Reģioni Krustpunktā

Ziedu un stādu audzētāji meklē izdzīvošanas iespējas, bet cenas būtiski necels

Reģioni Krustpunktā

Ģimenes ārsti jūtas nenovērtēti, trūkst naudas un apsver arī domu streikot

Pasaules čempionāts rallijā - iespēja un izaicinājumi reģionam

Par pasaules rallija čempionāta posma norisi Kurzemes vietvarām daudz nezināmo; gatavojas jau tagad

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada un 8 mēnešiem.

Nākamgad pirmo reizi Latvijā notiks pasaules čempionāta posms rallijā. Tas vīsies cauri Kurzemei, un prognozēts, ka līdzi sekos 50 000 skatītāju. Tas ir ievērojams daudzums, kas pārsniedz pat katra Kurzemes novada iedzīvotāju skaitu. Pašvaldības atzinušas, ka šobrīd ir vēl ļoti daudz nezināmo, lai saprastu, kā tās spēs tik daudz sportistu, to pavadošo komandu un skatītājus uzņemt. Taču tās ir gatavas unikālo iespēju izmantot un sākt gatavoties jau šobrīd. Tikmēr eksperti norādījuši, ka ekonomiskais ieguvums būs ne tikai Kurzemei, bet visai Latvijai.

ĪSUMĀ:

Igaunijas WRC posms. 2023. gada 21. jūlijs.
Igaunijas WRC posms. 2023. gada 21. jūlijs.

Kurzemē rallija auto rūkoņa nav sveša

Rūcošu rallija automašīnu skaņas pašā Talsu pilsētas sirdī vairākus gadus bija stabila tradīcija. Talsinieka Raimonda Strokša un viņa komandas organizētais Talsu rallijs izauga līdz Eiropas līmenim, un jau vairākus gadus Strokšs neslēpa, ka sapnis ir uz deviņu pakalnu pilsētu atvest arī pasaules čempionāta posmu. Plānots, ka 2024. gadā jeb 15 gadus pēc idejas rašanās tas piepildīsies. Pasaules čempionāta posmu Strokšs iecerējis Rīgas un Liepājas teritorijā, kā arī Kuldīgas, Tukuma, Dienvidkurzemes un Talsu novados.

"Protams, pa virsu visam ir mazliet patriotisms. Un vēl pāri visam ir fakts, ka Kurzemē ceļi ir, teiksim tā, lielākā laika periodā, gada griezumā izmantojami, kā arī infrastruktūra ir mazliet labāka nekā citos Latvijas reģionos, kur mēs potenciāli varētu aizvadīt. Jo mums ir svarīgi arī viss apkārt, ne tikai ātrumposmi – viesnīcas, rallija vadības centrs, servisa parki – tās visas lietas arī mums ir ļoti svarīgas," skaidroja  sacensību rīkotāja "RA Events" vadītājs Strokšs.

Kurzemei rallija pieredze ir, taču pasaules rallija čempionātam jeb WRC būs pavisam cits mērogs, spriež Raimonds Strokšs. Pasaulē ātrākie sportisti brauks pa dažādiem Kurzemes ceļiem aptuveni 300 kilometru garumā. Tās ir prestižākās autorallija sacensības, kas ik gadu notiek dažādās pasaules valstīs, un motoru sporta aprindās WRC piekāpjas tikai "Formula 1".

"Manuprāt, ne līdz galam mēs vēl paši visi saprotam to tornado, kas mums tuvojas," pauda Strokšs.

Sacensības varētu apmeklēt 50 000 skatītāju, puse no tiem – ārzemnieki

Komandas, to pavadošais sastāvs un mediji, kas katrā valstī pavada aptuveni astoņas dienas, vien ir aptuveni 2000 cilvēku. Pasaules čempionāta posmus apmeklē vairāki desmiti tūkstošu skatītāju.

Tā kā Latvijā tas notiks pirmo reizi, rallija faniem interese varētu būt vēl lielāka – prognozēts, ka tie būs aptuveni 50 000, turklāt puse – no ārvalstīm.

Tāpat jāņem vērā, ka rallija specifika ir atšķirīga no citiem notikumiem.

"Tam rallija skatītājam neder tikai atlidot, un tad viņš ar taksi aizbrauc, paliek viesnīcā un iet uz arēnu skatīties kādu pasākumu. Rallijā tev vajag automašīnu, tev vajag plānošanu, vajag liet degvielu, pārvietoties, ēst mazās kafejnīcās vai pilsētās. Tur vajag dzīvot ātrumposmu reģionā. Līdz ar to lietu kopums, kam mums jābūt gataviem, ir diezgan liels," skaidroja Strokšs.

Ralliju uzņemošajām pašvaldībām Kurzemē vēl ir ļoti daudz nezināmo 

Uzrunājot intervijai Kurzemes novadu pašvaldības par to gatavību pasaules rallija čempionāta posmam, visas atzina, ka pagaidām ir maz, ko komentēt, jo nezināmo vēl ļoti daudz. Laiks ir tikai aptuvens – nākamā gada vasara –, jo konkrēti datumi taps zināmi, kad apstiprinās 2024. gada WRC kalendāru. Tāpat nav zināmi ceļi, arī 50 000 skatītāju ir tikai prognozes. Vai Kurzeme tam gatava?

"Es šobrīd teikšu – nē," sacīja Dienvidkurzemes novada tūrisma centra direktore Ieva Skābarde, "jo tas daudzums ir ļoti liels. Un, lai arī esam lielākais novads pēc teritorijas, bet tā koncentrācija būs noteiktā vietā. Redzam, ka, piemēram, Liepājā, notiekot "Prāta vētras" koncertam, jau ir apkārtne pārpildīta – gan naktsmītnes, gan viss pārējais."

Talsu novada pašvaldības Kultūras un sporta attīstības nodaļas vadītāja Egita Murauska atzina: "Pašreiz mums šķiet, ka mēs esam tādā eiforijā, priecīgi par to, ka pie mums būs pasaules rallija čempionāta posms, bet viennozīmīgi tas ir nopietns darbs, kas jāiegulda, lai mēs tiešām būtu gatavi tam."

Daudz mazāka mēroga, tomēr iepriekšēja rallija pieredze novadiem ir,

tāpēc Talsu novadā jau šobrīd izveidota darba grupa, kas organizatoriem palīdzēs. Murauska norādīja: "Šīs rallija mašīnas brauc savos rallija posmos – tas ir palīdzēt visu atļauju sakārtošanu, tā ir visu ceļu saskaņošana, tās ir dažādas papildu aktivitātes, kas jānodrošina. Zīmes, ceļa zīmes, tā ir visa gaisa telpa filmēšanas procesam, tās ir visas caurlaides, iebraukšanas, izbraukšanas, ielu, laukumu slēgšana, ceļu sakārtošana un visas tās lietas."

Savukārt Tukuma novada Tūrisma un mantojuma attīstības nodaļas vadītāja un ilggadēja Kurzemes tūrisma asociācijas dalībniece Ingrīda Smuškova atzīmēja: "Tas ir izaicinājums, bet tas ir brīnišķīgs izaicinājums, uz ko strādāt. Prieks, ka citiem reģioniem tas varbūt nav trāpījies, ka tie foršākie, līkumainākie ceļi ir tieši Kurzemē. Man prieks, ka jau šajā vasarā būs arī Eiropas čempionāta posms, arī mūsu pusē, kas būs tāds kā ģenerālmēģinājums nākamā gada sacensībām."

Autosportists: Pašvaldībām būs jāsasparojas

Gints Lasmanis ir viens no Latvijas autosportistiem, un viņš nupat Talsu novadā kopā ar savu pilotu Madaru Dīriņu atzīti par pērnā gada labākajiem tehniskajos sporta veidos. Uz jautājumu, ko jums nozīmē, ka Latvijā būs tāds notikums, autosportists atbildēja: "Kā autosportistam droši vien neko daudz, jo diez vai mēs spēsim piedalīties šajā pasākumā, bet kā skatītājam un rallija entuziastam tas ir milzīgs, milzīgs pasākums Latvijas mērogā."

Lasmanis pats kā pasaules rallija čempionāta skatītājs pabijis vairākās valstīs – Somijā, Polijā un Itālijā. Viņaprāt, Latvijai tas būs izaicinājums: "Pirms 20 gadiem, kad biju Somijā, tad nebiju neko tādu pieredzējis. Naktī cēlos un gāju uz ātrumposmu, lai tiktu pirmajās rindās. Gaidīju 5 stundas trases malā. Tās cilvēku masas ir milzīgas. Man liekas, ka Talsu rajonā ir arī diezgan lielas problēmas ar naktsmītnēm, tā kā būs jāsasparojas. Man liekas, ka Liepāja ir vienīgā vieta, kur ir liela izvēle ar naktsmītnēm. Pats esmu ar to saskāries kā sportists, kad jārezervē uz sacensībām naktsmājas, tad ir diezgan liels izaicinājums."

Vietvarām un rīkotājam arī jāatbild uz vairākiem jautājumiem "kur?"

Kur palikt? Kur ēst? Ko darīt? Kurās vietās ralliju skatīties? – tie ir jautājumi, kas novadiem būs jārisina, tāpēc tie gaida sarunas ar rallija organizatoriem, lai tālāk risinātu jautājumus ar vietējiem uzņēmējiem. Taču jāņem vērā, ka rallija skatītājs ir ļoti dažāds, un tas, kas citos pasākumos varbūt ir būtisks izaicinājums, rallija fanam – mazsvarīgs. 

"Viena kategorija, ko mēs saucam par "hard core" fanu – tas ir rallija fans vislielākajā tā būtībā. Viņam interesē rallijs, un viņa prioritāte ir rallijs. Viņš vienmēr meklēs labāko vietu, varbūt brauks un nakšņos ātrumposmā, lai tikai atrastu to labāko vietu," skaidroja pasākuma idejas iniciators un ilggadējs virzītājs Strokšs.

Otra kategorija ir tādi, kuri ikdienā ralliju īpaši neskatās, bet, tā kā pasākums liels, viņi ierodas. Un šiem cilvēkiem arī interesē, kas notiek apkārt. 

Murauska no Talsu novada piebilda, ka uz ralliju mēdz doties arī ģimenes: "Un ir ģimenes, kur kādam no ģimenes varbūt interesē, un kāds varbūt vienkārši atbrauc līdzi, lai apskatītos, kas tad tuvējā apkārtnē ir redzamības vērts. Līdz ar to mēs katru gadu arī domājam gan par kultūras, gan par tūrisma, gan dažādu citu blakus aktivitāšu piedāvājumu, ko nodrošināt šim rallija apmeklētājam."

Viens no lielākajiem izaicinājumiem posma norisē – naktsmītņu nodrošināšana

Rallijs ne tikai Kurzemei, bet visai Latvijai atnesīs atpazīstamību pasaules medijos. Tas ir ieguvums, ko piemin ikviens intervējamais. Tomēr izaicinājumi būs. Viens no lielākajiem – naktsmītnes. 

Lielu viesnīcu Kurzemē maz, lielākie viesu nami, kuri ir tendēti uz pasākumiem, piemēram, sporta spēlēm vai kāzām, ir ar savu specifiku. 

"Tā gulēšana ir citādākā veidā, proti, uz matračiem varbūt lielākā telpā visiem kopā, jo tā parasti ir viena nakts, kurā tu esi mazliet tādā ballīšu režīmā. Arī rallijs vakarā paliek par tādu mazu ballīti, bet tomēr cilvēkam gribas izgulēties, un tas nav vieglākais variants," sacīja Dienvidkurzemes novada tūrisma centra direktore Skābarde.

Turklāt, līdz ko būs zināmi konkrēti rallija datumi, pirmie naktsmītnes aizņem sportisti, un tikai tad laikus izziņo skatītājiem. 

