Panorāma

Atvadās no ārsta un politiķa G. Andrejeva

Panorāma

ZZS bez zaļajiem, bet ar sociāldemokrātiem

Jāpazūd arī padomju lidmašīnām

FOTO. Skultes lidmašīnu «IL-28» pārvieto uz Aviācijas tehnikas muzeju

Publiskajā vidē vairs nedrīkst atrasties padomju varu un nacistisko Vāciju slavinoši objekti – to vidū arī padomju reaktīvā lidmašīna, kura trešdien, 27. jūlijā, nocelta no sava betona paaugstinājuma Skultē. Publiskajā vidē tai vairs vietas nav, bet tā netiks iznīcināta – nonāks Aviācijas tehnikas muzeja pārziņā.

Padomju militārais bumbvedējs "IL-28" aprīkots ar diviem reaktīvajiem dzinējiem. Lidmašīnas maksimālais ātrums bijis pat 900 kilometri stundā, un tā varēja lidot pat desmit kilometru augstumā. Aviācijas entuziastu vidū lidmašīna tiek dēvēta par iespaidīgu. Tā iekļauta kā apskates objekts arī dažādos ceļvežos.

Tomēr arī šī modeļa lidmašīnas ar sarkanajām zvaigznēm zem spārniem piedalījās Baltijas valstu okupācijā, Berlīnes un citu pilsētu bombardēšanā.

Šī lidmašīna ir to objektu sarakstā, kuri ir jānojauc, jo tā atzīta par padomju varu slavinošu.

Pašvaldībā gan skaidroja, ka par to domāts vairākus gadus, jo pati lidmašīna pieder vietvarai, bet zeme, uz kuras tā atradās, gan ne.

Mārupes novada domes priekšsēdētāja otrais vietnieks Valdis Kārkliņš pauda: "Esam jau iepriekšējos gados ar zemes, mājas īpašniekiem mēģinājuši vienoties par šīs zemes iegūšanu, tas nebija sekmīgi. Tagad arī ir šis ģeopolitiskais lēmums, kura dēļ tika pieņemts šo objektu pārvietot."

Pašvaldībai bijuši trīs varianti, ko ar lidmašīnu darīt, – demontēt un nododot metāllūžņos, pārdot izsolē vai slēgt glabāšanas līgumu ar blakusesošo Aviācijas tehnikas muzeju.

Nolemts, ka lidmašīna dosies uz muzeju.

Vaicāti, kādēļ nolēma pārvietot uz muzeju, nevis papildināt pašvaldības maciņu, Kārkliņš norādīja: "Tāds ir deputātu lēmums. Sava veida vēsture šeit ir. Mums šeit blakus ir aviācijas muzejs, un eksperti arī teikuši, ka šis objekts ir unikāls."

Lidmašīnas pārvešana maksā 5800 eiro. Izdevumus pilnībā sedz pašvaldība. Muzejā sacīja, ka šīs lidaparāts ar spārnu vēzienu 21,4 metri būs lielākais tā kolekcijā. Lidaparātam gan nepieciešama atjaunošana. Izmaksas muzejā vēl neprognozēja.

Aviācijas tehnikas muzeja direktors Viktors Talpa pauda: "Darba ir daudz. Jāorganizē restaurācija, jo priekšējā kabīne neatbilst oriģinālam. Aizmugurējā kabīne arī nav atbilstoša. Viss ir jāatjauno. Jāatjauno līdz normālam, pieņemamam stāvoklim."

Kamēr lidmašīnu gatavoja pārvešanai, Latvijas Televīzija sastapa arī vīru, kurš reiz bijis atbildīgs, lai tieši šī lidmašīna būtu teicamā tehniskajā stāvoklī. Viņš atminējās, ka lidaparāts bijis ļoti šaurs. Bijušais bumbvedēja "IL-28" tehniķis Ivans Kononovs norādīja: "Par tehniķi biju. Un konkrēti uz šitās lidmašīnas – 38. borts, vienu gadu nostrādāju par tehniķi. Pēc tam trāpījās, ka lidoju uz citiem "IL-28". Viņa bija ļoti izturīga un ekonomiska. Apkalpot bija daudz vieglāk. Mēs lauku aerodromā uz Igauniju lidojām. Es kabīnē biju kopā ar stūrmani šitā sabozies (pieliecas), jo tehniķim bija jābūt uzreiz [gatavam], – kāp ārā un sāc apkalpot."

Pirmais "IL-28" lidojums notika 1947. gadā. Kopā tika saražoti vairāk nekā seši tūkstoši eksemplāru.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti