Par dīzeļvilcienu modernizācijas projekta neveiksmēm pastarpināti maksās valsts

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

 

Soda naudas, kas radušās laikus nepiegādājot modernizētos dīzeļvilcienus "Pasažieru vilcienam", kā arī gadījumā, ja projekts nesaņemtu Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda līdzfinansējumu, zaudējumus pastarpināti nāktos segt valstij, izpētījis LTV raidījums "De facto".

Piegādātāja - pilnsabiedrības "DMU Vilcieni" - viens no dalībniekiem ir "VRC Zasaulauks", kura  viens no akcionāriem ir "Pasažieru vilciens", kas ir Satiksmes ministrijas kapitālsabiedrība.

Pilnsabiedrība "DMU Vilcieni" avansa maksājumos no "Pasažieru vilciena" saņēmusi jau trešdaļu no kopējās darījuma vērtības - apmēram septiņus miljonus eiro. Taču četru modernizēto dīzeļvilcienu vietā, kuriem jau šobrīd bija jāpārvadā pasažieri, nav neviena.

"Pasūtītājs lieliski apzinājās, ka viņš ir uzdevis darbus termiņos, kas ir ļoti saīsināti pret to, kā tam būtu jābūt," kavēšanās iemeslus skaidro AS ,,Rīgas Vagonbūves rūpnīca" valdes priekšsēdētājs Gatis Kamarūts. Uz "De facto" norādi, ka arī piegādātājam bija zināms beigu termiņš, Kamarūts atbild, ka "šajā brīdī es nestāstu jums, ka mēs nezinājām termiņus. Mums bija pieņēmums, ka mēs varam iekļauties šajos termiņos, iekļaujot tā brīža riskus, ko mēs saskatījām."

Kamarūts vainu uzveļ Vācijas kompānijai "Voith", kas nav laikus piegādājusi pasūtīto produkciju. To "De facto" apstiprina arī "Voith" pārstāvji. Taču, ja ķibeles dīzeļvilcienu modernizācijas gaitu vajās arī turpmāk, pastāv risks zaudēt ES līdzfinansējumu.

Tas nozīmē, ja kaut vai viens vilciens nebūs gatavs līdz šā gada beigām, visa summa 22 miljonu eiro apmērā par modernizētajiem dīzeļvilcieniem būs jāmaksā "Pasažieru vilcienam".

"Šajā gadījumā līgumā ir tāds punkts, tāds nosacījums, ka, ja izpildītāja vainas dēļ pasūtītājs - "Pasažieru vilciens" – zaudē pilnīgi vai daļēji ES līdzfinansējumu, tad attiecīgi šos zaudējumus sedz izpildītājs," norāda "Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns. Tomēr arī šī situācija nav izdevīga "Pasažieru vilcienam". Tas ir viens no "VRC Zasulauks" akcionāriem. Tas nozīmē, ka zaudējumus pastarpināti nāktos uzņemties valstij.

"Nenoliedzami, ja kādas sankcijas būs, tad tās varētu lielākā vai mazākā mērā skart "VRC Zasulauks"," apstiprina Lubāns. Turklāt jau šobrīd soda nauda par laikus nepiegādātajiem modernizētajiem dīzeļvilcieniem katru dienu palielinās. Lubāns konkrētu summu nenosauc, bet norāda, ka tā mērāma "vairākos simtos tūkstošu eiro".

Daļu no neveiksmīgajam daudzmiljonu vilcienu iepirkumam paredzētās Eiropas Savienības Kohēzijas fondu naudas – 13 miljonu eiro apmērā (13 001 491 EUR) - novirzīja sešu dīzeļvilcienu modernizācijai. Papildu deviņus miljonus eiro (8 977 857 EUR) jāmaksā "Pasažieru vilcienam". 

Iepirkumu konkursā pērn pieteicās tikai viens pretendents. Tas arī uzvarēja - pilnsabiedrība "DMU Vilcieni". Tajā apvienojušies trīs uzņēmumi: Daugavpils Lokomotīvju rūpnīca, Rīgas Vagonbūves rūpnīca, kā arī tai un "Pasažieru vilcienam" piederošais "VRC Zasulauks".

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti