Frāzes, kuras uzspridzina pusaudžu smadzenes. Psihoterapeites padomi jauniešu vecākiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Ikvienam pusaudzim ir dabiskās attīstības vajadzības, kuras nav iespējams realizēt esošo aizliegumu laikā, tāpēc vecākiem jābūt īpaši saprotošiem un zinošiem par šī vecumposma attīstību. Pusaudzis vecāku pamudinājumus var uztvert kā nosodījumu un kauninājumu, tas pusaudzim liek noslēgties un atdalīties no vecākiem vēl vairāk.

Kognitīvi biheiviorālā psihoterapeite Gunita Kleinberga skaidro, cik svarīgi ir apzināties garīgās veselības sarežģījumus un meklēt palīdzību arī tad, kad krīze beigsies.

ĪSUMĀ:

  • Pandēmijas ietekmē cieš jauniešu mentālā un fiziskā veselība.
  • Pusaudži piedzīvo mācīšanās grūtības, nomāktību un pat depresiju.
  • Saskarsme un kopā būšana ar vienaudžiem ir viena no pusaudžu attīstības dabiskajām vajadzībām.
  • Vecākiem nepieciešama iejūtība un izpratne sarunās ar pusaudžiem.
  • Vecākiem jāpalīdz nodrošināt pirmās nepieciešamības noteikumus pusaudžu attīstībai.

 

 

Jauniešu mentālā un fiziskā veselība pandēmijas ietekmē

Pusaudžu un jauniešu psihoterapijas centra pētījums “Latvijas pusaudžu un jauniešu mentālā veselība Covid-19 pandēmijas ietekmē. 2021. gads” rāda, ka viens no trim jauniešiem šobrīd savu mentālo veselību novērtē kā sliktu.

Pandēmijas pirmajā vilnī pavasarī kā sliktu vērtēja 13,6% aptaujāto. Savu mentālo veselību šobrīd kā sliktu vērtē 29,8% aptaujāto.

Grūtības

Šajā aptaujā 57% teica, ka viņiem ir mācīšanās grūtības, puse aptaujāto (50,7%) jūtas nomākti un depresīvi. Tāpat pusaudži ir aizkaitināmi (43,3%), piedzīvo panikas lēkmes (32,2%), izjūt sliktas un trauksmainas domas ikdienā.

Pusaudžu attīstība

Ikvienam pusaudzim ir dabiskās attīstības vajadzības, kuras nav iespējams realizēt esošo aizliegumu laikā. Ja jauniešiem nav iespējams savas vajadzības izdzīvot, tas traucē attīstību, atstājot sekas.

Pusaudžu attīstības vajadzības:

  • Saskarsme un kopā būšana ar vienaudžiem.
  • Nostiprinās atdalīšanās no vecākiem.
  • Identitātes veidošanās.
  • Sociālā autonomija.
  • Impulsu kontrole.

Attiecību graujošas frāzes:

  • Tas ir slinkums!
  • Man tavā vecumā un savos laikos…
  • Ko visu laiku vari gulēt un sēdēt istabā!
  • Tev jau nav nekādi uzdevumi, tev tikai jāmācās un jātrenējas!
  • Nevari atcerēties, vai tiešām ir tik grūti izdarīt lietas, kuras palūdzu utt.!
  • Es tavā vecumā ar daudz vairāk lietām tiku galā.
  • Izmantojam šo laiku lietderīgi, lai attīstītos un izdarītu iekavētos darbus.
  • Viss tagad ir kārtībā, vari atkal tikties ar draugiem!
  • Man arī ir grūti!
  • Es tevi saprotu, tev tikai vēl jāpacenšas vairāk.

Ko ar šīm frāzēm dzird pusaudži:

  • Ar mani kaut kas nav kārtībā.
  • Viņi negrib mani saprast, nav jēgas teikt, viņi tikai pamāca vai nosoda.
  • Neesmu gana svarīgs, vērtīgs.
  • Vecāki mani nemīl.
  • Muļķis.
  • Esmu slikts.
  • Idiots.
  • Nejēga.

Ko darīt vecākiem:

  • Saruna.
  • Ieklausīšanās.
  • Pievienošanās.
  • Iespējams risinājums.

Pirmās nepieciešamības lietas:

  • Aktivitātes.
  • Jaunieši.
  • Iespēja būt pašam un netikt nosodītam.
  • Kopējas pusdienas, vakariņas vai brokastis.
  • Regulāra ieiešana pie jaunieša, lai pateiktu “Hei!”.
  • Vecāki, netēlojiet, ka šis ir viegls laiks!

Atbildes uz jautājumiem:

 

 

Kā motivēt septiņgadnieku paust savu viedokli un nebaidīties?

Pieaugušajiem nevajadzētu teikt bērnam frāzes: ''Tas nav pareizi, tu to nesaproti. Nu, kas tās vispār par muļķībām, ko tu te runā.''

Svarīgi, kā mēs iemācāmies paust savu viedokli. Lai to gribētu paust, svarīgi ir tas, ka mūsos klausās. Kad bērns beidz runāt, tad iedod viņam atgriezenisko saiti, ka pieaugušie ir dzirdējuši, ko viņš pasaka.

Sarunā ar septiņgadīgu svarīgi ļaut runāt, dzirdēt un pieslēgties.

Var ieteikt spēli – mašīnā braucot spēlē spēli, kur uzdevums ir turpināt stāstu. Viens uzsāk, nākamais turpina. Tā arī ir viedokļa paušana.

 

Kā palīdzēt jaunietim mobilizēties un rosināt motivāciju mācīties?

Katram ir sava motivācija. "Vai Tu gribi, lai es tev esmu blakus?" Pat 11 gadus vecam bērnam, kad viņš mācās, ir jāprasa grūtās situācijās – kad nevar saņemties mācīties saulainā laikā, grib skriet ārā, nevis sēdēt mājās. Vajadzētu teikt: “Apsēžamies, izdarām, tu redzēsi, cik tas būs ātri un viegli. Visa diena pēc tam būs brīva.”

Ja redzams, ka bērnam ir svarīgi citi jaunieši, var skatīties iespējas, kur un kā viņš ar viņiem var satikties, kā var kopā pavadīt laiku. Tas pusaudzi var motivēt mācīties.

Šajā situācijā svarīgi nelikt uzsvaru uz atzīmēm, bet trenēt jaunieša prasmi izdarīt darbus, reizēm tikai minimumu.

 

Vai 16 gadus vecs pusaudzis spēj pieņemt lēmumu par vakcinēšanos pret Covid-19?

16 gadus vecs jaunietis var pieņemt lēmumu par vakcinēšanos pret Covid-19. Mūsdienās jaunieši internetā ļoti labi meklē informāciju, arī informāciju par savu veselību. Viņi bieži vien ātrāk apzinās un izprot, kas ir tās grūtības, kas viņiem ir, nekā viņu vecāki.

Uzziņai:

Atzīmējot raidījuma ''Ģimenes studija'' 10. dzimšanas dienu un arī Starptautisko Ģimenes dienu, 15. maijā notika tiešsaistes konference „Seši soļi ģimenes mieram un pārmaiņām”. Tā skāra aktuālas ģimenes attiecību, veselības un izglītības tēmas, par kurām konferencē runāja zinoši un pieredzējuši eksperti. Konference ir raidījuma dāvana klausītājiem un ikvienam tās saturs pieejams bezmaksas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti