Kultūra / Skatuve
"Man galvenais ir sagādāt prieku tiem, kas sēž zālē – lai viņi ir bezjēgā laimīgi! Pilnīgi vienalga, kāda iemesla pēc. Par savu ādu mazāk uztraucos. Uztraucos par to, lai tas cilvēku kopums atnāk un sajūk prātā no smiekliem, no raudāšanas un... nesaprot neko! Lai viņi [pēc izrādes] iziet ārā apdulluši kā mušas. [Gan] viņu organisms visu sakārtos! Bet viņi ir dabūjuši to emocionālo triecienu!" – tā sarunā ar Ievu Struku saka Juris Rijnieks. Aktieris un režisors, kurš bijis Jaunā Rīgas teātra pirmais mākslinieciskais vadītājs (1992-1997), bet nu jau 15 gadus ir režisors "Pannas teātrī" – izrāžu apvienībā, kuras specializācija ir stendaps (stand-up).
Dailes teātris sezonu noslēgs ar nu jau tradicionālo, šoreiz – "konsolidētās" sezonas noslēguma koncertu "Dailes sviests". Iestudējuma pirmizrāde notiks 9. jūnijā. Šī gada koncertuzvedums būs izklaidējoši teātra svētki gan ar specefektiem un tehniskiem šova elementiem pirmajā daļā, gan ar nopietnāku otro daļu, kur skanēs dziesmas ar Imanta Ziedoņa un Ojāra Vācieša vārdiem, informē teātrī.
"Jebkuru stāstu var izstāstīt pilnīgi visām vecuma grupām, tikai katrai ir jāatrod veids, kā to izstāstīt," uzsver Latvijas Leļļu teātra direktors un režisors Mārtiņš Eihe. Ar aktieri un režisoru Edgaru Kaufeldu viņi Latvijas radio raidījumā "Kultūras rondo" stāsta par aizvadīto sezonu un radošajiem plāniem teātrī: nākamā sezona jau saplānota, līdzīgi kā šajā – būs izrādes dažādiem vecumiem. Teātra ēkā tikmēr turpinās remontdarbi, plānots, ka izrādes tajā varēs atsākt spēlēt rudenī.
Piektdien, 9. jūnijā, sākas Rīgas Operas festivāls, ko atklās ar itāļu komponista Frenčesko Čilea operas "Adriāna Lekuvrēra" pirmizrādi. Opera pirmo reizi izrādīta Milānā 1902. gadā un kopš tā laika regulāri tiek iekļauta pasaules operteātru repertuārā. Skatītājus piesaista gan tās izsmalcinātā mūzika, gan aizkustinošais stāsts, kas ir operas pamatā. Latvijā šis ir trešais Čilea operas iestudējums. To veido franču režisors Vensāns Busārs un radošā komanda no Francijas sadarbībā ar mūsu operas māksliniekiem.
"Man absolūti ir izjūta, ka esmu miljonāre. Teātra aktieriem nav lielas naudas, bet es esmu miljonāre. Padomā, cik miljonu skatītāju pa 60 gadiem mani ir redzējuši uz skatuves, aplaudējuši, nesuši ziedus," atskatoties uz savu karjeru, teic Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātra aktrise Ņina Ņeznamova. Viņas sarunā ar Dailes teātra aktieri Gintu Andžānu – par paaudžu, latviešu valodas un kultūras vērtībām, to ietekmi uz aktiera darbu un par partnerību teātrī.
Šīs nedēļas teātra aktualitāšu apkopojumā – divi sākumi un noslēgums. Nule pirmizrādi piedzīvojis iestudējums "Malleus Maleficarum. Jaunais līgums", kas izzina raganu fenomenu, Liepājā pirmizrādi piedzīvos režisora Elmāra Seņkova izrāžu triloģijas trešā daļa – "Grieķi", savukārt Jaunajā Rīgas teātrī būs redzams pēdējais Ulda Tīrona "Klāvas tantes skūpsts".
Sociālajos tīklos un teātru vidē vētru sacēlis Jaunā Rīgas teātra (JRT) mākslinieciskais vadītājs Alvis Hermanis. Viņam esot zināmi 12 aktieri, kurus mēģinot pārvilināt Dailes teātra vadība. No aktieru "pārpirkšanas" ciešot JRT, Valmieras Drāmas teātris un Liepājas teātris. Alvis Hermanis esot gatavs tiesāties, pieprasot kompensēt aktieru audzināšanai iztērētos līdzekļus. Tikmēr atbildīgā ministrija un eksperti uzskata – tiesvedībai nav pamata.
Maija izskaņā, simboliski atzīmējot rekonstruētās ēkas daļas augstākā punkta sasniegšanu, Valmieras Drāmas teātrim (VDT) tika nosvinēti spāru svētki. Šogad Valmieras Drāmas teātrim aprit simt gadu, un nozīmīgo jubileju teātra trupa sagaida pilsētas bijušajā katlu mājā, nevis savā mājvietā. Pagaidu mājas teātrim nācās meklēt, jo pagājušajā rudenī radās sarežģījumi teātra ēkas rekonstrukcijas darbu laikā – septembrī vairāku iemeslu dēļ tajā rekonstrukcijas darbi apstājās.