ĪSUMĀ:
- Pirmo reizi WRC posmu uzņems trīs valstis kopā.
- Gaidāmie ātrumposmi ekipāžām ir jaunums, tāpēc rallijs prasa augstu precizitāti.
- Braucējus kopumā sagaida 18 ātrumposmi 310 kilometru garumā.
- Centrāleiropas rallija finišā, iespējams, tiks apbalvoti arī 2023. gada pasaules čempioni.
- Kallem Rovanperam otro čempiontitulu pēc kārtas var atņemt tikai komandas biedrs Elfins Evanss.
- Pārējie braucēji, kuru starpā ir asfalta seguma meistari, var ietekmēt abu līderu cīņas iznākumu.
Jauns koncepts WRC kalendārā
No 26. līdz 29. oktobrim notiekošais Centrāleiropas rallijs ir ne tikai vēl nebijis posms WRC kalendārā, bet arī pilnīgi jauns koncepts – pirmo reizi trīs valstis apvienojušās, lai uz asfalta ceļiem pulcētu pasaulē ātrākos rallistus. Sacīkstes sāksies Čehijā, kas tāpat kā Latvija nākamgad debitēs WRC posma rīkošanā. Pēcāk sacensības vedīs uz Austriju, bet noslēgsies Vācijā.
WRC ātrākās "Rally1" ieskaites ekipāžām gaidāmie ātrumposmi ir jaunums. Līdz ar to šis rallijs prasīs augstāku precizitāti stenogrammā un braukšanā, salīdzinot ar tradicionālākiem asfalta posmiem.
Braucējus kopumā sagaida 18 ātrumposmi 310 kilometru (km) garumā. "Dopus" piepilda tehniski sarežģītas līkumotas sekcijas un plūstoši, ātri ceļu posmi. Kā allaž asfalta sacensībās arī Centrāleiropas rallijā būtisku lomu spēlēs pareizo trajektoriju izvēle. Ātrie līkumi un gludie asfaltētie ceļi vietām varētu atgādināt autošosejas trases apli, bet par autorallija disciplīnu atgādina līkumu iekšmalas, kuras nogriežot, lai iegūtu vērtīgas sekundes simtdaļas, ceļš paliek arvien netīrāks un slidenāks.
Sacensību ceremoniālais starts notiks ceturtdienas pēcpusdienā Čehijas galvaspilsētā Prāgā. Pēc tam braucēji dosies pirmajos divos ātrumposmos, kas kopumā veidos 11,47 km garu distanci un no kuriem otrais sāksies līdz ar tumsas iestāšanos.
Piektdien sportistus sagaida garākā sacīkšu diena – sešos ātrumposmos Čehijā jāmēro nepilni 122 km. Arī sestdien ekipāžas spēkosies sešos "dopos" (109,5 km), no kuriem četri notiks Austrijā, bet divi, kas būs arī rallija garākie pārbaudījumi, notiks Vācijā. Rallijs noslēgsies svētdien ar pēdējiem četriem ātrumposmiem (67,24 km) – pa diviem gan Vācijā, gan Austrijā.
Par rallija bāzi un servisa parka mītni izraudzīta Pasavas pilsēta Vācijas federālajā zemē Bavārijā. Tieši šeit uz goda pjedestāla tiks apbalvoti pirmie Centrāleiropas rallija uzvarētāji un, iespējams, arī 2023. gada pasaules čempioni.
Komandas biedri cīnās par čempiona titulu
2022. gada pasaules čempionu ekipāža Kalle Rovanpera/Jonne Haltunens ("Toyota Gazoo Racing") šajā rallijā varētu atkārtoti nodrošināt titulu. Soms Rovanpera pērn kļuva par jaunāko pasaules čempionu vēsturē, titulu izcīnot 22 gadu un vienas dienas vecumā. Jaunais somu rallists rekordu pagājušajā gadā atņēma leģendārajam skotu autosportistam Kolinam Makrejam, kurš pasaules labākā rallista godu savulaik iemantoja 1995. gadā 27 gadu 89 dienu vecumā.
Rovanperam ir vēl divas iespējas – Centrāleiropas rallijā un sezonas noslēdzošajā posmā Japānā – atkārtoti kļūt par čempionu. Vienīgais, kurš var aizlikt kāju priekšā soma centieniem, ir viņa komandas biedrs, velsietis Elfins Evanss.
