Kultūrdeva

Marģers un klasiskās mūzikas video

Kultūrdeva

Gabrāna kūrētas virtuālās izstādes Rīgas ielās

“Kultūrdevas ābecē” mākslinieks Raimonds Staprāns

Kas ir gleznotāja Raimonda Staprāna sarkanais šķūnis?

Latviešu gleznotājs Raimonds Staprāns ir dzimis Rīgā 1926. gadā, viņa tēvs bija ārsts un domes deputāts, bet māte – skolotāja. Otrā pasaules kara beigās viņš kopā ar vecākiem un brāli devās bēgļu gaitās uz Vāciju, bet vēlāk nonāca trimdā ASV.

Kultūras ABC

LTV “Kultūrdevas" ABC skaidro ievērojamu Latvijas kultūras faktu vēsturi un nozīmi.

Staprāns ir ieguvis bakalaura grādu mākslā un dramaturģijā Vašingtonas universitātē Sietlā un mākslas maģistra grādu Kalifornijas universitātē Bērklijā, kas tolaik tika uzskatīta par abstraktā ekspresionisma šūpuli.

Lielāko mūža daļu viņš ir aizvadījis Sanfrancisko, Kalifornijā. Paralēli glezniecībai Staprāns nodarbojies ar lugu rakstīšanu – sākumā angļu valodā, bet vēlāk latviski, lai nepazaudētu dzimto valodu un arī veselo saprātu. Staprāna lugās lielākoties tiek apskatīti Latvijas vēsturē izšķiroši svarīgi notikumi, 1998. gadā Latvijā iznāca viņa lugu krājums “Četras dienas jūnijā un citas lugas”.

Starp citu, mākslinieka bērnības pirmās atmiņas esot no latviešu dižgara Raiņa bērēm – viņš atceras, kā cilvēki gājuši pa Miera ielu uz kapsētas pusi, bet vecmamma stāvējusi sarkanā mētelī. Toties savā kāzu ceļojumā Staprāns izvēlējās nelegāli apmeklēt PSRS okupēto Latviju, nonākot konfliktā ar Valsts drošības komiteju.

Raidījums "Literatūre"

1972. gadā Rīgā tika sarīkota pirmā Staprāna personālizstāde, kuru aizvēra jau nākamajā dienā, kā iemeslu minot bīstami dekadentisko Rietumu ietekmi, kas strāvo no viņa gleznām. Pēc neatkarības atgūšanas Latvijā sarīkotas trīs viņa personālizstādes, no kurām plašākā – 2006. gadā Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā.

Staprāna glezniecības stils tiek raksturots kā abstraktais reālisms jeb kā to nodēvējis mākslinieka pētnieks Pols Karlstrēms – reālistiskā abstrakcija.

Staprāns pats uzskata, ka starp reālismu un abstrakcionismu ir plaša pelēkā zona un viņš ir viens no tiem māksliniekiem, kas tajā maldās.

Viņa gleznām raksturīgs kompozīcijas spriegums un tieksme uz vienkāršību, spilgtas krāsas un krāsu kontrasti. Par Staprāna glezniecības vizītkarti kļuvusi īpašā Kalifornijas gaisma. Visos savas radošās darbības periodos Staprāns nav pārstājis gleznot vienu no saviem iemīļotākajiem motīviem – Kalifornijas Klusā okeāna piekrasti ar tās laivu piestātnēm un anonīmajām ēkām.

Raimonds Staprāns sarīkojis vairāk nekā 60 personālizstādes un piedalījies daudzās grupu izstādēs visā pasaulē. Viņa darbi redzami muzejos Sanfrancisko, Kalifornijā, Losandželosā, Portlendā, arī Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā un citur.

Šobrīd režisors Pēteris Krilovs par viņu veido dokumentālo filmu, kurai dots Staprāna gleznas nosaukums – “Sarkanais šķūnis”. Pirmkārt, šķūnis simbolizē slēgto Latvijas teritoriju PSRS okupācijas laikā un brīva cilvēka tieksmi izlauzties aiz šī šķūņa robežām, bet, otrkārt, šis šķūnis ir kā metafora mākslinieka darbnīcai, videi, kurā tapuši lielākā daļa viņa darbu.

Kultūras ABC

Vairāk

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt