Ne vairs mazi bērni, bet arī pusaudži vēl ne – tā nereti tiek raksturoti bērni vecumposmā starp 8 un 13 gadiem. Lai gan tā saucamais mazo pusaudžu periods ir viens no attīstības ziņā visaktīvākajiem posmiem, sagādājot vecākiem ne vienu vien izaicinājumu, pieejamā informācija tieši par šo vecumgrupu vēl joprojām ir trūcīga. Lai mazinātu šo informācijas iztrūkumu, Ģimenes psiholoģijas centrs "Līna" ir nācis klajā ar Sāras Okvelas-Smitas grāmatas "Pa vidu" tulkojumu latviešu valodā.
Šis izdevums ir paredzēts kā rokasgrāmata, kas palīdzētu vecākiem orientēties sarežģītajā posmā starp bērnību un pusaudžu gadiem. Sākot ar fizisko attīstību, ķermeņa pārmaiņām un izmaiņām uzvedībā, beidzot ar ekrānu lietošanu un veselīgu attiecību veidošanu – autore Sāra Okvela-Smita apskata biežāk sastopamos izaicinājumus, kā arī piedāvā iejūtīgus un praktiskus ieteikumus dažādu grūtību pārvarēšanai.
Par "mazajiem pusaudža gadiem" mēdz saukt laiku pirms pusaudža vecuma sasniegšanas. Centra "Līna"psihologs Emīls Ūdris skaidro, " ja ["mazos pusaudža gadus"] salīdzina ar pusaudžu gadiem – tas nav mazsvarīgāks vecums. Tas ir laiks, kad sagatavojas kļūt par pusaudzi, notiek pirmās fizioloģiskās pāmaiņas. "Mazo pusaudžu" un pusaudžu vecumposmi ir saistīti."
"Šim posmam svarīgi, ka sākās fizioloģiskās izmaiņas, kad bērns saprot, ka spēj izdarīt secinājumus, uzņemas atbildību, tam pievienojas hormonālās pārmaiņas. Vecākiem tas ir sarežģīts vecumposms, bērni ir mainīgi, viņiem ir spēcīgas emocijas,"
skaidroja mākslas terapeite Zane Veitnere.
Četru bērnu tēvs Andris Kuksiks "mazo pusaudžu" vecumu savos bērnos raksturo šādi: "Bērniem parādās savas prasības, savas tiesības, nepakļaujas vecāku noteikumiem, otrā dienā viss var būt pretēji. Svarīgi atrast instrumentus, ar ko regulēt bērnu uzvedību, – puikam 9 gadi, meitai 12 gadi. Bērni noliedz aizrādījumus, acīmredzamas lietas, no tā sāk veidoties konflikts, ignorē vecāku prasības."
Ūdris uzsver, ka "kontrole ir relatīvs jēdziens. Var sākt domāt, kā dot bērnam vairāk atbildības."
"Galvenā "mazo pusaudžu" iezīme – vēlme būt patstāvīgiem.
Vecāki nedrīkst iedot pārāk lielu brīvību, mazāko klašu skolēniem nepieciešama kontrole, ko realizē mierīgā ceļā,"
pieredzē dalās Rīgas 64. vidusskolas sākumskolas skolotāja Inese Strauta.
Zane Veitnere savā bērnā novērojusi, ka attiecības ar pieaugušajiem ir palīdzošas skolas vidē.