Panorāma

Piketē pret Skultes termināļa būvniecību

Panorāma

Panorāma

CSDD plāno celt maksu par pakalpojumiem

CSDD pēdējos gados miljonos mērāma peļņa, bet vairākiem pakalpojumiem plāno celt cenas. Kāpēc tā?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) pēdējos gados strādājusi ar miljonos eiro mērāmu peļņu, taču, sekojot inflācijai un vispārējam dzīves dārdzības pieaugumam, arī CSDD pārskata savu pakalpojumu cenrādi. Plānots, ka dažām pozīcijām cenas pieaugs pat vairākas reizes. Direkcijā un atbildīgajā ministrijā uzskata, ka plānotais cenu pieaugums ir atbilstošs. Bet Saeimā tuvākajās nedēļās varētu pieprasīt CSDD skaidrojumus par cenu palielināšanu.

ĪSUMĀ:

  • CSDD plāno mainīt vairāku CSDD pakalpojumu cenas.
  • Paredzēts, ka vislielākais cenu palielinājums skars auto tirgotājus.
  • Atsevišķiem pakalpojumiem cenas nedaudz saruks.
  • Direkcijā norāda – 7 gadus nemainītajām cenu pozīcijām jāatbilst faktiskajai situācijai.
  • CSDD gan pēdējos gados strādājusi ar miljonos mērāmu peļņu.
  • Satiksmes ministrija jauno cenrādi saskaņo ar citām iestādēm un valdībā to varētu skatīt ātrākais aprīļa mēnesī.
  • Ministrija uzskata, ka cenu pieaugums ir atbilstošs.
  • Saeimas deputāts un biedrības "Auto asociācija" vadītājs varētu parlamentā pieprasīt skaidrojumus par plānoto cenu celšanu. 
  • Vāc parakstus par auto tehnisko apskati reizi divos gados.

Saskaņā ar iecerētajiem grozījumiem Ministru kabineta noteikumos "CSDD publisko maksas pakalpojumu cenrādis" vislielākais palielinājums skars auto tirgotājus. Maksa par transportlīdzekļa tirdzniecības vietas reģistrāciju pieaugs 12 reizes – no 14,04 līdz 174,26 eiro.

Būtiski pieaugs arī cena par numurzīmes izvēli, ja autovadītājs vēlēsies "glīto ciparu kombināciju", piemēram, divciparu skaitli vai skaitli ar vairākām nullēm. Šī pakalpojuma cena pieaugs no 300 līdz 500 eiro. Cilvēkiem, kas bez īpašas izvēles saņem parasto numuru, cena pieaugs no 9,47 eiro līdz 11,16 eiro. 

Tehniskā apskate cenas pieaugums atkarīgs no auto kategorijas, taču pieaugums gaidāms aptuveni 10 eiro apmērā.  

Atsevišķiem pakalpojumiem cenas nedaudz saruks. Piemēram, autovadītāja apliecības saņemšana kļūs par dažiem centiem lētāka – no 17,07 eiro līdz 16,99 eiro. Motocikla izmantošana vadīšanas eksāmenā cena saruks no 16,41 līdz 14,27 eiro.

CSDD pārstāve Ilze Šipkēvica norādīja: "Tās cenu pozīcijas, kuras šīs izmaiņas skārušas, nav mainījušās vairāk nekā 7 gadus. Kā zināms pēdējo 7 gadu laikā pieaugušas cenas teju visam un šīm te cenām jāatbilst faktiskajai situācijai."

Valsts akciju sabiedrība CSDD gan pēdējos gados strādājusi ar miljonos mērāmu peļņu.

2020. gadā CSDD peļņa bija 2,53 miljoni eiro. 2021. gadā – 3,29 miljoni eiro. Finanšu dati par uzņēmuma 2022. gadu vēl nav pieejami, bet pirmajos deviņos gada mēnešos CSDD peļņa bijusi par 75% lielāka nekā attiecīgajā laika posmā 2021. gadā. Uzņēmums gan uzsvēra, ka peļņa nepaliek CSDD rīcībā, bet par tās izlietojumu katru gadu lemj valdība.

Satiksmes ministrija (SM) jauno cenrādi pašlaik saskaņo ar citām iestādēm, un valdībā to varētu skatīt agrākais aprīļa mēnesī.

Ministrija uzskata, ka cenu pieaugums ir atbilstošs, turklāt veidots tā, lai trieciens iedzīvotāju maciņiem būtu pēc iespējas mazāks, – pieaugums galvenokārt skars auto tirgotājus un individuālu numuru kārotājus.

SM Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktore Annija Novikova norādija: "Tie ir tādi pakalpojumi, kurus neizmanto katru dienu. Tirdzniecības vieta tiek reģistrēta uz vairākiem gadiem, un tā izmaksa pret biznesa apgrozījuma apjomu nav būtiska. Ja runā par individuālām numurzīmēm, tad pieprasījums pēc viņām ir visu laiku. Tas tikai pieaug."

Saeimas deputāts un biedrības "Auto asociācija"  vadītājs Andris Kulbergs ("Apvienotais saraksts") uzskata – valsts uzņēmumiem, kā CSDD, vajadzētu nevis celt cenas, tādējādi vēl vairāk iegriežot "inflācijas spirāli", bet gan otrādi – tās censties noturēt līdzšinējā līmenī, lai inflāciju bremzētu. Viņš arī brīdina – šāda cenu celšana vēl vairāk stiprinās iedzīvotāju vēlmi reģistrēt savus auto kaimiņvalstīs.

Kulbergs skaidroja: "No Baltijas viedokļa daudz izdevīgāk būtu šīs mašīnas reģistrēt Igaunijā. Un tur mēs esam zaudētāji – mūsu nodokļu maksājumi aiziet tur, bet viņi izmanto mūsu infrastruktūru."

Auto Asociācijas vadītājs rosina, – ja reiz valdība cels cenas tādam obligātam pakalpojumam kā tehniskā apskate, tad vajadzētu arī piedāvāt iespējas iedzīvotājiem šo pakalpojumu pirkt retāk.

"Ja šīs cenas ir šādas, tad jāpārskata tehnisko apskašu biežumi. Mūsu ierosinājums ir jaunām mašīnām pārcelt uz trīs  gadiem obligāto apskati. Un nākošais – "2+2" mazlietotām automašīnām, un tikai tad pāriet uz katru gadu. Tas samazinātu šo apskašu biežumu un šīs izmaksas, nevajadzētu katru gadu braukt [uz apskati]," atzīmēja Kulbergs.

Kulbergs kā deputāts rosinās Saeimas Tautsaimniecības komisiju tuvākajās nedēļās pieprasīt CSDD skaidrojumus par cenu palielināšanu.  

Vāc parakstus par auto tehnisko apskati reizi divos gados 

CSDD maksas pakalpojumu cenrāža pārskatīšana arī sabiedrībā no jauna uzjundījusi diskusijas par auto tehniskās apskates biežumu. Portālā "manabalss.lv" sākta jauna parakstu vākšana par ierosinājumu to veikt reizi divos gados. Nepilnās četrās dienās to jau parakstījuši gandrīz 4000 cilvēku.  

Jau 2016. gadā portālā "manabalss.lv" tika savākti 10 000 paraksti līdzīgam ierosinājumam tehnisko apskati veikt reizi divos gados. Toreiz Saeima šo priekšlikumu atbalstīja tikai daļēji, nosakot retāku tehnisko apskati tikai jauniem auto. Lietotiem auto tehniskās apskates tika saglabātas ikgadējas, to pamatojot ar rūpēm par satiksmes drošību. 

Iniciatīvas autors, Ķekavas novada domes deputāts Andris Vītols (''Konservatīvie'') norādīja: "Es uzskatu, ka tas arguments nav pamatots. Paskatamies – tepat Lietuvā apskates ir reizi divos gados, bet neesmu dzirdējis, ka tādēļ būtu būtiski pieaudzis ceļu satiksmes negadījumu skaits. Ietaupīts laiks, ietaupīts resurss, [būtu], arī administratīvais resurss. Nevar skraidīt cilvēki ar ģimenēm un bērniem. Ja tu esi apzinīgs autovadītājs, tu tāpat uzturēsi savu auto labā stāvoklī."

Iniciatīvas autors uzskata – satiksmes drošībai daudz lielāks ieguvums būtu biežāki reidi, kontrolējot satiksmes līdzekļu tehnisko stāvokli ielās, nevis ikgadējās tehniskās pārbaudes. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti