SPKC uzlabo palīdzības telefonu iedzīvotājiem atkarības jautājumos; ekspertu domas par tā spēju palīdzēt dalās

Jau vairākas dienas darbojas Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) uzlabots konsultatīvais tālrunis iedzīvotājiem, kuriem nepieciešams atbalsts dažādu atkarību problēmu risināšanā. Pats tālrunis darbojas jau astoņus gadus, sākotnēji tas bija paredzēts cilvēkiem, kas vēlas atmest smēķēšanu, nu atkarību skaits, par kurām var zvanīt, ir paplašināts. Mērķis ir nodrošināt anonīmu psiholoģisku palīdzību, motivēt un atbalstīt iedzīvotājus savu vai līdzcilvēku paradumu maiņā, kā arī sniegt informāciju par pieejamajiem  resursiem un pakalpojumiem atkarības ārstēšanā.

SPKC uzlabo palīdzības telefonu iedzīvotājiem atkarības jautājumos; ekspertu domas par tā spēju palīdzēt dalās
00:00 / 03:37
Lejuplādēt

Plaši izplatīta problēma Latvijā

Atkarību izraisošo vielu lietošana ir plaši izplatīta problēma Latvijā. Mums ir viens no augstākajiem smēķētāju īpatsvariem Eiropā – pērn ikdienā kādu tabakas un/vai nikotīnu izstrādājumu lietoja teju trešā daļa iedzīvotāju vecuma grupā no 18 līdz 74 gadiem.

Tāpat pēc reģistrētā absolūtā alkohola patēriņa uz vienu 15 gadus vecu vai vecāku iedzīvotāju Latvija ieņem pirmo vietu Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas valstu vidū.

Pieaugoša tendence novērojama arī attiecībā uz narkotiku pamēģināšanu. Kā arī pētījumu dati liecina, ka vairāk nekā 6% Latvijas iedzīvotāju skar problemātiska azartspēļu spēlēšana, un, salīdzinot ar citām valstīm, tas ir liels īpatsvars.

Lai problēmas risinātu, no Veselības ministrijas puses rosināts izveidot tālruni, kas strādātu kā papildu resurss iedzīvotājiem, lai tos konsultētu smēķēšanas atmešanā, alkohola, narkotisko vielu lietošanas problēmu risināšanā, azartspēļu spēlēšanas un līdzatkarības jautājumos.

Konsultatīvais tālrunis nav piemērotākais pakalpojums visiem

Kā skaidro Slimību profilakses un kontroles centra Atkarības slimību riska analīzes nodaļas vecākā sabiedrības veselības analītiķe Una Mārtiņsone, tālrunis dod iespēju vienuviet iegūt visu nepieciešamo informāciju un arī atbalstu, kā uzsākt paradumu maiņu un kas ir pirmie soļi atkarības risināšanā: "Protams, ir jāņem vērā, ka ne katram cilvēkam šis būs piemērotākais pakalpojums, – ir cilvēki kas labprāt tomēr saņem palīdzību klātienē, un tas arī ir iespējams, to var izdarīt vēršoties pie dažādiem pakalpojumu sniedzējiem. Tajā pašā laikā būtiskākā priekšrocība – šāds pakalpojums ir pieejams jebkuram Latvijas iedzīvotājam, neatkarīgi no dzīvesvietas, jo tas ir zvana attālumā."

Konsultatīvo tālruņa priekšrocība – anonimitāte

Līdzīga veida konsultatīvo tālruni, kas paredzēts azartspēļu atkarīgajiem un viņu līdzcilvēkiem, jau sešus gadus nodrošina Krīžu un konsultāciju centrs "Skalbes", kur gadā saņem aptuveni 200 līdz 400 zvanus. Kā uzsver centra valdes locekle Santa Laimiņa, konsultatīvo tālruņa priekšrocība ir anonimitāte, kas cilvēkiem ļauj vieglāk vērsties pēc palīdzības un stāstīt, kas ir noticis:

"Visā pasaulē ir dažāda veida atbalsta tālruņi kā pirmais solis uzzināt, pieskarties nedaudz gan pašai problēmai, gan arī saprast, kādā veidā es varu risināt šo problēmu, kas man būtu jāizdara, un tad jau tālāk vienmēr tā otra monētas puse būs cilvēka atbildība un vēlme kaut ko mainīt savā dzīvē.

Mēs varam izstāstīt, izrunāt, ļoti skaisti uzrakstīt kaut kādu plānu, cilvēks tam var piekrist, bet viņš var nolikt telefonu un neizdarīt no tā pilnīgi neko."

Domas par konsultatīvo tālruņu spēju palīdzēt dalās

"Parasti šāda veida telefoni darbojas krīžu novēršanā, piemēram, pašnāvību," tā atzīst Pusaudžu psihoterapijas centra vadītājs, bērnu psihoterapijas speciālists Nils Sakss Konstantinovs, uzsverot, ka no vienas puses ir jābūt pieejamai informācijai un veidiem, kā cilvēki var uzzināt par palīdzības iespējām, taču cerēt, ka saruna pa telefonu atbrīvos kādu no atkarības, esot diezgan naivi, – šādos gadījumos drīzāk var vien sniegt kādu informāciju.

"Mums ir krīzes telefons, tad mums ir azartspēļu atkarības telefons, tad mums ir šis telefons, tad mums ir vairāki telefoni bērniem, tad ir sociālā atbalsta telefons – grēda ar dažādiem telefoniem, vai tas ir jēgpilni? Manuprāt, nē," uzskata Konstantinovs. "Ja mēs gribam padarīt to visu vieglāku, mēs gribam, lai cilvēkiem pēc iespējas mazāk šķēršļu pie šīs informācijas nonākt. Mums arī ir jāsaprot, ka mēs runājam par atkarīgajiem, tātad viņiem jau būs zināmas grūtības labi funkcionēt un orientēties pieejamajā informācijā. Otrs – [SPKC konsultatīvajam tālrunim] ir darba laiks, tas jau norāda, ka diezin vai tur ir nopietni domāts par to cilvēku vajadzībām, kuri to varētu lietot. Šīs visas pazīmes rāda, ka tas ir risinājums, kuru ir viegli ieviest."

Slimību profilakses un kontroles centra konsultatīvo tālruni nodrošinās līdz nākamā gada maija sākumam. Tālrunis – 67 037 333 – ir pieejams darba dienās, laika posmā no pulksten 9.00 līdz 18.00. Maksu par zvanu piemēros saskaņā ar zvanītāja lietotā operatora tarifa plāna izmaksām.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti