Pilsētas satiksmes infrastruktūras plānotājs un Siguldas veloielas idejas autors Viesturs Laurs demonstrē, kā viņš ar velosipēdu brīvi iekļaujas pilsētas satiksmē. Auto velosipēdam seko, to neapdzen un ar signāltauri arī nemudina braukt ātrāk vai nobraukt malā. Pils ielai no visām pusēm izvietotas zīmes ar tekstu “Velo iela. Auto ir viesis”.
Vēl salīdzinoši nesen Pils ielas daļa bija brauktuve, un visai intensīvā veidā visos virzienos šeit brauca automašīnas.
Galvenā idejas būtība ir samazināt ceļa braucamās daļas platību, lai ierobežotu auto kustības ātrumu.
"Iela bija ļoti plata – 9 metri, un pilsētas centrā mums tik platas ielas veicina lielu auto ātrumu," teica Laurs. "Inovatīvā lieta ir, ka mēs veicinām, lai autovadītāji dotu priekšroku velosipēdiem, tāpēc ir velo piktogramma."
Posms ir nepilnu kilometru garš, atļautais braukšanas ātrums līdz ar to samazināts no 50 līdz 30 kilometriem stundā. Pašvaldībā uzskata, ka tādējādi samazināsies satiksmes negadījumu skaits.
Siguldas Attīstības aģentūras direktore Dace Preisa uzsvēra, ka satiksmes negadījumi Siguldā notiek. "Katru gadu ir negadījumi gan uz gājēju pārejām, ar velosipēdistiem, gan bērniem, gan senioriem. Šīs ir nozīmīgas pārmaiņas pilsētai," viņa teica.
Pagaidām riteņbraucēji vēl izvairās mesties uz ielas kopā ar automašīnām. Daudzi brauc pa ietvēm, ko izmanto kājāmgājēji.
Siguldas novada iedzīvotāja Ilze neslēpj, ka ir bail un nedroša sajūta. "Man no transporta bail," viņa paskaidro.
Pils iela ved taisnā ceļā uz Rīgu. Tā ir viena no noslogotākajām ielām Siguldas centrā un daudzi šoferi neslēpj, ka izmaiņas vizuāli ir skaistas, bet braukšana tagad ir apgrūtināta, īpaši lielāka izmēra automobiļiem.
Siguldas novada iedzīvotāja Laura uzskata, ka riteņbraucēji noteikti priecājas, bet autovadītāji droši vien mazāk. "Es pati personīgi esmu autovadītājs. Nu jāpierod," viņa saka. "Es domāju, ka cilvēkus mulsina tās oranžās joslas. Te, piemēram, Lakstīgalas ielas krustojumā ir tāds milzīgs sarkanais laukums."
Savukārt Siguldas novada iedzīvotājs Jānis prognozē, ka viss nebūs tik vienkārši. "Šeit ir divvirzienu iela, nav vienvirziena iela, un, braucot arī 30 km/h, automobilim brauc pretī velosipēdists, un viņam kaut kur jāvirzās - pa labi vai pa kreisi tai automašīnai, bet tur priekšā ir stabiņi. Grūti pateikt. Es domāju, ka būs problēmas," sacīja Jānis.
Latvijas Televīzija novēroja gadījumu, ka automašīnai, ļoti lēni izpildot pagriezienu, motociklists gandrīz ietriecas spēkratam sānā. Viss beidzās labi.
Siguldas Attīstības aģentūras direktore atzīst, ka jebkuras pārmaiņas ir salīdzinoši grūtas...
Lai pierastu, vajadzīgs laiks, uzskata domē. Pils ielas remontdarbus apmaksā pašvaldība, tērējot 26 000 eiro. Dace Preisa atklāj, ka līdzīgu principu nākotnē varētu ieviest arī citās ielās Siguldas centrā.