Elektroauto uzlādes staciju trūkums ārpus Rīgas kavē videi draudzīgu pārvietošanos

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Valsts uzņēmumiem būtu pirmajiem jārāda priekšzīme, kā saimniekot videi draudzīgi. Pirms pāris gadiem "Latvenergo" savā uzņēmumā ieviesa elektroauto. Savukārt "Latvijas pasts" atzīst, ka autoparka nomaiņu kavē piemērotas infrastruktūras trūkums. Tikai sešas elektroauto publikās uzlādes stacijas atrodas ārpus Rīgas. Tikmēr "airBaltic" ieviesis jaunu tehnoloģiju, kas samazina lidmašīnu nolaišanās ceļu un laiku, tā ekonomējot arī degvielas patēriņu un mazinot izmaksas.

Latvijas pasta autoparku patlaban veido gandrīz 300 automobiļu ar iekšdedzes dzinēju, sadedzinot fosilo kurināmo. Tas nozīmē, ka būtiski finanšu resursi tiek izmantoti gan autoparka uzturēšanai, gan degvielas iegādei un, protams,  tādējādi tiek piesārņota apkārtējā vide.

Taču arī "Latvijas pasts" ir spēris pirmos soļus izdevīgāku un klusāku pārvietošanās metožu realizācijai un elektroauto iegādei. "Tas bija visiem tas interesantākais - Tu iedarbini un nekas nenotiek – kā trolejbusā – spied pedāli un iet," atceras VAS "Latvijas Pasts" valdes priekšsēdētājs Arnis Salnājs. Uzņēmumam, testējot auto pavisam neilgu laiku, ir jau radušies pirmie priekšstati: "Mums ir divreiz izdevīgāk uzpildes ziņā nekā ar dīzeļauto - 2,30 eiro uz 100 kilometriem. Pirmie rādītāji ir labi.

Lai elektro auto varētu kalpot pastniekam, jāuzlabo uzlādes infrastruktūra. "Mēs nevar atļauties lādēt un neapkalpot klientu, tāpēc ka tajā mirklī mums ir jāveic lādēšana. Šobrīd laukos ar elektroauto nevar justies pārliecināti," norāda Salnājs. "Ja kādreiz cilvēki piestāja pie lauku mājām, lai palūgtu ūdeni, tad tagad var piestat un palūgt elektrību."

"Tā diemžēl ir patiesība, bet tas ļoti strauji mainās. Mašīnas ir jaudīgākas, var nobraukt arvien vairāk, parādās jaunas uzlādes vietas. Šobrīd tā ir mašīna braukšanai pa pilsētu," atzīst SIA "Ardenis" pārstāvis Arturs Dombrovskis.

Šobrīd Latvijā darbojas 15 publiskas uzlādes stacijas, no kurām deviņas atrodas Rīgā. "Standarta uzlāde ir astoņas stundas - tas noteikti ir pa ilgu. Ir ātrās uzlādes vietas, bet to izveide ir dārga. Ātrākais ir 20 minūtes, kas vēl ir draudzīgs laiks," piebilst VAS Latvijas Pasts valdes priekšsēdētājs Arnis Salnājs.

Tuvāko divu gadu laikā tiek solīts, ka Latviju noklās ar stacijām, lai attālums būtu nobraucams jebkuram bez riska. Tie ir simti, nevis desmiti vidējie un lēnas uzlādes punkti, lai noklātu visu valsts teritoriju. Pastam atliek vien cerēt, ka solījumi tiks izpildīti, jo bez uzlādes stacijām izdevīgums nebūs nekāds.

Savukārt, kā izrādās, arī lidot var videi draudzīgāk. Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" pabeigusi Eiropas mērogos ļoti iespaidīgu un  zaļu projektu. "Uz katru lidojumu mēs ietaupām līdz 300 kilogramiem izmešu, jeb līdz 100 kilogramu degvielas, bet, ja sareizinām ar 40 000 lidojumu gadā, tad ietaupījums ir divu trīs miljonu eiro apmērā, ko mēs varam panākt tajā situācija, ja šos zaļos lidojumus izpildīs visa flote," raidījumam "Vides fakti" pastāstīja A/S "Air Baltic" korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags.

Izrādās, moderno lidmašīnu "Bombardier Q 400" turbopropelleru nolaišanās Rīgā tiek vadīta ar satelītu palīdzību. "Lidmašīna vairākās plaknēs uzlabo savu gaitu un lido ar tehniski mazāku līkumu. Īsāka trajektorija tiek veikta un ietaupām pat līdz 50 kilometriem, kas dod degvielas ietaupījumu.

Lidmašīna vertikālā plaknē ātri nolaižas un gāzē, nevis laideni un plūdeni. Ar šo jauno procedūru mēs panākam to, ka lidmašīna ar mazu gāzi pietuvojas skrejceļam," skaidro uzņēmuma runas vīrs Vanags.

Lidmašīna pat vizuāli šķiet mazliet savādāka. Tā lido ar mazāku trokšņu piesārņojuma daudzumu, dzinējs darbojas ar mazāku jaudu, un satelīts vada lidmašīnu tik precīzi, ka aplido Jūrmalas un Babītes dzīvojamos rajonus, lai netraucētu iedzīvotāju naktsmieru. Saimniekot zaļi ir ne tikai labi videi un cilvēkiem, bet kā redzams, arī ļoti ekonomiski izdevīgi ari pašiem uzņēmumiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti