Panorāma

Latvija ANO: Jāpauž stingra nostāja, lai agresija neatkārtotos

Panorāma

Sāpīgi, bet ne tik sāpīgi kā karš Ukrainā

Uzbūvēts pirmais jaunais elektrovilciens

Latvija pavasarī saņems pirmo jauno elektrovilcienu; satiksmē sāks izmantot rudenī

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Latvijas pasažieru pārvadājumiem paredzēto jauno elektrovilcienu būvniecība Čehijas transportbūves uzņēmumā "Škoda Vagonka" norisinās atbilstoši tādam grafikam, kas ļaus pirmo jauno vilcienu testēšanai Latvijā saņemt jau šopavasar, bet satiksmē sākt izmantot rudenī, informēja Satiksmes ministrijā (SM).

Pašlaik pirmajam no kopumā 32 ražošanā esošajiem vilcienu sastāviem noslēgusies elektroiekārtu testēšana ražotnē. Vēl 13 sastāviem patlaban notiek komplektēšana un krāsošana, bet mašīnbūves un metināšanas cehos norisinās darbs pie nākamo 18 vilcienu sastāvu ražošanas. Šogad Latvijā pakāpeniski tiks piegādāti jaunie sastāvi, kopumā līdz nākamā gada nogalei – 32 jauni elektrovilcienu sastāvi.

Uz Latviju pirmie vilcieni tiks atvesti maijā, kad sāksies vairākus mēnešus ilgs testēšanas process.

SM atzīmēja, ka pēdējo reizi Latvijā jauni elektrovilcieni tika piegādāti pirms 32 gadiem. Desmit vagoni saņemti 1988. gadā un vēl četri  vagoni – 1989. gadā. Tas šobrīd ir Latvijas jaunākais pilnais sastāvs, kas kalpo vēl arī pašlaik.

Čehijas pilsētā Ostravā svinīgajā vilciena atklāšanas pasākumā Latvijas satiksmes ministrs Tālis Linkaits (Jaunā konservatīvā partija) uzsvēra, ka uzbūvētais vilciens pilnībā atbilst pasūtījumam, un pauda gandarījumu, ka beidzot, 31 gadu pēc neatkarības atgūšanas, Latvijā tiks nomainīti vecie padomju laika vilcieni.

Paredzēts, ka pasažierus jaunie vilcieni sāks vadāt septembrī vai oktobrī dažādos elektrovilcienu maršrutos.

Linkaits norādīja, ka dzelzceļa pasažieru pārvadājumu loma ir nozīmīga maršrutos visā Latvijā, bet jo īpaši Rīgas metropoles areālā, kur arī ar jauniem elektrovilcieniem varēs būtiski uzlabot sabiedriskā transporta pakalpojumu.

Ministrs atzīmēja, ka jaunajiem elektrovilcieniem būtiska ir arī piemērota infrastruktūra, tādēļ VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) ir sācis 48 pasažieru staciju un pieturvietu pārbūves projektu, lai peronus pielāgotu jaunajam ritošajam sastāvam. Šis darbs iesākās 2021. gada beigās, un to paredzēts pabeigt līdz nākamā gada beigām.

Ministrs uzsvēra, ka vilcieni kļūs daudz ērtāki visām iedzīvotāju grupām.

"Tas ir mūsdienīgs vilciena eksemplārs, kurā ir ņemtas vērā gan "Pasažieru vilciena" vajadzības, gan prasības, kuras ir katram vilcienam mūsdienās, tas ir, lai to varētu izmantot cilvēki ar kustību traucējumiem, seniori, māmiņas ar bērniem. Būs paredzētas arī vietas velosipēdiem, ir paredzētas vietas, kur uzlādēt telefonu, datoru. Visas informācijas sistēmas, kondicionieris, lai ziemā un vasarā uzturētu klimatu, viss, kā mūsdienās vilcienā ierasts," teica Linkaits.

SM skaidroja, ka vilcienā varēs iekāpt arī cilvēki ar ierobežotām kustību spējām, kā arī vieglāk būs iecelt bērnu ratiņus, velosipēdu un smagāku bagāžu. Jaunie vilcieni ir ar zemāku slieksni, mazāk pakāpieniem nekā vilcieniem, ar ko braucam patlaban.

Pilnīgam iekāpšanas komfortam ir nepieciešami paaugstinātie peroni; tādi ir izbūvēti 28 dzelzceļa pasažieru stacijās – liela daļa Jūrmalas virzienā.

Vienlaikus notiek darbs pie infrastruktūras modernizācijas, lai dzelzceļu tīklā varētu nodrošināt pasažieru vilcienu kustības ātrumu līdz 140–160 kilometriem stundā, notiek vienotās biļešu sistēmas ieviešana, un kopā ar jaunajiem vilcieniem un intervālu kustības saraksta ieviešanu tā būs pavisam jauna pieredze pasažieriem, skaidroja SM.

Tiesa, ātrumu 160 kilometri stundā uz Latvijas sliežu ceļiem attīstīt pagaidām nevarēs. Ministrs Linkaits norādīja, ka LDz tuvāko gadu plānos ir dzelzceļa infrastruktūras modernizācija virzienos Rīga–Jelgava un Rīga–Krustpils, lai varētu sasniegt 140 kilometrus stundā.

Ar AS "Pasažieru vilciens" parakstītais līgums paredz kopumā 32 četru vagonu elektrovilcienu piegādi izmantošanai elektrificētajā daļā piepilsētas un starppilsētu sabiedriskajā transportā savienojumiem. Kopējā iepirkuma summa, ieskaitot rezerves daļas, bija 241 miljons eiro. Jaunie vilcieni tiks izmantoti pasažieru satiksmes nodrošināšanai līnijās uz Aizkraukli, Tukumu, Skulti un Jelgavu.

"Ja skatāmies uz līnijām, kur ir visvairāk pasažieru, tā, protams, ir Jūrmalas līnija un Ogres puse. Visticamāk, tās būs pirmās [kur kursēs jaunie vilcieni], bet jāatceras, ka šī gada laikā, rudenī, ir plānota 14 vilcienu piegāde. Līdz ar to tās nobīdes būs ļoti īsas un to komforta līmeni mēs sajutīsim faktiski visās līnijās vienmērīgi," norādīja "Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

KONTEKSTS:

Latvija pie jauniem elektrovilcieniem mēģina tikt jau vairāk nekā desmit gadus. Pirmie divi konkursi beidzās neveiksmīgi – pirmajā gadījumā parakstītais līgums neatbilda sākotnējam iepirkuma nolikumam, bet otrajā gadījumā vilcieni izrādījušies pārāk dārgi. 

Trešais vilcienu iepirkums izsludināts 2015. gada rudenī. Vispirms konkursā par uzvarētāju paziņots Spānijas "Talgo", bet pēc vairākām pārsūdzībām vilcienu iepirkumā nolemts elektrovilcienus pirkt no "Škoda Vagonka". Līgums par kopumā 32 elektrovilcienu piegādi parakstīts 2019. gada jūlijā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti