Satversmes tiesas spriedums Jūrmalai tomēr ļauj par iebraukšanu iekasēt 3 eiro visu gadu

Lēmums apturēt Jūrmalas domes ieceri iebraukšanas maksu pilsētā celt līdz 3 eiro un to piemērot visa gada garumā bijis nepamatots, nosprieda Satversmes tiesa (ST). Līdz ar to Jūrmalas dome uzvarējusi lietā, kurā apstrīdēja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) lēmumu apturēt izmaiņas. Tas nozīmē, ka par iebraukšanu Jūrmalā visa gada garumā būs jāmaksā 3 eiro.

ĪSUMĀ: 

  • ST vērtēja bijušā ministra Artūra Toma Pleša lēmumu apturēt noteikumus par maksas paaugstināšanu.
  • VARAM secināja – dome nav pamatojusi būtisku tranzīta palielinājumu Jūrmalas teritorijā.
  • ST secināja – ministra rīkojumā ietvertie argumenti nav bijuši pamatoti.
  • Pašvaldība bija tiesīga noteikt īpaša režīma zonu ar mērķi aizsargāt labvēlīgu vidi. 
  • Jūrmala bija arī tiesīga noteikt nodevu par transportlīdzekļu iebraukšanu šādā zonā.
  • ST – ministra Pleša rīkojumā norādītie argumenti nav pamatoti.
  • Tiesa atzina, ka ministrs ir prettiesiski apturējis saistošo noteikumu darbību.
  • Līdz ar to par iebraukšanu Jūrmalā visa gada garumā būs jāmaksā 3 eiro.
  • Šajā ziemā par iebraukšanu Jūrmalā vēl nav jāmaksā.

Par iebraukšanu Jūrmalā atļauj visu gadu iekasēt 3 eiro

ST vērtēja bijušā vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Artūra Toma Pleša ("PLI") 2021. gada 16. decembra lēmumu apturēt Jūrmalas domes  2021. gada 30. septembrī pieņemtos grozījumus saistošajos noteikumus, kas noteica iebraukšanas maksas celšanu līdz 3 eiro un piemērošanu visa gada garumā no 2022. gada 1. aprīļa. Līdz tam par iebraukšanu Jūrmalā bija jāmaksā 2 eiro no 1. aprīļa līdz 30. septembrim.

Toreiz VARAM ar Plešu priekšgalā secināja – Jūrmalas dome nav spējusi pamatot būtisku tranzīta satiksmes palielinājumu pilsētas teritorijā, tādējādi dome nevarēja arī pamatot vajadzību iebraukšanas nodevu palielināt un pagarināt nodevas maksāšanas periodu.

Rezultātā Jūrmalas pašvaldība vērsās ST, lūdzot izvērtēt bijušā ministra Pleša lēmumu, pamatojoties uz Satversmes 115. pantu, kā arī likumu "Par nodokļiem un nodevām" 10. panta trešo daļu, kā arī 12. panta pirmās daļas 6. punktu.

Satversmes 115. pants noteic, ka valsts aizsargā ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, sniedzot ziņas par vides stāvokli un rūpējoties par tās saglabāšanu un uzlabošanu.

Likuma "Par nodokļiem un nodevām" 10. panta trešā daļa noteic, ka vietējo pašvaldību saistošajos noteikumos par pašvaldības nodevu uzlikšanu jāparedz to maksāšanas kārtība, ar nodevām apliekamie objekti, likmes, atbrīvojumi un atvieglojumi, kā arī citas prasības, kuras paredz citi likumi un Ministru kabineta (MK) noteikumi. Savukārt likuma "Par nodokļiem un nodevām" 12. panta pirmās daļas 6. punkts paredz, ka vietējās pašvaldības domei ir tiesības MK noteikumos noteiktajā kārtībā savā administratīvajā teritorijā uzlikt pašvaldības nodevas par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonās.

ST atzina, ka ministra Pleša rīkojumā norādītie argumenti nav pamatoti un ministrs ir prettiesiski apturējis saistošo noteikumu darbību. Līdz ar to apturēto saistošo noteikumu darbība no sprieduma pasludināšanas brīža ir atjaunota.

Tas nozīmē, ka par iebraukšanu Jūrmalā visa gada garumā būs jāmaksā 3 eiro. 

Ministra rīkojumā ietvertie argumenti nav bijuši pamatoti

ST secināja, ka ministra rīkojumā ietvertie argumenti par to, ka grozījumi pieņemti, pārkāpjot pašvaldībai doto pilnvarojumu, nav pamatoti. Pašvaldība bija tiesīga, pirmkārt, noteikt īpaša režīma zonu ar mērķi aizsargāt labvēlīgu vidi un, otrkārt, noteikt nodevu par transportlīdzekļu iebraukšanu šādā zonā.

Pašvaldības nodevai par iebraukšanu īpaša režīma zonā piemīt ekonomiski regulatīvs raksturs – tā ietekmē cilvēku izvēli un tādējādi veicina īpaša režīma zonas aizsardzību, norādīja tiesa. Nodrošinājums, ko pašvaldība sniedz personai, kura samaksā nodevu par iebraukšanu īpaša režīma zonā Jūrmalā, ir iespēja tieši ar transportlīdzekli, kas rada kaitējumu apkārtējai videi, iebraukt teritorijā, kurai nolūkā aizsargāt vidi ir noteikts īpašs statuss.

Pašvaldība ir vērtējusi iebraukšanas maksas samērīgumu ar pašvaldības sniegto nodrošinājumu. Ministra rīkojumā nav ietverti argumenti par to, ka iebraukšanas maksa 3 eiro apmērā būtu acīmredzami nesamērīga ar pašvaldības sniegto nodrošinājumu.

ST priekšsēdētājs Aldis Laviņš norādīja: "Nodeva veic preventīvu funkciju un attur no iebraukšanas īpaša režīma zonā Jūrmalā. Šajā zonā iebraukušo skaits mēnešos, kad nodeva netika piemērota, bijis lielāks nekā citos. Tā kā nodevas mērķis ir samazināt īpaša režīma zonā iebraucošo transportlīdzekļu skaitu, nodevas likmes palielināšana un piemērošanas perioda pagarināšana ir vērsta uz šāda mērķa sasniegšanu."

Tāpat ST atzina, ka ministra rīkojumā ietvertie argumenti par to, ka pašvaldība grozījumu paskaidrojumā neesot pamatojusi to nepieciešamību un ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi, kā arī neesot konsultējusies ar privātpersonām, nebija pamatoti. Tiesa secināja, ka paskaidrojuma raksts, kas pievienots Jūrmalas saistošajiem noteikumiem, ir viens no avotiem, kas sniedz informāciju par tiesību akta nepieciešamību, tā piemērošanu un ietekmi uz dažādām jomām.

ST norādīja, ka pašvaldība grozījumu paskaidrojuma rakstā ir pietiekami pamatojusi to, ka iebraukšanas maksas celšana un apmaksas perioda pagarināšana ir vērsta uz īpaša režīma zonā Jūrmalā iebraucošo transportlīdzekļu skaita samazināšanu. Pašvaldības apkopotie dati par Jūrmalā iebraukušajiem auto apliecinājuši nodevas lomu transporta plūsmas mazināšanā par vidēji 13%.

Tāpat ST secināja, ka pašvaldība ir vērtējusi datus par pilsētā esošo ar tūrisma un izmitināšanas pakalpojumiem saistīto uzņēmumu skaitu un tā izmaiņu dinamiku gada griezumā, kā arī ir konsultējusies ar Uzņēmēju konsultatīvo padomi, kas paudusi atbalstu nodevas palielināšanai un piemērošanas perioda pagarināšanai.

Savukārt, izvērtējot nepieciešamību konsultēties ar sabiedrību, ST secināja, ka grozījumi attiecas uz visiem valsts iedzīvotājiem, kuri vēlētos iebraukt īpaša režīma zonā Jūrmalā. Izskatāmajā lietā nebūtu iespējams identificēt konkrētas personas, kuru viedokli būtu bijis nepieciešams uzklausīt, savukārt visu Latvijas iedzīvotāju aptaujāšana nebūtu samērīga, uzskata tiesa.

Spriedums ir galīgs un nepārsūdzams, un tas stājas spēkā tā publicēšanas dienā.

Kamēr lietu skatīja, Jūrmala mēģināja vēlreiz

ST šo lietu ierosināja 2022. gada maijā. Vairāk nekā gadu vēlāk, 2023. gada 29. jūnijā, Jūrmalas domes deputāti vēlreiz nolēma iebraukšanas maksu noteikt 3 eiro apmērā un iekasēt to visu gadu. Bija paredzēts, ka šāda kārtība būs spēkā no šā gada 1. novembra. Taču VARAM neapstiprināja Jūrmalas domes pieņemtos saistošos noteikumus.

VARAM norādīja, ka 2023. gadā pieņemtajos saistošajos noteikumos iekļautas tiesību normas, kuras ministrijas ieskatā pēc būtības ir identiskas Jūrmalas domē pieņemtajiem grozījumiem saistošajos noteikumos, kuru darbību 2021. gadā apturēja Plešs. Ministrijas viedoklis par šiem noteikumiem neesot mainījies.

Taču nu ar ST spriedumu apturēto saistošo noteikumu darbība ir atjaunota.

Šogad par iebraukšanu Jūrmalā vēl nebūs jāmaksā.

KONTEKSTS:

Iebraukšanas maksa Jūrmalas pilsētas administratīvajā teritorijā ir spēkā kopš 1996. gada. Nodeva par iebraukšanu rudens un ziemas periodā Jūrmalā bija atcelta no 2013. gada rudens. Pašlaik caurlaide maksā divus eiro.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti