Sadaļas Sadaļas

Panākta konceptuāla vienošanās par 1,5 miljardiem eiro «Rail Baltica» projektam

Ceturtdien, 11. martā, panākta provizoriska vienošanās par Eiropas Savienošanas instrumentu, kas paredz finansējumu dzelzceļa projektam “Rail Baltica” nākamajā Eiropas Savienības (ES)  daudzgadu budžeta plānošanas un apguves periodā, ziņu aģentūru LETA informējusi Satiksmes ministrija.

Ceturtdien vēlu vakarā Briselē beidzās triju pušu sarunas starp ES institūcijām un panākts kompromiss, kas ļaus Baltijas valstīm pretendēt uz papildu naudu. Tā gan būs pieejama konkurences kārtībā, taču iestrādātie noteikumi paredz, ka tā tiks pārrobežu projektiem kohēzijas valstīs – turklāt tādiem,  kas jau krietni pavirzījušies uz priekšu. Aploksnē paredzēti kopumā trīs miljardi eiro.

Vienošanās rezultātā “Rail Baltica” projekta īstenošanai Latvijā varētu iegūt 1,5 miljardus eiro. Tas ļaus turpināt Rīgas Centrālās stacijas pārbūvi, “Rail Baltica” stacijas un ar to saistītās infrastruktūras izbūvi starptautiskajā lidostā “Rīga”, veikt būvniecības darbus dzelzceļa posmiem no lidostas “Rīga” līdz Lietuvas robežai un no Vangažiem līdz Igaunijas robežai, kā arī savienot Rīgas Centrālo staciju ar “Rail Baltica” termināli lidostā “Rīga”.

Pašlaik “Rail Baltica” projekta īstenošanai Latvijā nepieciešamais finansējums ir 1,96 miljardi eiro. Atlikušo finansējumu plānots piesaistīt no citiem avotiem, informējusi ministrija.

KONTEKSTS:

Pagājušajā vasarā ES premjeru un prezidentu līmenī panākta vienošanās par vairāk nekā 1,4 miljardu eiro rezervēšanu iesākto dzelzceļa projektu pabeigšanai kohēzijas valstīs. Lai gan "Rail Baltica" projekts netika skaidri nosaukts, saprotams, ka runa ir tieši par to. Tiesa, ne visi Eiropas Parlamentā ar šo vienošanos bija mierā, un sarunas nonāca strupceļā. Tādēļ Baltijas valstu premjeri nosūtīja vēstuli, kurā atgādināja, ka vasarā panāktā vienošanās būtu noteikti jāpilda.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā. Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs aptuveni 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026. gadā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ekonomika
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt