„Es negribētu teikt, ka cilvēki mazāk lieto šīs viedierīces, drīzāk šeit jautājums par mūsu kapacitāti un spēju šos pārkāpumus fiksēt. Un šogad jau sastādīti vairāk nekā 1000 administratīvā pārkāpuma protokoli,” stāsta Velšs.
Velšs uzskata, ka, iespējams, kādu daļu autovadītāju tieši jaunie sodi varētu būt atturējuši no mobilo telefonu lietošanas. Taču joprojām mūsu sodi ir zemāki nekā citās Eiropas valstīs.
„Vēl aizvien tā soda bardzība, salīdzinot ar citām valstīm, ir diezgan zema. Jo, pieņemsim, Igaunijā par šo pārkāpumu ir vairāk nekā 100 eiro nauda sods jāmaksā. Nupat mums viesojās arī Maltas kolēģi, kuri mums apstiprināja, ka Maltā šis sods ir 200 eiro,” norāda Artis Velšs.
Vai sodus būtu jāceļ arī mums, policija šobrīd atbildēt nevar. Vēlas sagaidīt pirmā pilnā gada rezultātus ar jauno soda sistēmu. Taču jāturpina arī strādāt informatīvi, ir pārliecināts Ceļu satiksmes drošības direkcijas pārstāvis Jānis Aizpors. Viņi gada sākuma noslēdz kampaņu pret mobilo telefonu lietošanu braukšanas laikā. Un, kas svarīgi – par to aizdomājās daudzi darba devēji.
„Vairāki uzņēmumi, kuros bija iekšēja sapulce un šos jautājumus ar darbiniekiem pārrunāja. Jo viens ir, lai tu pats nelietotu, bet otrs ir, lai darba devējs, kam ir liels autoparks, lai zinātu, ja viņam darbinieki atrodas pie stūres, ka viņiem nezvanīt netraucēt,” stāsta Aizpors.
Vadīt auto un paralēli lūkoties mobilajos telefonos ir bīstami, norāda Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes vadošā pētniece Inese Muzikante, kas veica pētījumu par viedierīcēm un autovadīšanu. Pētnieki arī vēroja, kā mainās auto vadīšana, ja paralēli lieto telefonu.
„Viņi, pirmkārt, vai nu vai nu uz vienu vai uz otru pusi novirzās no savas joslas, kas ir ļoti bīstami uz ceļa. Un arī viņi vainu samazina vai palielina ātrumu, kas arī, ātruma samazināšana var būt, teiksim, avāriju izraisoša situācija. Ja mēs, teiksim, braucam pa šoseju ar konstantu ātrumu, visi brauc, bet vienam atnāk īsziņa, sāk lasīt, viņš sāk nobremzēt, atlaiž kāju no pedāļi. Un tas, teiksim, rada tādu situāciju, ka tas ir bīstami jebkurā gadījumā,” secina Muzikante.
To pašu novērojusi ir arī Valsts policija. Artis Velšs norāda, ka tai nav zināms, cik bieži negadījumi iemesli bijis tieši mobilo telefonu lietošana, bet daudzās situācijās tas varētu būt bijis avārijas iemesls.
„Mums ir pamats uzskatīt, ka daudzās no situācijām varēja šis telefons būt par iemeslu, ka autovadītājs pēkšņi lēnām izbrauc no savas joslas, izbrauc no ceļa. Vai telefons tiek kaut kur meklēts un tad tieši pie šīm sadursmēm tā problēma varētu būt viedierīču lietošana,” pārliecināts ir Artis Velšs.
Valsts policija stāsta, ka jau drīzumā varētu sākt strādāt netrafaretie policijas auto ar 360 grādu kameru, kas spēs fiksēt gan ar video, gan foto tos vadītājus, kas braucot lieto mobilās ierīces. Policija cer, ka nākotnē šīs kameras strādās līdzīgi, kā fotoradari – kamerai fiksējot pārkāpumu, protokols ar pievienotu attēlu tiktu nosūtīts pa pastu.