanu domā iedzīvotāji, Latvijas Radio jautāja cilvēkiem Rīgā un Daugavpilī.

Vīrietis Daugavpilī: Kāpēc gan ne? Cilvēki, kuriem nav iespējas vai nav automobiļa tikt uz kaut kādu lielāku pilsētu un apskatīt to vidi, var izmantot autobusu.

Latvijas Radio: Vilcienu satiksme šobrīd ir. Ar ko labāks ir autobuss?

Autobuss iet pa galveno ceļu. Cilvēkiem tikšana pie galvenā ceļa ir daudz lielāka, tāpēc autobuss būtu labāks.

Vairāk interesētu brauciens uz Rīgu vai arī uz Liepāju?

Man tā liekas, pie jūras – uz Liepāju – labāk.

Sieviete Daugavpilī: Vismaz reizi dienā vajadzētu. Starplaikā starp vilcieniem, lai cilvēkiem būtu izdevīgāk.

Jaunietis Rīgā: Es domāju, ka tik tālu nevajadzētu braukt ar autobusu. Labāk ar vilcienu. Tā ir lētāk un ātrāk.

Sieviete Rīgā: Autobuss RīgaDaugavpils varbūt varētu būt labs. Ja godīgi, es nemāku teikt, kā tur ir ar pieturām, jo es kāpju ārā Salaspilī, un nemāku teikt, cik bieži tas [vilciens] apstājas. Iespējams, ir kādas vietas, kur cilvēki palikuši bez transporta. Tāpēc es domāju, ka tas būtu labs variants.

Vīrietis Daugavpilī: Laikam vajadzīga lieta. Man puika mainīja skolu. Mācījās Priekuļos, bija spiests nākt uz Višķiem mācīties tikai tāpēc, ka uz Cēsīm no Daugavpils iet viens autobuss. Satiksme vispār nekāda.

Vīrietis Daugavpilī: Būs ļoti ilgi. Tā būs problēma cilvēkiem, jo ne visiem patīk ilgs ceļš.

Sieviete Daugavpilī: Kāpēc gan ne? Vasarā atpūsties. Labs variants.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti