4. studija

Kāpēc gandrīz 10 gadus daudzdzīvokļu māju pagalmā nevar tikt galā ar plūdiem?

4. studija

4. studija. Grafiti un lāstekas

Kas nakts aizsegā apsargātā teritorijā apķēpāja jaunos elektrovilcienus?

Elektrovilciena notīrīšana no grafiti ķēpājumiem izmaksā līdz 1200 eiro; «Vivi» vēršas policijā

Aizvadītajā nedēļā izskanēja informācija, ka ar grafiti Rīgā apķēpāti divi jaunie Čehijas uzņēmuma "Škoda Vagonka" elektrovilcieni. Vandalisma akts noticis naktī Vagonu parkā – vietā, kas tiek apsargāta un kur tiek veikta videonovērošana. Uzņēmumā "Pasažieru vilciens" Latvijas Televīzijas raidījumam "4. studija" uzsvēra, ka vilcieni pret līdzīgiem gadījumiem ir apdrošināti. 

AS "Pasažieru vilciens" zīmola "Vivi" Komunikācijas un mārketinga daļas vadītāja Sigita Zviedre pastāstīja, ka jau pagājušajā gadā, kad jaunie elektrovilcieni vēl bija Čehijas uzņēmuma "Škoda Vagonka" īpašumā, viens vilciens apzīmēts ar grafiti, savukārt pagājušajā nedēļā apķēpāti divi vilcieni.

Vienā gadījumā izkrāsots 28 m2, bet otrā 46 m2 liels laukums. Zaudējumu aprēķins par katra grafiti uzraksta notīrīšanu ir robežās no 700 līdz 1200 eiro.

"Jau veicot šo jauno elektrovilcienu iepirkumu, tika paredzēta prasība, ka virsbūvei jābūt izturīgai, noturīgai un viegli tīrāmai, zinot to, cik aktīva ir šī vandaļu kultūra ne tikai Latvijā, bet arī citur pasaulē.

Tā kā tas jau bija skaidri zināms, ka šādi gadījumi būs un ka šie grafiti būs jātīra nost, vilcieni ir apdrošināti arī pret šādiem gadījumiem," norādīja Zviedre. 

Ir noslēgts līgums par dīzeļvilcienu apdrošināšanu uz trīs gadiem par kopējo līgumcenu 268 000 eiro, savukārt jaunie elektrovilcieni ir apdrošināti uz vienu gadu par kopējo līgumcenu 239 000 eiro. Apdrošināšanas riskos ir iekļauts punkts par trešo pušu prettiesisku rīcību, kā rezultātā vilciens ir bojāts. Apdrošināšanas atlīdzības limits grafiti apzīmēšanas riskam noteikts 50 000 eiro apmērā. 

Ielu mākslinieks: Vilcienu apzīmēšana ar grafiti ir vēsturiska

Vilcienu apzīmēšana ir aktuāla jau no grafiti pirmsākumiem. Ielu mākslinieks Dainis Rudens raidījumam skaidroja, ka vēsturiski pirmie grafiti ir zīmēti uz vilcieniem, kas kursēja no viena pilsētas gala uz otru. 

"Tad notika tāda kā salīdzināšanās ar stiliem, krāsu izjūtām un kurš ir spējīgāks veidot kaut ko apjomīgāku. Ir jānodala, ka grafiti ir savā bāzē vandalisms; tā ir sava vārda rakstīšana ar mērķi sevi popularizēt. Šie vilcieni ir ļoti karsts temats. Protams, ka no sabiedrības viedokļa nekas labs tas nav, jo beigās par to maksājam mēs visi," atzina mākslinieks. 

Kā norādīja "Pasažieru vilciens", tiek apkopoti visi materiāli, kas iesniegti gan Valsts policijai (VP), gan apdrošinātājiem. Ir pieejami arī video novērošanas ieraksti, kuros redzams, kā darbojas cilvēku grupa. 

"Kāpēc mēs paši kā uzņēmums neizplatām šīs fotogrāfijas?

Iemesls tāds, ka šie mākslinieki, ja tā viņus var saukt, alkst uzmanības, un mēs neesam ieinteresēti popularizēt šo uzvedību, un tāpēc mēs ļoti piesardzīgi šos materiālus nododam Valsts policijai izmeklēšanas veikšanai," skaidroja Zviedre.

Šobrīd, izmantojot šķīdinātāju, ķēpājumi no vilciena ir jau notīrīti. 

Pagājušajā gadā konstatēti 30 šādi gadījumi, kad apzīmēti vilcieni, bet jauno elektrovilcienu aprakstīšana, iespējams, veikta gan autora popularizēšanas nolūkos, gan arī, lai norādītu uz problēmām, kas saistītas ar pašiem vilcieniem.

"Vilcienu apzīmēšana notiek jau kopš 2002. gada, tas ir bijis visu laiku un vienmēr. Tas nav nekas jauns un unikāls," piebilda Dainis.

Ar Daini "4. studija" tikās Sarkandaugavā, privātā teritorijā, kur tās īpašnieks ļāvis veidot atvērtās sienas jeb legālās grafiti vietas, kur var nākt un izpausties ikviens. Gadā šeit izveidoti 180 grafiti un ielu mākslas zīmējumi. Pašvaldība gan neesot pietiekami atsaucīga, atvēlot līdzīgas vietas, kurās, kā uzskata mākslinieks, var tikt savākta un noņemta spriedze no publiskās telpas.  

"Mēs šausmināmies, ka ielas ir apzīmētas, aprakstītas. Mēs šausmināmies, mēs nosodām, bet ko mēs esam darījuši, lai tā nebūtu? Vai mēs esam kaut kā pielāgojuši vidi, pakārtojuši un nākuši pretī. Tad mēs varam uz Brīvības ielas noņemt visus luksoforus un šausmināties, ka notiek avārijas," pauda Dainis.

KONTEKSTS:

Līgums par 32 jaunu elektrovilcienu piegādi, ko "Pasažieru vilciens" un "Škoda Vagonka" parakstīja 2019. gada vidū, paredzēja, ka pirmie vilcieni tiks piegādāti 2022. gada pirmajā pusgadā, bet līdz 2023. gada beigām pasažieru pārvadājumi tiks veikti jau ar visiem 32 jaunajiem vilcieniem. Taču karš Ukrainā aizkavēja piegādes, jo vilcienus līdz Rīgai nācās vest ar autotransportu un montēt uz vietas.

Pirmo vilcienu Latvijā saņēma 2022. gada jūnija beigās, bet pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem vilcieniem sāka 2023. gada 15. decembrī

Drīz pēc tam vairākiem vilcieniem sāka atklāties defekti, un janvāra sākumā viens no jaunajiem vilcieniem apstājās līnijā Rīga–Skulte. Nedienas un jauno vilcienu reisu atcelšana turpinājusies arī pēc tam.

Turklāt jaunajos vilcienos nav velonovietņu, kuru ierīkošana varētu izmaksāt vairāk nekā miljonu eiro.

AS "Pasažieru vilciens" jeb "Vivi" padomes locekļi 24. janvārī paziņoja par amatu atstāšanu, norādot, ka "Škoda Vagonka" elektrovilcienu radītās krīzes risināšana ir ārpus padomes funkcijām un tvēruma. Vēl pirms šī paziņojuma par padomes locekļu amata pienākumu pārtraukšanu bija pavēstījis satiksmes ministrs Kaspars Briškens ("Progresīvie"). Nākamajā dienā tika iecelta jauna pagaidu padome.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti