Pašlaik par braucienu autobusā vai tramvajā Daugavpilī jāmaksā 50 centi, uzņēmums piedāvā kāpināt biļetes cenu līdz 70 centiem. Ekonomijas nolūkā tiek izskatīti varianti palielināt tramvaju kursēšanas intervālu. Nav izslēgts, ka "Daugavpils satiksme" var mainīt arī savu statusu, kļūstot par sabiedrību ar ierobežotu atbildību.
Pēdējo reizi biļešu cenu pieaugumu Daugavpils sabiedriskā transporta lietotāji piedzīvoja pirms četriem gadiem. Toreiz – 2018. gadā – tas bija nebūtisks kāpums, no 43 uz 50 centiem, drīzāk noapaļošanas dēļ konduktoru un pasažieru ērtībai.
Kopš 2020. gada kovida dēļ pasažieru skaits sabiedriskajā transportā sāka strauji krist. Tādēļ 2020. gadā par trešdaļu saruka ieņēmumi par pārdotajām biļetēm.
Pērn jau tā smago situāciju uzņēmumā, kā pastāstīja nozares kūrētājs, Daugavpils domes priekšsēdētāja pirmais vietnieks Aleksejs Vasiļjevs (Latvijas Krievu savienība), vēl vairāk pasliktināja enerģētiskā krīze.
„Sadārdzinās viss – gan elektrība, gan degviela, gan uzturēšanas maksas. Mēs, protams, varētu šos zaudējumus "Daugavpils satiksmei" kompensēt no pašvaldības budžeta, taču pašvaldības budžets nav no gumijas,” sacīja Vasiļjevs.
"Daugavpils satiksme" ir dotējams uzņēmums, gadā no domes tas saņem gandrīz 6 miljonus eiro. Gandrīz 4 miljoni ir par pārvadājumu zaudējumiem. Pērn kovida dēļ uzņēmums saņēma papildu kompensāciju. Tagad atkal tas vērsies domē pēc atbalsta.
Daugavpils domes priekšsēdētājs Andrejs Elksniņš ("Saskaņa") stāstīja: „Kapitālsabiedrība ir norādījusi uz būtiskām finanšu sadārdzinājumu pozīcijām, kuras, vai nu palielinot maksu, vai nepalielinot pašvaldības dotāciju, būtu jāsedz. Tā tas noticis pērnā gada nogalē ar 300 tūkstošiem eiro. Mūsu šā brīža konceptuālā pozīcija ir tāda, ka pamatdotācija netiek palielināta, tā paliek pagājušā gada līmenī. Vienlaicīgi ir problēma, kas pieteikta no "Daugavpils satiksmes". Tāpēc, skatot šo jautājumu finanšu komitejā, mēs pieņēmām zināšanai šo situāciju, un paralēli es aicināju līdz šī gada 1. martam visiem deputātiem iepazīties ar "Daugavpils satiksmes" sagatavoto pakalpojumu tarifu.”
Pašlaik, pēc "Daugavpils satiksmes" aprēķiniem, vidēji viena pasažiera pārvadāšana akciju sabiedrībai izmaksā 1,20 eiro. Pie biļešu cenas 50 centu apmērā, atlikušo daļu kompensē pašvaldība. Daugavpils satiksme piedāvā biļešu cenu celt līdz 70 centiem jeb gandrīz par trešdaļu.
Vistiešāk tas atsauksies uz pašvaldības budžetu, jo par tik procentiem pieaugs dotāciju apmērs uzņēmumam par pašvaldības piešķirtajiem braukšanas atvieglojumiem. Vasiļjevs skaidroja: „Mums ir ļoti maz cilvēku, kas brauks par maksu. Pie mums bērni, vecie cilvēki, visu grupu invalīdi, visi brauc bez maksas.”
Jau pašlaik par šiem bezmaksas braucieniem dome piešķir dotācijas gandrīz 2 miljonu eiro apmērā. Tādējādi kopumā dotācijas uzņēmumam, ieskaitot valsts kompensāciju pusmiljona eiro apmērā, pārsniedz 6 miljonus eiro. Vasiļjevs norādīja, ka līdzekļi ir jāiegulda arī uzņēmuma darba vides sakārtošanā, tā ir katastrofāla.
„Ir konkrētas problēmas "Daugavpils satiksmē", mēs kompensējam visu laiku braukšanas maksu, bet, piemēram, remonta bedre tramvaju uzņēmumā, kur notiek tramvaju remonts, ir šausmīgā stāvoklī. Tur ir bīstami strādāt cilvēkiem. Tur, lai izveidotu normālu jaunu bedri, nepieciešams gandrīz pusmiljons eiro.
Arī uzņēmuma teritorijā gandrīz katru dienu tramvaji noiet no sliedēm. Tas ir bīstami,” stāstīja Vasiļjevs.
Situācija ir bēdīga, Latvijas Radio izrādot pagalmu un remontdarbnīcu, sacīja "Daugavpils satiksmes" depo tramvaju inspektors Gunārs Groza.
„Protams, ka viss ir novecojis, viss noplucis. Arī pagalms ir šausmīgā stāvoklī. Visas flīzes, visi apgaismojuma ķermeņi. Tas viss ir jāatjauno, tas viss ir no padomju laikiem. Līdzīga situācija ir tramvaju apkopes angārā,” stāstīja Groza.
Uzņēmuma vadītājiem un Daugavpils domes deputātiem līdz martam jātiek skaidrībā, kā risināt problēmas. Ja kāps cenas biļetēm, lai arī joprojām tās būs lētākas nekā Rīgā vai Liepājā, tiem, kas maksā un nav iekļauti dotējamo pulkā, tas protams atsauksies uz mājsaimniecības budžetu. Tramvaja konduktore Ilona uzsvēra, ka neapmierinātība būs.
„Brauks jau cilvēki vienalga, jo būs jābrauc uz darbu un pēc produktiem. Neapmierināti cilvēki būs,” viņa sacīja.
Lai neceltu biļešu cenu "Daugavpils satiksme", kā uzsvēra Vasiļjevs, taupības nolūkos varētu pārskatīt, piemēram, savu transporta kustības grafiku.
„Tagad ir 8–9 minūtes, ja mēs intervālu palielināsim līdz 12 minūtēm, tas nebūs kritiski, bet bez šaubām tas būs atvieglojums,” norādīja Vasiļjevs.
Nav izslēgts, ka šajā situācijā "Daugavpils satiksme" var mainīt arī statusu. „Bija diskusija un ideja par statusa maiņu no akciju sabiedrības uz SIA, tātad par sava veida restrukturizāciju,” norādīja domē.
Pašlaik ir zināms, ka akciju sabiedrības “Daugavpils satiksme” valde 22. februārī sasauc ārkārtas akcionāru sapulci, kurā viens no jautājumiem ir „Daugavpils satiksmes” statūtu grozījumu apstiprināšana.
Pašlaik "Daugavpils satiksmes" vienīgais akcionārs ir Daugavpils pilsētas dome, bet uzņēmuma pamatkapitāls ir gandrīz 3 miljonu eiro apmērā.