Strokšs atzina, ka tas nav noslēpums, bet vienkārši prakse: "Jo savādāk mēs vienkārši nespētu novadīt ralliju. Ja mums pašiem darbiniekiem, galvenajām komandām nebūtu, kur dzīvot, tad rallija norise vienkārši būtu apdraudēta. Jo mēs nevaram būt 100 kilometru attālumā, mēs vienkārši tehniski to neizdarīsim."

Savukārt rallija skatītājam būtiska iezīme ir tā, ka viņš ir mobils – vairāk nekā 100 kilometri nav šķērslis, ar ko rallija skatītāji vienmēr rēķinās. Tā būs arī vasara, kad atvērti kempingi un pieejamas telts vietas. Līdz ar to speciālisti norādījuši, ka visiem kopā rallija fanus uzņemt un izguldīt nebūs problēmu.

"Tas nozīmē, ka, piemēram, ja Dienvidkurzemē aptrūkstas naktsmītnes vai Talsu novadā, tad turpat blakus mums ir Ventspils novads, kurš varbūt nav tieši iesaistīts rallijā, un rallijs pat nenotiek tur, bet cilvēks tur var mitināties. Tāpat Saldus novads," pauda Skābarde.

"Ja vēl ņem vērā, ka, ja sacensības sāksies Tukuma pusē, tad arī Rīga ir blakus un Jūrmala," piebilda Tukuma novada Tūrisma un mantojuma attīstības nodaļas vadītāja Smuškova, "mēs esam puse Latvijas, kas noteikti var uzņemt šādu dalībnieku skaitu."

Ar ēdināšanu problēmu mazāk, jo uzņēmēji ir mobili un var darboties izbraukumos, un, savlaicīgi zinot datumus, uz dažām dienām var pieņemt papildu darbiniekus.

Lai arī Kurzemei ir iepriekšēja rallija pieredze, tomēr lielā cilvēku daudzuma dēļ jārēķinās ar vairāk reižu lielākiem sastrēgumiem un cilvēku masām.

"Tas daudzums varbūt šobrīd ir neaptverošs vēl, un jāskatās, kā zemnieki reaģēs. Vai tev pāri laukam iet simt cilvēki vai pāries pāri divi tūkstoši," sacīja Skābarde.

Rallija organizatori sola gan skatītājus nepārtraukti informēt, ka skatīšanās vietas jāatstāj tīras, gan arī paši pēc tam ceļus sakārtos. Strokšs norādīja, ka viņiem pašiem viens no lielākajiem papildu izaicinājumiem būs ārkārtīgi sarežģītā dokumentācija katram norises metram un kilometram: "Mums vajadzēs pašvaldību, "Latvijas Valsts ceļu", "Latvijas Valsts mežu" un citu ceļu īpašnieku saskaņojumus iegūt gadu iepriekš. Jo, uzbūvējot visu to sarežģīto dokumentāciju un attopoties mēnesi pirms rallija, ka kāds uztaisa ceļu remontu, mēs pēkšņi nevaram braukt, tajā brīdī sabrūk absolūti viss, kas ir gadu būvēts."

Ekonomisko ieguvumu prognozē ne tikai Kurzemes reģionam, bet arī visai Latvijai

Rallija budžets būs vairāki miljoni. Pie tā darbs norit jau vairākus gadus, un ar finansējumu iesaistās valsts, lielākās pilsētas, novadi, privātais sektors, un budžetu veidos arī dalības maksas un biļetes. Atbalstu WRC posma organizēšanai Latvijā paudusi arī Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA), kas atzinusi pasākuma ekonomiski pozitīvo ietekmi uz Kurzemes reģionu un prognozē, ka ieņēmumi no ārvalstu viesiem 2024. gada WRC posmam Latvijā varētu būt vismaz 16,8 miljoni eiro.

"Televīzijas kanālos tā aizsniedzamā auditorija, kas pasaules rallija čempionātam un konkrētajiem posmiem ir, apmēram 4 miljoni skatītāju," atzīmēja LIAA direktors Kaspars Rožkalns, piebilstot, ka arī daļa no pasaules čempionāta braucējiem ir lielu uzņēmumu vadītāji vai īpašnieki.  "Rallija čempionātos piedalās arī sponsori, un mēs esam plānojuši rīkot speciālus pasākumus tieši šiem sponsoriem un ieinteresēt viņus ar iespējamām investīcijām. Lai viņi redz, ka arī Latvijā ir investīciju iespējas. Un, lai gan viņi ir atbraukuši uz rallija čempionātu kā sponsori, viņiem varam piedāvāt iepazīties vairāk ar Latvijas ekonomiku un tās sniegtajām iespējām."

Rožkalns uzskata, ka Latvijas uzņēmējiem vienlaikus apkalpot tik lielu iedzīvotāju daudzumu var būt izaicinājums, tāpēc šobrīd aicina izmantot digitalizācijas grantus:

"Tajā skaitā izveidojot gan "web" lapas, gan dažādas reģistrācijas, visādas platformas, lai pēc iespējas ātrāk notiktu viss process. Ja pietiekami daudz uzņēmēju to izmantos arī tūrisma industrijā, tad tas varētu būt viens no soļiem, kā mazināt tos izaicinājumus, kas rodas, dabīgi saskaroties ar milzīgu plūsmu."

Tāpat Ekonomikas ministrijā esot plānota arī tūrisma klasteru programma.

"Proti, veidot tūrisma produktus, lai tiem tūristiem, kas atbrauc uz, piemēram, pasaules čempionātu rallijā, būtu iespējams arī uzreiz piedāvāt 2–3 dienu papildu tūri ar dažādām aktivitātēm. Piemēram, golfs, kur Latvijai ir vienreizēja iespēja – tik ilga dienas gaisma nav daudzās vietās pasaulē, un golfu var spēlēt no rīta līdz vakaram. Tāpat dažādas aktīvās atpūtas iespējas kombinācijā ar SPA un vīna darītavām," norādīja  LIAA direktors.

Rallija organizators Raimonds Strokšs uzskata, ka pasaules čempionāts Latvijā nevarēs būt katru gadu, jo tā nelielai valstij ir liela slodze, taču katru otro vai trešo gadu gan. 

Tikmēr uz pirmo unikālo notikumu sasparojušies arī Latvijas sportisti, kas varētu mēģināt startēt "Rally2" klasē, bet latviešiem ir mērķis uz augstākās jeb "Rally1" klases starta nolikt autosportistu Mārtiņu Sesku.

"Mēs runājam ar ražotājiem, un mēs noteikti meklēsim partnerus, ar ko kopā šo realizēt. Jo, ja mums ir Latvijā WRC posms un ja mums ir latvietis WRC mašīnā, nu, īsti jau vairs nekā labāka nevar būt,"pauda  Strokšs.

KONTEKSTS:

Starptautisku autosporta sacensību rīkotājs Latvijā "RA Events" valdības uzdevumā ir parakstījusi līgumu ar Starptautiskās Automobiļu federācijas Eiropas rallija čempionāta un pasaules rallija čempionāta rīkotājorganizāciju "WRC Promoter", lai 2024. gadā Latvijā rīkotu pasaules čempionāta posmu rallijā.

FIA vēl jāapstiprina 2024. gada sacensību kalendārs, lai varētu uzzināt, kad tieši pasaulē ātrākie rallisti viesosies Latvijā. Sacensību rīkotājs norādījis, ka aptuvenais rallija rīkošanas laiks varētu būt vasaras sākums. 

Latvija posma rīkošanai ir gatava atvēlēt vismaz līdz 2,45 miljoniem eiro. Papildu finansējumu paredzēts saņemt no rallija rīkošanā iesaistītajām pašvaldībām, kā arī apmeklētāju biļešu un dalībnieku dalības maksas. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra ieņēmumus no pasākuma prognozē vismaz 16,8 miljonu eiro apmērā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti