Juglas vidusskolas matemātikas skolotāja Marina Ancāne uzsvēra, ka no pirmās klases vecākiem jāpalīdz bērniem mācīties, jo skola viena to nevar izdarīt. Vecākiem jāpaseko līdzi bērnu darbam. No katra bērna ir atkarīga spēja mācīties patstāvīgi.
Ziemeļvalstu ģimnāzijas ķīmijas un dabaszinību skolotāja Vēsma Sūna uzsvēra, ka īpaši sākumskolā jāseko līdzi. Ģimenē ir bijusi dažāda pieredze – gan vecāki, gan profesionāli pedagogi palīdzējuši. Ja bērns lūdz palīdzību, ir jāpalīdz. Iespējams, palīdzēt var lielākie brāļi un māsas. Palīdzība jāsniedz visos vecumos, arī studentiem.
Ir svarīgi ielikt pašu pamatu bērna mācību prasmēs, pauda Egija Vrubļevska, kura pasniedz privātstundas matemātikā. Bērns var pajautāt vecākiem un skolotājam, bet svarīga ir pašvadīta mācīšanās. Arī vecāku piemērs ir nozīmīgs, lai bērni redz, ka vecāki arī mācās, uzskata Vrubļevska.
Bērnam pašam ir jāsaprot, kāda mācību metode ir viņam vislabākā.
Sūna uzskata, ka atbalsta došana bērnam paliek vecāku ziņā, jo skolā skolotāji strādā ar lielām bērnu grupām, var nepamanīt katra bērna mācīšanās īpatnības.
Piektajā klasē vēl bērniem ir augsta motivācija, sestajā klasē daudz vājāka motivācija, citas intereses, iespējams, draugu ietekme, domā Ancāne.
"No pieredzes redzu, ka bērni nesaprot, kur meklēt informāciju," saka Vrubļevska. Tāpat ir skolotāju konsultācijas, bet bērni, kuriem tiešām vajadzīga palīdzība, uz konsultāciju nedodas, jo trūkst motivācijas.
Arī Sūnas pieredze rāda, ka ir skolēni, kuri uz konsultāciju nenāk, jo kautrējas no savas nezināšanas, ir vēl daudz citu faktoru. Grūtāk vienmēr ir ar eksaktajiem priekšmetiem, tā ir visā pasaulē.
Arī klasesbiedri var palīdzēt viens otram, bet jāņem vērā, ka katrs bērns uzdevumu uztver citādi. Ja vēlamies labāku izglītību bērnam, ir nepieciešama palīdzība no malas, skola dod tikai minimumu, pauda Vrubļevska.
Sūna uzskata, ka
"četri un pieci ķīmijā var saņemt jebkurš, bet nākamie mediķi un vides speciālisti varētu meklēt palīdzību no malas. Tas viņiem būs ieguvums."
Ancānes pieredze rāda, ka piektās un sestās klases bērni apmeklē privātskolotājus, jo vēlas iestāties ģimnāzijā. Vājie un nesekmīgie pie privātskolotājiem neiet.
Situāciju ar privātskolotājiem ir mainījis kovids, privātskolotāju palīdzību bērni izmanto. Daži bērni vēlas augstāku vērtējumu, tāpēc apmeklē privātskolotāju, liecina Sūnas pieredze.
Vrubļevska privātstundās māca sākumskolas un pamatskolas skolēnus. Starp viņiem
ir bērni, kuri vēlas uzlabot savas zināšanas, ir tādi, kuri vēlas izbēgt no vasaras darbiem, ir tādi, kuri vēlas tikt ģimnāzijā. Lielākā daļa ir to, kuriem ir problēmas skolā, viņi vēlas izbēgt no nesekmības, mazāk ir to skolēnu, kuri skolā saņem augstāk par četrinieku.
Mamma Kristīne raidījumā saka, ka palīdzība bērnam mācībās ir saiknes veidošana ar bērnu.