Kā šobrīd veicas ar «Rail Baltica» dzelzceļa izbūvi?

Līgumu par "Rail Baltica" dzelzceļa savienojumu izveidi Baltijas valstu pārstāvji parakstīja jau 2017. gadā, bet joprojām publiskajā telpā ik pa brīdim parādās visai pretrunīgas ziņas par projekta norisi, mainījusies kopuzņēmuma vadība un valdes sastāvs. Kā šobrīd veicas ar "Rail Baltica" dzelzceļa izbūvi?

Kā šobrīd veicas ar «Rail Baltica» dzelzceļa izbūvi?
00:00 / 05:01
Lejuplādēt

"Rail Baltica" projektu īsteno vienlaicīgi Latvijā, Lietuvā un Igaunijā, tāpēc tas ir sarežģīts un ilgs process. Kopuzņēmuma "RB Rail" sadarbības ar stratēģiskajiem partneriem un komunikācijas vadītājs Ģirts Bramans stāstīja, ka oktobra beigās noslēgtais līgums par 19,7 miljoniem eiro ir jau septītais pēc kārtas un kopumā no Eiropas Savienības (ES) fondiem saņemti vairāk nekā 950 miljoni. No tiem 85% nodrošina ES, savukārt, 15% tiek finansēti no Baltijas valstu budžetiem.

"Eiropas finansējuma sadale pa dažādiem projektiem Eiropas valstīs notiek uz uzsaukumu bāzes un katru gadu ir jauni uzsaukumi, jauni pieteikumi arī no "Rail Baltica" puses. Tāpēc svarīgi, lai arī projekts ar katru nākamo uzsaukumu spēj parādīt lielāku briedumu un būtu labāks konkurencē arī ar citiem projektiem.

Mēs redzam, ka ir kaut kādas aktivitātes, kas vienā valstī veicas labāk, piemēram, zemju atsavināšana Lietuvā.

Pamata trases projektēšanas pabeigšana – tas ir būtiskākais, svarīgākais solis "Rail Baltica" projektā. Latvijas teritorijā būvniecības darbi ir uzsākti abās divās starptautiskajās stacijās – Rīgas Centrālās stacijas posmā, kā arī kopš vasaras lidostas "Rīga" stacijas posmā. Lietuvā un Igaunijā ir projektēšanas stadija, uzsākti būvniecības iepirkumi, tā kā šajā jomā Latvija ir viennozīmīgi priekšā kaimiņiem," sacīja Bramans.

Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas kompleksa projektēšanu un pārbūvi jau uzsākusi pilnsabiedrība BERERIX, kurā apvienojušies Latvijas "RERE Būve", kā arī Beļģijas un Itālijas būvnieki. BERERIX iesaistīto pušu attiecību vadītājs Andis Linde skaidroja – tā kā projekts ir sarežģīts, tas sadalīts astoņos būvprojektos. Puse no tiem šobrīd ir saskaņoti, un divos projektos uzsākti būvdarbi.

"Mēs esam nojaukuši pusi no Rīgas Centrālās stacijas sliežu ceļu platformām, nojaukta daļa no uzbēruma. Mēs esam pabeiguši projektēšanu un uzsākuši būvdarbus Lāčplēša ielas "Rail Baltica" dzelzceļa pārvada būvniecībai. Tas ietver sevī arī visu dzelzceļa klātni no Lāčplēša ielas līdz Dzirnavu ielai. No rītdienas būs daļēji slēgts ceļa tunelis, kas savieno stacijas veco ēku ar tirgus pusi un nākamā gada sākumā arī tā saucamos A un B tuneļos sāksim ierobežot kustību, lai pilnībā varam izbūvēt stacijas ēku," klāstīja Linde.

Viņš stāstīja, ka darbu uzsākšanu dzelzceļa stacijā aizkavējusi Covid-19 pandēmija, līdz ar to projektēšanas darbi iekavējušies par 3–4 mēnešiem.

Pilnsabiedrība BERERIX būvēs arī jaunu dzelzceļa tiltu pār Daugavu.

"Tilta būvniecība ir, teiksim, divarpus gadi. Ja mēs nākamā gada vidū sāksim tilta būvniecību, tad līdz 2024. gada beigām, 2025. gada sākumam tilts tiks uzbūvēts. Darbu apjoms ir liels, bet, tā kā mūsu pilnsabiedrības komandā ir ļoti pieredzējuši ārzemju būvnieki, kas vadījuši ļoti komplicētus projektus ārzemēs, mums ir liela pārliecība, ka savus solījumus arī izpildīsim," teica Linde.

Rīdziniekiem jārēķinās, ka darbi dzelzceļa stacijā ietekmēs arī satiksmes kustību. Rīgas domes Satiksmes departamenta pārstāve Lelde Rudzika skaidroja, ka ielās blakus dzelzceļa stacijai satiksme netiks slēgta, bet ierobežota.

"Piemēram, Lāčplēša ielā kustība no četrām joslām jau kādu laiku tiek organizēta pa divām joslām un novembrī tas turpināsies. Dzirnavu un Gogoļa ielā arī turpmāk varēs pārvietoties pa vienu joslu katrā virzienā. Novembra otrajā nedēļā plānots uzsākt inženierkomunikāciju pārbūvi Dzirnavu, Abrenes un Turgeņeva ielas krustojumā. Gogoļa ielā novembra otrajā pusē spēkā stāsies jauni ierobežojumi, jo tur notiks lietus kolektora izbūve no stacijas puses uz tirgus pusi, un kustība notiks pa vienu joslu katrā virzienā. Aktuālā informācija tiks publicēta pašvaldības portālā "riga.lv", tur visam var sekot līdzi," sacīja pašvaldības pārstāve.

Dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" kopējās izmaksas Baltijas valstīs varētu sasniegt 5,8 miljardus eiro. Ja agrāk tika plānots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026. gadā, tad tagad kā iespējamais darbu pabeigšanas laiks tiek minēts arī 2030. gads. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt