Nedēļas laikā pārdod eirovinjetes par 1,5 miljoniem eiro; pārvadātāji sola protestus

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem un 10 mēnešiem.

Nedēļas laikā Latvijā pārdotas vairāk nekā 26 tūkstoši eirovinjetes. Pārvadātāji kopumā par tām samaksājuši gandrīz pusotru miljonu eiro. Piektdaļa ienākumu nāk no ārzemēm. Autosatiksmes departaments to uzskata par veiksmīgu plāna izpildi, taču Latvijas pārvadātāji par draudu nozarei.

Ir pagājusi nedēļa kopš Latvijā ir ieviesta eiroivinjete jeb kravas transporta nodeva par Latvijas autoceļu lietošanu. Dienas maksa ir 11 eiro vai dārgāk, un līdz šim pārvadātāji ir samaksājuši gandrīz pusotru miljonu eiro. Dominē maksājumi līdz nedēļai, bet ievērojams skaits mašīnu ir iegādāta eirovinjete virs sešiem mēnešiem.

Eiroivinjete ieviešanas galvenais mērķis ir iegūt papildus līdzekļus Latvijas ceļu uzturēšanai.

„Pirmā nedēļa ir pagājusi gana interesanti. Mēs esam redzējuši atsevišķu pārvadātāju un autobraucēju protestus un tajā pašā laikā arī apzinīgi pārvadātāju rindas vēloties nomaksāt autoceļu lietošanas nodevu. Pirmajās dienas parādīja arī šīs sistēmas vājās puses un nepilnības. Tas ir tieši tas, ar ko mēs nedēļas otrajā pusē un arī šajā nedēļa cenšamies nodarboties. Proti, uzlabot sistēmu tā, lai tā būtu pavisam izdevīga un draudzīga arī lietotājiem,” par eirovinjetes ieviešanu stāsta Autosatiksmes departamenta direktors Andris Lubnās.

Lubnās arī atzīst, ka visvairāk autoceļu nodevu maksā tieši par Latvijā reģistrētām automašīnām. Nākamais lielākais skaits ir par Lietuvas, pēc tam arī Polijas, Igaunijas un Krievijas. 21% no visām nodevām ir no ārzemēm, tas ir prognozes robežās. Eirovinjete ir viens no veidiem, kā iekasēt naudu no citās valstīs reģistrētiem transportlīdzekļiem.

„Šī gada budžetā ieņēmumi no šīs sadaļas ir ieplānoti 4,3 miljoni eiro. Mūsu aprēķini, kas tika iepriekš izdarīti, ka normāli gadā, kad vinjete pilnībā strādā - pārvadātāji zina, kur ko maksāt, un tiešām arī maksā - gada ieņēmumu varētu sniegt līdz 16 miljoniem eiro. Ņemot vērā, ka pirmajās dienās pārvadātāji ļoti apzinīgi un aktīvi maksā, tad iespējams par šīgada otro pusi sešiem mēnešiem varētu tikt pārsniegtas mūsu piesardzīgās prognozes un iekasētā nodevas summa varētu būtu lielāka kā plānotie 4,3 miljoni,” lēš Lubnās.

Paši pārvadātāji uzskata, ka eirovinjetes ieviešana var sagraut nozari un novest bankrotā vairākus uzņēmumus. Vislielākās bažas ir par Krievijas pretreakciju un konkurētspēju starp Baltijas valstīm turpina, norāda pārvadātāju pārstāvis Ziedonis Apariņš.

„Lietuva, ieviešot eirovinjeti, atcēla esošo ceļa nodokli, ko mēs maksājam pie tehniskās apskates. Kā arī vienojās ar Krieviju, ka krievu pārvadātāji nemaksās Lietuvā un Lietuvas pārvadātāji nemaksās Krievijā. Tā kā igauņi neieviesa šo ceļu maksu, viņiem nebūs jāmaksā braucot pa Krieviju. Tāpēc mēs būsim mazāk konkurētspējīgi mūsu kaimiņu pārvadātāji, jo mūsējiem būs papildus izdevumi, mums būs jāmaksā gan pa Latviju gan pa Krieviju. Mūsu kaimiņiem par Krieviju nebūs jāmaksā,” norāda Apariņš.

Pārvadātāju pārstāvis sola protestus un uzsver, ka eirovinjetes pērk, jo, braucot bez tām, sods ir 120 eiro. Eirovinjetes var nopirkt atsevišķās degvielas uzpildes stacijās, CSDD filiālēs vai internetā. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti