Valdība konstatēja, ka uzņēmums ir pārkāpis vienošanos, kas vairāk nekā trīs gadus aizsargāja to no kriminālvajāšanas, paziņoja ASV Tieslietu departaments.
Pagājušajā nedēļā federālie prokurori deva "Boeing" iespēju izvēlēties, vai nu atzīt savu vainu un samaksāt soda naudu, vai arī stāties tiesas priekšā saistībā ar apsūdzību kriminālnoziegumā par sazvērestību, lai apkrāptu ASV.
Prokurori apsūdzēja ASV aviācijas un kosmosa gigantu par regulatoru maldināšanu, kuri apstiprināja lidmašīnu un tās pilotu apmācības prasības.
Saskaņā ar vienošanos par vainas atzīšanu, kurai vēl jāsaņem federālā tiesneša apstiprinājums, lai tā stātos spēkā, "Boeing" ir jāsamaksā papildu 243,6 miljonu ASV dolāru naudas sods. Tā ir tāda pati summa, ko tā samaksāja saskaņā ar 2021. gada izlīgumu, kuru, kā apgalvo Tieslietu ministrija, uzņēmums ir pārkāpis. Tiks iecelts neatkarīgs uzraudzītājs, kas trīs gadus pārraudzīs "Boeing" drošības un kvalitātes procedūras. Vienošanās arī paredz, ka "Boeing" būs jāiegulda vismaz 455 miljoni ASV dolāru atbilstības un drošības programmās.
Vienošanās par vainas atzīšanu attiecas tikai uz "Boeing" pārkāpumiem pirms avārijām, kurās gāja bojā visi 346 pasažieri un apkalpes locekļi, kas atradās divās jaunajās lidmašīnās.
Tā nedod "Boeing" imunitāti attiecībā uz citiem incidentiem.
Vienošanās neattiecas arī uz pašreizējām vai bijušajām "Boeing" amatpersonām, bet tikai uz korporāciju.
KONTEKSTS:
2018. gada oktobrī Indonēzijas aviokompānijas "Lion Air" lidmašīnas "Boeing 737 MAX 8" ar 181 pasažieri un 8 apkalpes locekļiem bija ceļā no galvaspilsētas Džakartas Sukarno-Hatas lidostas uz Pangkalpinangu Bangkas salā, kad 13 minūtes pēc pacelšanās iegāzās Javas jūrā Rietumjavas provinces piekrastē.
Savukārt 2019. gada martā Etiopijas aviokompānijas "Ethiopian Airlines" lidmašīna "Boeing 737 MAX 8" ar 157 cilvēkiem nogāzās sešas minūtes pēc pacelšanās gaisā no lidostas Etiopijas galvaspilsētā Adisabebā.
Abās katastrofās lidmašīna strauji sāka lidot lejup un nogāzās.
Tika konstatēts, ka automātiskā sistēma lidmašīnu modeļos "Boeing 737 MAX 8" un "Boeing 737 MAX 9", kuras nolūks ir palīdzēt pilotiem izvairīties no lidmašīnas priekšgala pacelšanas bīstami augstu, neierastos apstākļos var negaidīti nospiest priekšgalu uz leju un tik spēcīgi, ka piloti to vairs nespēj pacelt atpakaļ. Bīstamās lidmašīnas reisos vairs nelido.