23 gadus vecais Rovanpera patlaban sezonas kopvērtējumā par 31 punktu apsteidz 2020. un 2021. gada pasaules vicečempionu Evansu. 34 gadus vecais Evanss ir apliecinājis, ka ir prasmīgs un ātrs asfalta ceļos un, iespējams, uz cietā seguma brauc labāk par Rovanperu. Velsietis šosezon arī izcīnījis uzvaru Horvātijas asfalta ceļu līkločos. Tikmēr Rovanpera kļūdas pieļauj reti un spēj pielāgoties neērtām situācijām – par kādu varētu nosaukt viņa uzdevumu aizsargāt titulu divos asfalta posmos.
Evansam šajā rallijā jāgūst vairāk punktu nekā Rovanperam, lai paildzinātu cīņu uz vēl vienu ralliju. Pretējā gadījumā – Rovanpera ar stūrmani Haltunenu būs divkārtējie pasaules čempioni.
Rovanpera paredz aizraujošu cīņu ar Evansu.
"Kad cīņa ir starp komandas biedriem, tā vienmēr ir diezgan draudzīga un godīga, jo ir vienādi spēkrati. Esmu pārliecināts, ka šīs var būt labas sacensības mums. Šāda veida asfalts man ir parocīgāks, un ir bijuši diezgan labi rezultāti uz šāda tipa ceļiem," čempionāta rīkotājiem norādīja Somijas braucējs, uzsverot, ka šajās sacīkstēs varētu palīdzēt arī viņa došanās trasē kā pirmajam, jo lietus apstākļos trase nebūtu tik slapja.
Savukārt Evanss WRC organizatoriem par gaidāmo dueli ar komandas biedru norādīja: "Centīsimies darīt visu iespējamo, lai aizvadītu divus krietnus rallijus, lai noslēgtu sezonu. Mēģināsim izdarīt spiedienu [uz Kalli]."
Pārējie braucēji var ietekmēt līderu cīņu
Bez Evansa un Rovanperas "Toyota Gazoo Racing" vienības rindās brauks arī titulētais francūzis Sebastjens Ožjē, kurš gan nestartē pilnu sezonu, taču viņa parādīšanās WRC posmos allaž izsauc lielu sajūsmu no līdzjutējiem. Ožjē arī uzskatāms par asfalta seguma meistaru, tādēļ paredzams, ka viņš būs redzams rezultātu tabulas augšgalā. "Toyota Gazoo Racing" sagatavotu spēkratu Centrāleiropas rallijā pilotēs arī japānis Takamoto Katsuta.
"Hyundai Shell Mobis" komandu šajā rallijā pārstāvēs pašreizējais trešās vietas īpašnieks sezonas kopvērtējumā, beļģis Tjerī Nevils. Viņš pieskaitāms pie pilotiem, kas dod priekšroku asfalta segumam, tāpēc beļģa sniegums varētu ietekmēt arī abu līderu cīņas rezultātu. Ar "Hyundai" automašīnu uz starta vēl izies somu piloti Esapeka Lapi un Tēmu Suninens.
Tikmēr "M-Sport Ford" rūpnīcas komanda šajās sacīkstēs startē bez šķietami lieliem mērķiem. Komandas līderis Ots Tanaks pēc viena gada pabūšanas aiz "Ford Puma" auto stūres nolēmis nākamsezon atgriezties atpakaļ pie "Hyundai Shell Mobis". Savukārt francūzis Pjērs-Luis Lubē pēc pagalam neveiksmīgas sezonas Centrāleiropas rallijā aizvadīs pēdējās sacīkstes šogad, jo komanda uz pēdējo posmu Japānā nolēmusi "Rally1" klases spēkratu ļaut iemēģināt citam francūzim – Adrienam Formo. Ar "M-Sport Ford" automašīnu sacentīsies arī ar Luksemburgas licenci braucošais Gregoirs Munsters.
Centrāleiropas rallija treniņbraucienos trešdien ātrākais bija Nevils, bet Rovanpera un Tanaks uzrādīja attiecīgi otro un trešo ātrāko laiku.