Misija "Marss 2050"
Mēs katru dienu publicēsim vienu uzdevumu, kas palīdzēs attīstīt kādu no astronautam nepieciešamajām prasmēm, tikai cītīgi jātrenējas!
Pētniecība un pētnieciska domāšana ir ļoti būtiska nākotnes prasme. Pētniecību ierasti saistām ar zinātniekiem, bet pētnieciska domāšana ir attīstāma jau pirmsskolā. Dažādu procesu pētīšana un vērošana trenē prasmes, kas astronautiem būs īpaši nozīmīgas!
Treniņš: Uzbūvē savu raķeti!
Lai dotos plašajā izplatījumā, astronautam vajag raķeti. Pirms mēs tiekam pie savas pilna izmēra raķetes, mums ir nepieciešams saprast, no kādām daļām ir veidota raķete un kas ir nozīmīgs, lai būtu iespējams veiksmīgs raķetes starts.
Aktivitātes mērķis: Iemācīties raķetes daļu nosaukumus un saprast to nozīmi.
Papildu iespējamā aktivitāte un mērķis – balstoties uz novērojumiem, spēt raksturot trajektoriju tālākajam raķetes lidojumam.
Uzdevums:
1. No darba lapas izgriež un salīmē raķetes fizelāžu.
2. Veic testa startu – liec salmiņu pie mutes un mēģini raķeti palaist. Vai tas izdevās?
Raķetes starts neizdevās, jo gaiss izplūst pa atvērto galu. Nepieciešams izveidot aptecētāju jeb raķetes galu, kas samazinās gaisa pretestību un neļaus izplūst gaisam, tādā veidā virzot raķeti uz priekšu.
3. Izveido aptecētāju, rūpīgi saloki raķetes aptecētāju, vari to aizlīmēt ar līmlentu.
Veic raķetes startu, liec salmiņu pie mutes un pūt gaisu. Vai raķete aizlidoja? Vai raķete lidoja taisni? Raķete nelido stabili, tā gaisā pat var apgriezties otrādi. Kādas raķetes daļas vēl mums pietrūkst? Stabilizatoru!
4. Izgriez stabilizatorus un pielīmē tos raķetes fizalāžai. Veic raķetes izmēģinājumu, liec salmiņu pie mutes un pūt gaisu. Kā raķete šoreiz lidoja? Pievienojot stabilizatorus, kā jau to nosaukums saka, tie stabilizē raķetes lidojumu.
5. Lūdzam nosaukt, kādas ir trīs raķetes daļas, vēlreiz atsaucam atmiņā, ko kura daļa raķetei deva.
Papildus
- Ja ir izdevies izveidot labi lidojošu raķeti, tad nepieciešams noskaidrot, kādā leņķī izšauta raķete lidos vistālāk.
- Salmiņu turam paralēli zemei, veicam startu – cik tālu raķete aizlidoja? Atzīmējam piezemēšanās vietu uz zemes.
- Salmiņu turam pavērstu tieši uz augšu, veicam startu, atzīmējam piezemēšanās vietu.
- Salmiņu mēģinām turēt 45° leņķī. Veicam startu; cik tālu raķete aizlidoja? Atzīmējam vietu uz zemes.
Secinājums: Raķete lidos vistālāk, ja tā tiks vērsta aptuveni 45° lenķī uz augšu. Dodam iespēju veikt vēl vairākus raķetes startus; varam mēģināt parādīt vēlamo salmiņa novietojumu pa vidu starp zemei paralēlu un zemei perpendikulāru novietojumu.