Stāsti

Vaidavas ielā ieviesta jauna sabiedriskā transporta josla

Stāsti

Rīdzinieka kartei paplašina pakalpojumu klāstu

VARAM piedāvā turpmāk ļaut skolēnu autobusos uzņemt arī pieaugušos

VARAM piedāvā turpmāk ļaut skolēnu autobusos uzņemt arī pieaugušos

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Atteikšanās no pašvaldību organizētajiem skolēnu pārvadājumiem daudzviet neesot iespējama, jo braukšana sabiedriskajā transportā neesot droša, uzskata Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā (VARAM). Jau vēstīts, ka valsts un pašvaldību organizētie maršruti daudzviet pārklājas, tāpēc Saeimas deputāti norādījuši uz nelietderīgu naudas tērēšanu.

Par pašvaldībām atbildīgā ministrija izstrādājusi ieceri, ka, iespējams, skolēnu autobusiem atsevišķās vietās jāļauj pārvadāt arī pieaugušos, tādējādi mudinot atteikties no vēlmes pārtraukt pašvaldību pārvadājumus. Pašlaik šāda ideja neesot atbalstāma, jo pieaugušo pārvadāšanu skolēnu autobusos nepieļauj normatīvie akti un regulas Eiropas līmenī.

Saeima jau ziemā aicinājusi pārplānot sabiedriskā transporta un pašvaldību organizēto skolēnu autobusu kustību. Nereti autobusi seko cits citam un pieaugušie mēdzot pārvietoties ar skolēnu autobusu, tādējādi nesamaksājot par biļeti. Vēstīts, ka apsvērta ideja atteikties no skolēnu autobusiem. Daudzviet Latvijā bērniem jāmēro vairāki kilometri, lai nokļūtu līdz mācību iestādei vai tuvākajai pieturai, tāpēc skolēnu vecāki Bauskas novadā vākuši parakstus pret šādu ieceri. Codes pamatskolas direktore Laila Jurcika atklāj - kopš pirmajām sarunām, pagājuši vairāki mēneši, bet skaidrības par to, ko sagaidīt 1.septembrī, aizvien neesot:

''Pilnīgi neko nezinu, kas būs no septembra, absolūti nekādas informācijas nav. Vai paliks maršruti tādi paši, vai viņus pārplānos. Es nezinu, kā citos novados, mums kādreiz reizēm pasaka, tā sakot, 59. minūtē un nostāda fakta priekšā.''

Bauskas novada domē informē, ka arī pašvaldībām aizvien neesot saprotams, ko sagaidīt. Maršrutu organizēšanu varētu nodot valstij, bet tas nozīmēšot, ka bērniem, kas dzīvo tālu no sabiedriskā transporta pieturām, radīsies daudz neērtību. Par pašvaldībām atbildīgā ministrija teic, neesot pieļaujams, ka no skolēnu pārvadājumiem atteiktos. Ministrija ieteikusi citu risinājumu.

''Jautājums ir vairāk par to, kādā veidā nodrošināt, ka, iespējams, skolēnu autobusi varētu ņemt arī pasažierus tajos gadījumos, ja šajos maršrutos netiek nodrošināti sabiedriskā transporta pārvadājumi. Šobrīd likumdošana to nepieļauj. No drošības viedokļa, no citiem apsvērumiem šobrīd skolēnu autobusi nedrīkst pārvadāt šos pasažierus,'' saka valsts sekretāra vietnieks Aivars Draudiņš.

Pašvaldību savienības priekšsēža vietnieks no novadu pašvaldībām Gints Kaminskis šādu ideju vērtē atzinīgi. Gan bērniem, gan citiem cilvēkiem tas varētu būt ērtāk, bet vienlaikus šāda ideja rada daudz jautājumu.

''Lai oficiāli pašvaldības drīkstētu ņemt arī pieaugušos, iegūtu varbūt kādi cilvēki, kas iekāptu. No finanšu aprites viedokļa man ir grūti pateikt, kā nodrošināt, ka tiem dažiem cilvēkiem, kas atrodas tālāk kādā nostūrī, kā nodrošināt to biļeti. Vai tas atkal būs finansiāli izdevīgs pasākums? Bet tās ir detaļas; varbūt kā princips - kāpēc nē?'' spriež Kaminskis.

Par reformu atbildīgajā Autotransporta direkcijā uzsver, šāda ideja pašlaik neesot atbalstāma arī tādēļ, ka to nepieļauj Eiropas Savienības regula. Šāds modelis turklāt kropļotu konkurenci, saka direkcijas pārstāve Zane Plone:

''Jāatceras, ka Latvijā sabiedriskais transports tiek dotēts un ir tā, ka pārvadātājs konkrētā reģionā tiek izvēlēts, attiecīgi viņam piedaloties konkursā, un tad šis pārvadātājs vienīgais ir tiesīgs nodrošināt sabiedriskā transporta pakalpojumus konkrētos maršrutos. Valsts kā pasūtītājs arī nosaka tarifu. Ja tiks ieviests tāds modelis, ka skolēnu autobusos ļaus uzņemt arī pieaugušos, tad attiecīgi būs vēl 100 pakalpojuma pasūtītāju, kas varēs brīvi noteikt savus tarifus.''

Plone gan piebilst, ka sarunas par to, kas sagaida 1.septembrī, vēl turpinās. Piemēram, Rojas pašvaldība jau piekritusi līdz ar jauno mācību gadu pilnībā atteikties no pašu organizētajiem maršrutiem. Vairumā pašvaldību gan aizvien uzskata, ka Autotransporta direkcija vēlas koordinēt vien tos maršrutus, kas ir finansiāli izdevīgi.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti