«Airbus» pārtrauks pasaulē lielākās pasažieru lidmašīnas ražošanu

Kompānija "Airbus" ir paziņojusi, ka pārtrauks pasaulē lielākās pasažieru lidmašīnas "A380" ražošanu. Šāds lēmums pieņemts pēc tam, kad vairākas aviokompānijas izlēmušas samazināt pasūtīto lidmašīnu skaitu. "Airbus" sola nākotnē pievērsties lētāku un efektīvāku aviolaineru attīstībai.

«Airbus» pārtrauks pasaulē lielākās pasažieru lidmašīnas ražošanuUģis Lībietis
    Pasaulē lielākā pasažieru lidmašīna "Airbus A380" pirmo reizi prezentēta 2005. gadā. Šīs jaunās lidmašīnas galvenais mērķis bija radīt pienācīgu konkurenci jau ilgus gadus tirgū dominējušajam "Boeing 747", turklāt jaunā aviolainera būvniecība bija vēl viens pierādījums vairāku Eiropas valstu un uzņēmumu spējai veiksmīgi sadarboties. Sākotnēji bija paredzēts, ka tiks saražoti aptuveni 1500 šādi aviolaineri, un daudzas aviokompānijas aizrautīgi veica pasūtījumus, cerot uz ievērojamu izmaksu samazinājumu un peļņas pieaugumu.

     

    Taču vien 12 gadus pēc pirmā "A380" lidojuma aviokoncerns "Airbus" ir paziņojis, ka šīs lidmašīnas ražošana tiks pārtraukta jau 2021. gadā.

    Un iemesli tam ir dažādi. Visredzamākais iemesls ir visai zemie pārdošanas apjomi, jo šo gadu laikā ir izdevies pārdot vien aptuveni 300 aviolaineru. Turklāt pavisam nesen viens no lielākajiem pasūtītājiem – aviokompānija "Emirates Airlines" – paziņoja par atteikšanos no gandrīz 40 jaunu lidmašīnu pasūtījuma.

    Turklāt nav piepildījušies arī sākotnējie lidmašīnas dzinēju ražotāju solījumi, ka "A380" izmantotie dzinēji efektivitātes ziņā vēl ilgu laiku atradīsies līderpozīcijās. Realitāte ir izrādījusies pavisam cita, un šī pati kompānija jau ir izstrādājusi nākamās paaudzes daudz efektīvākus dzinējus.

    To redzot, arī pasaules lielākās aviokompānijas ir sākušas lielāku uzsvaru likt uz divu dzinēju lidmašīnām, kas tikpat veiksmīgi var veikt arī tālos reisus.

    Televīzijas sabiedrība "Euronews" piemin, ka neveiksmīga ir izrādījusies arī kompānijas "Airbus" īstenotā stratēģija, lielāku uzsvaru liekot uz pasaules lielākajām lidostām, kas arī turpmāk būšot aviotūrisma mugurkauls. Tikmēr konkurējošais "Boeing" ar savu jauno "Dreamliner 787" izlēma lielās lidostas iespēju robežās apiet, sākot apkalpot citas, nedaudz mazākas lidostas, ievērojami paplašinot savas darbības apjomus.

    Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas jeb OECD pētījums liecina, ka tieši vidējās pilsētas aug gandrīz divreiz ātrāk nekā megapoles.

    Arī pasažieri dod priekšroku tiešajiem reisiem uz konkrētām lidostām, nevis savienotiem reisiem ar pārsēšanos lielajās lidostās.

    "Airbus" lēmums jau izraisījis satraukumu vairāku aviokompāniju un lidostu pārstāvju vidū, jo galu galā daudzas kompānijas ir investējušas lielus līdzekļus, lai padarītu "A380" par saviem flagmaņiem, kā arī nodrošinātu nepieciešamo infrastruktūru. Tāpat no "Airbus" tiek prasītas garantijas, lai arī pēc 2021. gada tiktu nodrošināts pienācīgs esošo lidmašīnu serviss un rezerves daļas, turklāt pārskatāmi tālā nākotnē.

    Taču ārvalstu mediji norāda, ka šajā visai skumjajā stāstā ir arī kāds, kurš smiesies pēdējais. Un tā šoreiz ir tieši kompānija "Boeing". Arī tā pavisam nesen paziņoja, ka pārtrauks vēsturiskā "747" modeļa lidmašīnu tirdzniecību un darīs to arī tieši 2021. gadā. Un, lai arī gandrīz 15 gadus "Airbus" izrādīja "Boeing" pienācīgu konkurenci lielo lidmašīnu segmentā, "Boeing 747" tomēr tirgū būs atradusies vairāk nekā 50 gadus.

    Kļūda rakstā?

    Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

    Ekonomika
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti