Operas vēsturē Latvijā ilgstošākais repertuāra pārtraukums bija 1796. gadā, kad, sērojot par Katrīnas Otrās nāvi, tika atceltas visas izrādes. Tas ilga aptuveni gadu. Šī brīža ārkārtējā situācijā Latvijas teātri un Nacionālā opera ir slēgti kopš pagājušās piektdienas. Tomēr vismaz Nacionālajā operā darbs nav pilnībā apstājies.
LNOB valdes loceklis Sandis Voldiņš uzsver: “Mēs vispār skatāmies uz izrāžu pārcelšanu nevis atcelšanu. Mums ir aptuveni 26 nosaukumi, kas ir jāpārceļ, tai skaitā jauniestudējums "Gulbju ezers", kuram vēl viss nebija saražots. Bet nu skatīsimies, menedžējam.”
Daļa operas darbinieku atrodas atvaļinājumā, daļa, ieskaitot direktoru, pārdzīvo karantīnas laiku. Sandis Voldiņš piebilst, ka Opera neplāno ieviest korekcijas kadru jautājumos un ir iesaldējusi līgumus ar ārzemju māksliniekiem. Tomēr ar būtiskiem finansiāliem zaudējumiem būšot jārēķinās.
Voldiņš atklāj, ka iesaldēto pasākumu biļešu vērtība ir 320 tūkstoši eiro.
"Mēs orientējamies uz stratēģiju, ka mēs mēģinām nevis zaudēt šo naudu, bet mēģinām maksimāli pārcelt, kur vien tas ir iespējams, dodot cilvēkiem arī iespēju apmeklēt šo te pasākumu," uzsvēra Voldiņš.
Un tomēr šajos krīzes apstākļos opera negrasās atvadīties no publikas. 18. martā tukšā skatītāju zālē uz skatuves kāpa operas vēsturnieks Mikus Čeže, lai ierakstītu nelielas lekcijas par kādu no Nacionālās operas izrādēm.
Turpmāko četru nedēļu laikā, katru piektdienas un sestdienas vakaru tās tiek plānots izrādīt LMT Viedtelevīzijā un “LMT Straumē”, un pirms katras no tām skanēs operas vēsturnieka ievadvārdi.
Vēsturnieks Mikus Čeže norāda: Skatīties ierakstus nekad neatceļ to pieredzi, ko mēs gūstam teātra zālē, kur ir brīnišķīgs kopskats, kur ir tiešā skaņa vai tiešais kontakts ar māksliniekiem.
Tomēr šie ieraksti piedāvā iespēju redzēt to, ko mēs neredzam no pirmā vai no otrā balkona – šie tuvplāni, sejas izteiksmes, reakcijas – tas ierakstos parādās daudz labāk.
Un tā ir cita pieredze, no kuras nevajag atteikties. Arī tie, kas ir redzējuši šīs izrādes mūsu teātra zālē, skatoties tās video formātā, ieraudzīs detaļas, kuras zālē varbūt nebija pamanījuši."
Operas karantīnas programmā piektdien, 20. martā, būs skatāma režisores Ināras Sluckas iestudētā Džakomo Pučīni opera "Manona Lesko” ar pasaulslaveno lietuviešu soprānu Asmiku Grirgorjanu titullomā. Bet 21. martā internetā būs skatāma Žorža Bizē “Karmena”.
Mikus Čeže stāsta: “Tā varētu būt interesanta ne tikai Bizē daiļrades cienītājiem, bet, piemēram, arī tiem, kuri mīl hiphopu. Jo šajā iestudējumā, ko veidoja režisore Marija Eva Sinjerola, šai dejai ir pievērsta ļoti liela nozīme. Karmenas lomai bija piesaistīta Ramona Zaharija, kura ir izcila šīs lomas interprete.
Paredzēts, ka nākošajā sezonā viņa to dziedās Ņujorkas Metropolitan operā. Nākamie iestudējumi rindā mums ir Džuzepes Verdi “Makbets” Viestura Meikšāna režijā un Šarla Guno opera “Fausts”, ko veidoja režisors Aiks Karapetjans. Tie ir nākamās nedēļas piektdienas un sestdienas plāni.”