Sadaļas Sadaļas

Kultūras ziņas

A. Nelsons un K. Opolais saņem Triju Zvaigžņu ordeņus

Kultūras ziņas

Rīgā viesojas lugas «Frankenšteins» autors

Mākslinieces Ievas Jurjānes «Daba klusē»

Ieva Jurjāne: Daba izrādās daudz pateicīgāks sarunbiedrs par cilvēku

Māksliniece Ieva Jurjāne spēj uzburt vētru, radīt kalnus un pat cilvēkus – viņu dzīvības trauslumu apvienojumā ar milzu spēku un spēju atdzimt par spīti dažādiem dzīves pārbaudījumiem. Apspēlējot mākslas žanru "Klusā daba", Ieva Jurjāne savai personālizstādei izvēlējusies nosaukumu “Daba klusē’ – jo “šī dabas klusēšana provocē cilvēka dzirdēšanu. Un sevī ietver visu". Tāpat māksliniece atzīst, ka "daba izrādās pateicīgāks sarunbiedrs par cilvēku".

Mākslinieces Ievas Jurjānes personālizstādi “Daba klusē” atklāj galerijā “Alma” 19.oktobrī.

Izstāde, kura aplūkojama līdz 17.novembrim, atklāj mākslinieces spēju vienlaikus būt spilgtai akvareļgleznotājai, scenogrāfei un cilvēka dzīvības un nāves pētniecei, kā arī jaunas pasaules radītājai.

"Cilvēka sastapšanās ar dabu tādā brīdī, kas ir ārpus teksta, ārpus vārdiem, kas ir liels koncentrācijas brīdis, iespējams, ļoti nozīmīgs cilvēkam dzīves posms vai emocionāls satricinājums, kurā viņš attopas viens pret vienu ar sevi, un daba izrādās pateicīgs sarunbiedrs, daudz pateicīgāks par cilvēku, jo netrokšņo, netraucē, palīdz koncentrēties un, iespējams, sniedz kaut kādas atbildes," saka māksliniece.

Šo darbu sēriju māksliniece Ieva Jurjāne uzsāka pērnvasar, filmas “Melānijas hronika” filmēšanas laikā, kas sagādāja ļoti spēcīgus emocionālos  pārdzīvojumus, nonākot pie atziņas, ka katram cilvēkam var nākties kļūt par varoni, kad spilgti notikumi  liek meklēt dzīves nozīmi.

"Darba attīstības laikā man nācās sastapties ar mammas zaudējumu un vēl dažu citu tuvinieku zaudējumu, man jau kā māksliniekam nav citu veidu, kā meklēt atbildes uz jautājumiem, kā caur savu darbu," turpina Jurjāne.

Trauslais porcelāns kā cilvēciņu izveides materiāls māksliniecei bija jaunums un sagādāja negaidītus pārsteigumus. Kādai figūrai negaidīti sadaloties gabalos, Jurjāne šos it kā defektus pārvērta emocionāli spēcīgos efektos, paspilgtinot cilvēka dzīves trauslumu un lūzuma punktus.

"Visas figūriņas, kas ir fragmentāras ekspozīcijā, ir izvēlējušās pašas tādā veidā sadalīties, un tad es atradu viņām piemērotu situāciju, kā to izmantot – tā man bija mācība saprast, ka satricinošais moments, zaudējums, ko izjūt vienā posmā, kad kaut kas sabojājas, jāmēģina saprast, kā to vērst par labu un kam tas ir noderīgs," skaidro māksliniece.

Akvareļgleznojumus un reālos dabā atrastos objektu, no kuriem māksliniece radījusi jaunu pasauli, papildina izdevniecībā "Neputns" izdotā grāmata “Daba klusē”, kas atklāj arī darbu tapšanas aizkulises.

Latvijas Radio 1 raidījumā "Kultūras Rondo" saruna ar Ievu Jurjāni:

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Māksla
Kultūra
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt