Uz pasaules čempionātu igauņa blakusvāģī. Saruna ar motokrosistu Kasparu Stupeli

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Latvijas vadošais blakusvāģu motokrosa kantētājs Kaspars Stupelis 2020. gada pasaules čempionāta sezonu gaidīja ar cerībām vēlreiz pacīnīties par čempiona titulu – pēc 15 gadu pārtraukuma viņš atkārtoti apvienoja spēkus ar Danielu Vilemsenu, abiem veterāniem cerot iesaistīties cīņā par zeltu. Covid-19 pandēmija pārvilka svītru visai sezonai, kas tā arī nesākās. Pa īstam nesākās arī Stupeļa un Vilemsena sadarbība, bet pieredzējušais kantētājs nav gatavs pakārt ķiveri uz nagliņas un 2021. gadā pasaules čempionātā brauks kopā ar igauni Gertu Gordejevu.

Stupelis sarunā ar LSM.lv atskatījās gan uz pieredzēto 2020. gadā, gan iezīmēja sadarbību ar igauņu pilotu.

ĪSUMĀ:

Šosezon Stupelis kopā ar Gordejevu startēja Igaunijas čempionāta sacensībās, kopvērtējumā izcīnot 2. vietu. Abi sportisti jau iepriekš bija pazīstami, bet nenotikušā pasaules čempionāta dēļ sāka kopīgu sadarbību.

"Viņš [Gordejevs] atrada mani, bet te jāskatās visa vasara, kas ieviesa savas korekcijas. Visu vasaru braucām Igaunijas čempionātā, arī dažas sacensības Latvijā, tā tas sākās. Vasaras sākumā viņš mani uzrunāja, bet mēs bijām tādi motokrosa paziņas jau iepriekš, viens otru zinājām, bijām sarakstījušies un arī aprunājušies. Pozitīva attieksme vienam pret otru bija,” abu sportistu sadarbības veidošanos raksturoja Stupelis.

Pieredzējušais latviešu kantētājs norādīja, ka Gordejevs uz motocikla darbojas stabili un pārdomāti.

"Man bija ļoti svarīgi, lai viņš neiedomājas, ka tagad te Stupelis kantēs un viņš var darīt jebko ar to moci. Viņš brauca mierīgi, pārdomāti. Viņš ir pieredzējis vīrs, nemēģina iet pāri kaut kādām robežām, un man tas bija svarīgi, nav tas vecums, kad man gribētos ļoti trakot vai mācīt kādu no nulles,” ar sava jaunā pārinieka braukšanas stilu iepazīstināja Stupelis. „Ar viņu braucot, jutos droši, tas bija vēl viens iemesls, kāpēc izlēmu šādi un piekritu startēt ar viņu.”

Iniciatīva startēt pasaules čempionāta līmenī gan nākusi no igauņu sportista puses.

"Viņš nekad nav nobraucis pilnu pasaules čempionāta sezonu, bet viņam tas bija un ir svarīgi," uzsvēra Stupelis. "Viņš pateica, ka vai nu beidz karjeru, vai arī brauc pasaules čempionātā.”

Daudzus gadus bijis blakusvāģu motokrosa elitē kā viens no labākajiem kantētājiem, arī 2020. gadā Stupelis saņēma piedāvājumus no braucējiem Eiropā. „Bija kaut kādas sarunas, bet ne ļoti daudz. Varbūt daudzi baidījās, redzot, ka šogad braucu ar solo moci un domāja, ka palieku šajā klasē. Pieļauju, daudzi domāja, ka esmu pierakstīts pie Vilemsena un domāja, ka joprojām esam komanda. Daudzi no Vilemsena pērk motociklu rāmjus, tāpēc varbūt negribēja Danielam līst priekšā, bet tās ir tikai manas pārdomas,” situāciju raksturoja Stupelis.

Pāreja uz pasaules čempionāta līmeni neizbēgami nozīmē arī lielākus finanšu ieguldījumus, sportistiem ceļojot no vienas Eiropas trases uz otru un pēc tam mājup. Latviešu kantētājs intervijās nav slēpis, ka viņš vairs nevēlas cīnīties uz izdzīvošanas robežas tikai tāpēc, lai startētu pasaules čempionātā.

Šoreiz lielākā finansējuma daļa ir uz Gordejeva pleciem, bet arī Stupelis negrasās stāvēt malā.

"Tā bija lieta, kurā pārāk negribēju iesaistīties, bet arī neesmu tāds cilvēks, kurš atnāks baltos cimdos un pateiks, ka man vajag to vai šo, savādāk nebraucam. Viņš ar mani grib braukt ne tikai tāpēc, ka var būt drošs, ka uz moča visu izdarīšu, bet arī tāpēc, ka tas palīdz visās pārējās lietās,” sadarbības nianses ieskicēja Stupelis. "Visu finansiālo daļu kārto viņš, tur ir savi igauņu sponsori. Liels pluss, ka šogad jau kopā nostartējām. Tad viņš saviem sponsoriem ieminējās, ka ir tādas domas par startēšanu kopā. Tas viņam ir liels pluss, startējot kopā ar mani – tas cilvēkiem atver acis, ka tas viss nav pa jokam, bet ir vēlme to darīt nopietni un ir atrasts spēcīgs pārinieks.”

Arī Stupelis gadu no gada piesaistījis atbalstītājus, lai pilnvērtīgi varētu nodrošināt savu gatavošanos un startēšanu, taču, kā ikvienā sporta veidā,

arī blakusvāģu motokrosā izjūt koronavīrusa radītās finanšu problēmas.

"Man arī diezgan daudz kas ir pamainījies šajā jautājumā. Tā neziņa, ko darīšu turpmāk, arī tas, ka dažiem maniem atbalstītājiem bija grūtāki laiki, tāpēc viņi nevarēs vairs tik daudz palīdzēt. Tāpēc Gertam teicu, ka lēmumu nevaru pieņemt emocionāli, tam jābūt izsvērtam un finansiāli pamatotam, jo šis nav sports, kur pelnām milzīgu naudu. Tā arī pateicu – visu darīšu no sirds, bet nevēlos, lai beigās sanāktu tāda knapināšanās. Vairs to nevēlos. Šajā sporta veidā esmu sasniedzis visu iespējamo, tāpēc negribu knapināties tikai, lai pabrauktu pasaules čempionātā. Dzīvē var darīt arī citas lietas,” smejoties sacīja kantētājs. „Tas bija viens no maniem nosacījumiem. Kā viņam tur ies, tas paliek viņa ziņā. Protams, varu pakonsultēt un palīdzēt, bet tā lielākā daļa nāk no viņa.”

Blakusvāģu motokrosā jau gadiem ilgi sekmīga motocikla kombinācija bija Daniela Vilemsena radītais „WSP” rāmis komplektā ar „Zabel” dzinēju. Gordejeva/Stupeļa ekipāža sacensībās līdz šim izmantoja četrtaktu „Husqvarna” dzinēju, to plānots darīt arī turpmāk. Pirms apmēram mēneša mūžībā devās „Zabel” dzinēju radītājs Frīdhelms Cābels. Stupelis paskaidroja, ka viņam ar motoru konstruktoru un viņa ģimeni bijušas ļoti tuvas, labas un siltas attiecības. Braucējs regulāri sazinājies ar Cābeļa ģimeni un tika uzaicināts arī uz viņa bērēm, neskatoties uz striktajiem Covid-19  ierobežojumiem Vācijā, kas atvadas no mirušā pieļauj ļoti nelielā cilvēku pulkā.

Pavasarī ar lielu interesi tika gaidīts Vilemsena/Stupeļa ekipāžas starts pasaules čempionātā. Abi kopīgi trenējās Latvijā, Vilemsens plānoja ierasties un startēt Latvijas čempionāta posmos – viss izskatījās skaisti un rožaini. Taču

dzīve ieviesa savas korekcijas un nekas no cerētā nepiepildījās.

"Ja uz visu notikušo paraugās ar šodienas zināšanām, tad gan es, gan viņš būtu rīkojušies citādi, bet es pieņēmu lēmumus, balstoties uz tā brīža situāciju,” paskaidroja Stupelis. „Sākām braukt, bet iestājās slikti laikapstākļi un tad nāca arī Covid, kas visu nolika uz pauzes. Visi likumi mainījās nedēļu no nedēļas – distances ievērošana, uz moča nevar būt divu valstu braucēji, trases bija ciet. Pēc tam viss sāka atkal atvērties un Vilemsens gribēja mazu nometni Čehijā, kuru pilnībā atbalstīju, pat nopirku biļetes uz Vāciju. Tur viņi mani savāktu un kopā brauktu uz Čehiju. Bet tad Latvija noteica, ka, atgriežoties no Čehijas, jāievēro karantīna,” sarežģītos apstākļus izskaidroja Kaspars. „Sēdēt karantīnā negribēju, jo tad apstājas pilnīgi viss. Piedāvāju Danielam braukt Vācijā, jo tur viss bija gana normāli, bet viņš nepiekrita, sakot, ka Čehijā viss ir noorganizēts. Viņi pat sāka tā kā izmeklēt, vai es nemeloju. Viņi domāja, ka negribu lidot tur.”

„Tad viņi mani gribēja redzēt Nīderlandē pie komandas. Bija tāds viens logs, kad noteikumi to atļāva, bet es to neizdarīju. Pienāca Latvijas čempionāta pirmais posms un viņš pateica, ka nebrauks šurp. Protams, mani tas neapmierināja. Jā, nebijām gatavojušies, bet tas nav gluži pasaules čempionāts. Gan es, gan Daniels bijām fiziski gatavi, arī mocis būtu kārtībā, tāpēc Latvijā bez īpašām problēmām varētu braukt pa vadošajām vietām. Es par šo situāciju diezgan pamatīgi uzvilkos un pateicu, lai viņš aizmirst visu, ko esam sarunājuši par šo gadu un lai aizmirst arī par 2021. gadu,” saspīlējumu starp abiem braucējiem atklāja kantētājs.

"Viņš tā kā mazliet sabijās un atsūtīja ziņu, ka tomēr būs klāt. Bet viņi to visu bija tik ļoti atlikuši, ka jau biju sarunājis ar Gertu, ka startēšu ar viņu Igaunijas čempionātā, kas pārklājās ar Latvijas posmu. Varēju atteikt Gertam, bet izvēlējos turēt savu vārdu un Vilemsenam pateicu, ka viņam bija gana laika visu izdomāt, turklāt mums bija tāda vienošanās. Arī mani sponsori bija gatavi viņam palīdzēt, ja Vilemsens atbrauktu šurp, viņam tas būtu tikai ar plusa zīmi, bet viņš to neizdarīja,” notikumus atceras Kaspars.

„Labi, pēdējos posmus Cēsīs un Dobelē mēs tāpat nevarētu braukt karantīnas noteikumu dēļ, bet to mēs tobrīd nezinājām, jo viss mainījās. Varēja atbraukt uz pirmajiem posmiem un tad nebraukt uz pēdējiem. Tā arī viss pamazām izira," sezonu raksturoja Stupelis. "Cik dzirdēju no Daniela menedžera, viņš tā kā gribēja ar mani braukt nākamgad, bet es vairs negribu nonākt šādā situācijā. Tādā ziņā

ar Gertu esmu ļoti labā situācijā – ja nenotiek pasaules čempionāts, mums ir rezerves variants braukt Baltijā.

Jo nevaram zināt, kas notiks nākamajā gadā. Te mēs tik un tā varam trenēties un braukt sacensībās.”

Lai arī pandēmijas dēļ izjuka pasaules čempionāta sezona un iespējas startēt kopā ar Vilemsenu, kā katrā situācijā, arī šajā var atrast zelta maliņu – Stupelis varēja realizēt sen lolotu mērķi. „Visu dzīvi esmu gribējis nobraukt sezonu ar solo moci. Es jaunībā sāku ar solo moci. Tā nu es tādiem nogriežņiem ar viņu ik pa brīdim pabraukāju – kādreiz pēc sezonas, dažreiz arī sezonas laikā. 2016. gadā, kad biju vienojies ar (Benu) Adriansenu, tad es sarāvu krusteniskās saites tieši ar solo moci. Tad es sapratu – ja ir tas pasaules čempionāts un cīnies par titulu, tad tā nevar darīt, tas mocis var „iedzelt'',” par savu pieredzi citā motokrosa disciplīnā sacīja Kaspars. „Sākoties Covid, izlēmu to mērķi realizēt. Domāju, tagad ir laiks, lēnā garā mācīšos pie Leona Kozlovska, kurš mani visu laiku mācīja. Nebija pasaules čempionāts, bet izdomāju, ka pārslēgšos un darīšu ko šādu. Lai cik skarbi arī viss notika ar pasaules čempionātu, es izbaudīju braukšanu ar solo moci un uzrādīju gana atzīstamus rezultātus savā līmenī,” par aizvadīto vasaru teica Stupelis.

Braucējs nenoliedz, ka pašā sākumā konkurenti uz viņu raudzījušies nedaudz šķībi, ņemot vērā kantētāja statusu motokrosā, taču Stupelis saka, ka

solo motocikla vadāmība krasi atšķiras no blakusvāģa un viņš savu gadiem krāto pieredzi var pielietot tikai tik daudz, cik labāk pārredzot trasi un izvēloties trajektorijas.

Pirms mēneša kantētājs paziņoja, ka veicis kājas operāciju, bet tagad Stupelis jau atkopies un aizvada treniņus. „Pagājušajā gadā kopā ar [Etjēnu] Baksu Nīderlandes čempionātā sadauzīju kāju. Tur izveidojās milzīga hematoma, bet es turpināju to kāju dauzīt. Uz augšstilba kaula izveidojās tāds izaugums. Pagājušogad par vēlu to novērtēju un biju domājis tikt cauri ar kaut kādiem līdzekļiem un speciāliem aizsargšortiem. Man tas it kā netraucēja braukt, bet sapratu – ja gribu braukt pasaules čempionātā, tad jāuztaisa operācija. Ikdienā man tas netraucē, arī ar solo moci netraucē, bet tā izlēmu un uztaisījām operāciju. Tagad 2-3 nedēļas jau esmu pabraucis ar solo moci, nav nekāda diskomforta, un viss ir  kārtībā. Vienīgi vēl negribētos braukt ar blakusvāģi, lai to vietu nesāktu dauzīt. Mazliet jāiepauzē, lai viss sadzīst,” optimistiski sacīja kantētājs.

Pilnībā sēdēt un atpūsties gan nav laika, jo Kaspars jau sācis gatavoties jaunajai sezonai.

"Novembra beigās ar Gertu tikāmies, tika pieņemti visi gala lēmumi, un tagad esmu pārslēdzies uz to, ka esmu sportists un gatavojos noteiktam mērķim. Tagad iziešu attīrīšanās kursu un patrenēšos mierīgi, bez lielām slodzēm. Pēc jaunā gada jau būs nākamā sērija, kā tas vienmēr arī ir,” iepazīstināšanu ar saviem plāniem noslēdza Stupelis.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti