4. studija

Vai Rīgas starptautiskā autoosta sagādā asākas izjūtas, nekā atrakciju parks?

4. studija

Kāpēc ne visiem studentiem no daudzbērnu ģimenēm piešķirtas stipendijas?

Kāpēc strauji augušas taksometru pakalpojumu cenas un arī - gaidīšanas laiks?

Rīgā sarucis taksometru vadītāju skaits; brauciens maksā dārgāk

Rīgā pēdējos mēnešos ievērojami pieaugusi cena par braucienu ar taksometru. Tāpat arī gaidīšanas laiks vairs nav vien dažas minūtes, bet reizēm mēdz būt pat desmit un vairāk minūtes. Šāda situācija izveidojusies tādēļ, ka pieprasījums ir krietni lielāks, nekā taksometru šoferi spēj izpildīt.

Rīgā sarucis taksometru vadītāju skaits; brauciens maksā dārgākLinda Zalāne

"Visdārgākie laiki ir no rīta, kad cilvēki brauc uz darbu, norimstas ap desmitiem. Pa dienas vidu ir mazākas cenas. Jāskatās cilvēku aktivitāte. Piemēram, ja ir lietus, tad daudzi negrib gaidīt tramvaju, sauc taksometru un tad attiecīgi cena kāpj augšā," taksometru cenu karuseļus dienas griezumā skaidroja "Bolt" taksometra vadītājs Aldis.

Viņš apliecināja, ka pēdējos mēnešos taksometrus izsaukt ātri un uzreiz kļūst aizvien grūtāk, un cena par braucienu ir krietni augstāka nekā agrāk – reizēm pusotru, citreiz vairāk nekā divas reizes augstāka.

Iemesli ir divi – prasība, ka taksometra vadītājam labā līmenī jāpārvalda latviešu valoda, kā arī fakts, ka kopš jūlija visiem taksometru pakalpojuma sniedzējiem obligāti jāaprīko automašīna ar papildu ierīci, kas datus par jebkuru braucienu un tā veicēju virtuāli nosūta Valsts ieņēmumu dienestam (VID).

"Es kaut kur lasīju, ka kādreiz bija 1800 taksometru vadītāju. Apmēram tūkstotis ir aizgājis un palikuši 800. Es esmu priecīgs, ka viņu nav, jo ir vairāk darba. Kamēr mēs braucam, man jau ir bijuši trīs klienti, kuri ir atcēluši pasūtījumu, jo mēs esam iesprūduši sastrēgumā," stāstīja Aldis.

Viņš atminējās, ka, pirms stājās spēkā prasība par latviešu valodu, nereti cittautiešu šoferi prata pateikt tikai "labdien" un "uz redzēšanos". Tagad ir prasība, ka šoferim ir jāspēj ar klientu runāt un uzturēt dialogu latviski.

"Vajadzēja tiešām bariņu nedaudz paretināt, jo taksometru bija par daudz. Šobrīd, lai arī tarifs ir zemāks, es varu vairāk nopelnīt, jo ir daudz pasūtījumu un neviens klients nav palicis neaizvests. Vienīgais diskomforts ir klientiem, ka viņi rēķinājās, ka divu minūšu laikā mašīna atbrauks, bet tagad jārēķinās, ka būs arī desmit minūtes jāpagaida," teica taksometra vadītājs.

Aldis gan prognozēja, ka vieta tukša nepaliks - pieprasījuma un piedāvājuma līdzsvars ar laiku stabilizēsies, līdz ar to arī nedaudz samazināsies cena par braucienu.

Autotransporta direkcijas vadītājs Kristiāns Godiņš teica, ka patiesi izsniegto taksometru vadītāju apliecību skaits pēdējā gadā ir sarucis, bet valodas nezināšana nav galvenais iemesls.

Tikai vidēji desmit šoferiem mēnesī atsaka izsniegt apliecību latviešu valodas nezināšanas dēļ. Lielāku kritumu taksometru šoferu pulkā rada jaunā VID kontroles sistēma un pandēmijas laiks.

"'Viena daļa taksometra nozarē strādājošie pamainīja nozares. Uz būvniecību, kas turpināja darboties un uzkarst. Viena daļa pārslēdzās uz ēdināšanu. Es domāju, ka daudzi, kas ir pasūtījuši ēdienu, ir saskārušies ar cilvēkiem, kuri latviešu valodu vispār nezina. Un daļa no viņiem iepriekš ir strādājuši taksometra nozarē. Būtībā šobrīd reģistrā ir aptuveni 6200 vadītāju. Tad, kad 2018. gada nogalē uzsāka reģistrāciju, tad bija aptuveni 4800-4900 vadītāju. Šobrīd ir vairāk nekā 2018. gada beigās, bet aptuveni par tūkstoti mazāk nekā bija 2020. gada sākumā," skaidroja Godiņš.

Viņš gan vērsa uzmanību, ka taksometru vadītāju apliecību izsniedz uz trīs gadiem un visi šoferi, kas ir reģistrā, nestrādā pilnu slodzi, bet, piemēram, tikai nedēļas nogalēs un svētkos. Tāpat ir liela daļa, kas šo arodu pamēģināja, piereģistrējās, bet atrada citu nodarbošanos. Savukārt Rīgas domes Satiksmes departamentā tiek izsniegtas licences kartītes nevis šoferim, bet transporta līdzeklim.

Patlaban ir reģistrētas 846 aktīvas taksometru pārvadātāju firmas un nav vērojams izsniegto licenču skaita būtisks sarukums. Vidēji ik mēnesi licenci saņem līdz 1100 automašīnām.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt