Skumja betona ēka – tā “Titāniks” pretī Rīgas autoostai izskatās arī senajos Latvijas Televīzijas arhīvos. Tagad klāt nākuši izsisti logi un rūsa. Daudzstāvu autostāvvieta nekad nav bijusi ērta izmantošanai, uzbrauktuves stāvas un šauras. Tagad sākta ēkas demontāža.
Apskatot ēku, līdzības ar kuģi “Titāniku” ir grūti atrast. Būvnieks gan atklāja, ka viena līdzība ir, proti, ēkas platums ir līdzīgs – 28 metri.
Būvsabiedrības “BeReRix” Uzraudzības padomes pārstāvis Guntis Āboltiņš-Āboliņš sacīja: “Ja par “Titāniku” [kuģi] mēs runājam kā arhitektūras šedevru, tad domāju, ka šeit šādas līdzības ar Rīgas “Titāniku” nevaram vilkt. Domāju, par šo ēku neviens pārāk neraudās.”
Ēku nojauks, lai atbrīvotu vietu “Rail Baltica” dzelzceļa līnijas būvniecībai.
Āboltiņš-Āboliņš norādīja: “Zaudējums noteikti nebūs kā kultūrvidei. Būs jauns, skaists skvērs starp kanāla malu un jaunizbūvēto “Rail Baltica” dzelzceļa līniju.”
Ēkas nojaukšana pilsētā ir sarežģīta. Jāpievērš uzmanība visiem, kuri pārvietojas garām ēkai. Arī kuģīšiem kanālā. Ēkas spridzināšana nav bijusi apsvērta kā iespēja.
Būvsabiedrības “BeReRix” vadības grupas pārstāvis Andis Linde skaidroja: “Mums būs dežuranti ar rācijām, kas ziņos, ka kuģītis pietuvojas šai zonai, uz to mirkli apturēsim darbus. Sākotnējais plāns ir grauzties vidū un atstāt ārsienas kā drošības čaulu. Nākamais objekts, pie kura mēs ķeramies, ir Gogoļa ielas pārvads. Stacijas austrumu puses pārvadu mēs sāksim jaukt nost jūlija beigās.”
Savukārt darbus Gogoļa ielā sāks tad, kad varēs atjaunot satiksmi Prāgas ielā. Kamēr tehnika strādās, fiziski atrodoties uz ielas, Prāgas tuneli varēs izmantot tikai gājēji. Plānots, ka satiksmi varēs atjaunot pēc divām nedēļām.
Bijušā tirdzniecības centra nojaukšanas darbi sākušies pirmdien. “Titāniks” pilnībā no Rīgas vides pazudīs tikai pēc diviem mēnešiem.
KONTEKSTS:
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026. gadā.